utgave nr 4 1998
Batman-racer
Batman-racer
Det er vel ikke å overdrive når vi sier at svenske Ocke Mannerfeldt er ganske nyskapende som båtkonstruktør. For noen få år siden presenterte han en meget spesiell båt som var utviklet med støtte fra Volvo Penta.
Av Hans Due
En ekstremt hydro- og aerodynamisk båt med vinger. Konstruksjonen var så vellykket at Volvo har gått videre med samarbeidet og Ocke Mannerfeldt har utviklet en variant av den første modellen, som skal selges med tanke på en egen racingklasse.
DPX 24 støpes i Norge
DPX 24 heter båttypen som også nordmenn er innvolvert i. Båten blir nemlig støpt hos firmaet Competitive Composites på Rolvsøy utenfor Fredrikstad. Ocke Mannerfeldts ide var å lage en båt som skulle brukes i race, og der båt og motor var lik for alle deltagere. Dermed var det båtene som skulle konkurrere og ikke førerne, for det kan være forskjellig mannskap i båtene fra race til race.
"Batboat" er 7,5 meter lang (24,5 fot) med en 5,7 liters V-8 Volvo Penta på 290 hk. Tørr vekt på båt og motor er ca. 1.000 kg. og toppfart er ca. 70 knop. Akselerasjonen fra 0-54 knop er på mellom 8 og 9 sekunder.
Skrogbunnen er meget spesiell med langsgående sprutlister og tverrgående stepp som genererer luft under skroget. Vingene i akterkant stabiliserer båten sideveis, og formen over vann er ekstremt aerodynamisk. Prisen er ikke helt fastlagt ennå.
11 race i 1998
Det skal kjempes i 11 tellende race dette året, fordelt på tre land, England, Sverige og Norge, og båtene samler poeng i de forskjellige racene uavhengig av mannskap. Første race blir et testrace i Allhallows i England. Her deles det ikke ut poeng. Norske poenggivende race er i Arendal (17-19 juli) og Oslo (1-2 august). Båtene kan delta i en rekke andre race også, men samler ikke poeng her. Det ville forundere oss mye om vi ikke så en av båtene i ett av racene i Tvedestrand i sommer, og Roslagsloppet i Stockholm 1.august er vel nærmest obligatorisk.