utgave nr 7 2002
DUELL: Cyber 370 og Specter 360
DUELL: Cyber 370 og Specter 360
Morobåtene
Bare tanken på at noen er gær'ne nok til å utstyre verden med to så komplett unyttige båter som Cyber 370 og Specter 360, får munnvikene til å krølle seg av glede. Men det virkelige kicket får du først når turtallet stiger, og våre to motoriserte vannlopper fyker av gårde.
Tekst: Jan Harry Svendsen
Det er nesten så vi kan berøre vannflaten, og selv om tyve knop ikke høres så mye ut, er følelsen av fart overveldende. Noe som slett ikke er rart. Med rumpa bare centimetre over det våte element og når vi tar krappe svinger, er det som om vannflaten kastes mot oss.
Knuser fluer
Bare det å ta plass bak rattet i Cyber 370 eller Specter 360 bringer smilet frem, og med gassen i bunn knuser smilet fluer der vi suser over vannskorpen. Dette er sjøens svar på landeveiens sportsbiler. Ribbet for luksus er de egentlig bare to skall med motor på. Derfor er begge båtene lette, selv om Cyber sin skrogvekt på 115 kilo virker overvektig sammenliknet med de 70 kiloene skallet fra Italia veier.
Med sin lette vekt, behøver motoriseringen slett ikke være prangende for å få loppene til å fly. Våre to båter hadde begge modifiserte 9,9 hestere, og dermed 15 hester, hengende på akterspeilet. Med full gass tangerte begge med letthet tyve knop, og akselerasjonen var frisk. Likevel er det Specter 360 som stikker av med laurbærene i fartsdisiplinen. Akselerasjonen er kjappere og toppfarten høyere. Noe som slett ikke er så forunderlig i og med at Specter veier 40 kilo mindre enn Cyber.
Biter seg fast
Men Specter er ikke bare den raskeste, den er også den mest kompromissløse hva gjelder skrogoppbygning. Til å traktere sjøen har Specter et skrog med step, mens Cyber har et ordinært V-bunns skrog. Fordelene med et steppet skrog er i første rekke grepet. Med 15 hester er det umulig å bringe båten ut av kontroll. Uansett hva du gjør, biter skroget seg fast. Men skroget til Specter er dessverre også dens største fiende. Det er udramatisk å kjøre fort, og det verste av alt - båten er langt fra så villig som Cyber til å skifte retning. Styreresponsen til Cyber er nemlig langt mer aggressiv enn i Specter, og når svingene forseres, luter båten innover og bare forsterker følelsen av fart og kjøreglede. Når skroget i tillegg har tilnærmet samme vedheft i vannskorpen som det mer avanserte skroget til Specter, gleder Cyber 370 mest når du vrir på rattet.
Som en Formel 1 bil
Det nærmest oser båtsport av Specter 360. Førerplassen er som hentet ut fra hvilken som helst Formel 1-bil og det eneste du tilbys av komfort er en liten skumgummiplate trukket med skai.
Cockpiten er tøff, men gjør ombordstigning til et C-moment. Det er komplett umulig å kaste trossene når du vel har funnet deg til rette bak rattet. Dermed er du tvunget til å gjøre det før du entrer båten. Med en drøy halvmeter dekk å forsere før du når førerplassen, er det liten tvil om at sjansen er stor for at båten skal begynne å gli unna når du har et ben i båten og ett på brygga. Resultatet trenger man ikke rare fantasien for å tenke seg til, det ender oftest med et gedigent plask. Vel på plass er det derimot lite å utsette på Specter 360 sin førerplass. Oversikten fremover er god, og den sportslige kjørestillingen sørger for at både gass og ratt er innen rekkevidde. Men glem hyggelige familieturer og grilling på stranden. Passasjerer er ikke Specter 360 bygget for, og evnen til å frakte bagasje byr på de samme begrensninger som å bruke en Ferrari som flyttebil - men som et symbol på en egotripp er Specter 360 ideell.
Rommeligere Cyber
Etter å ha forlatt den tett omsluttende førerplassen i Specter 360, er førerplassen i Cyber 370 nesten overveldende rommelig og formsydde puter er komfortabelt. Sammenliknet med Specter er Cyber 370 reneste luksuskrysseren, men en stor fordel har den - for to personer og litt bagasje går å frakte med seg. Lettere ombordstigning er det også. Sjansen for et ufrivillig bad er nærmest eliminert fordi kanten du må forsere er langt smalere på Cyber enn hva den er på Specter. Men også i denne båten må du la tampene gå før du entrer plassen bak rattet.
Ulempene til tross, førerplassen i Specter 360 er den beste. Når du har krøpet ned i den trange sittebrønnen, er det nesten som om du blir en del av båten. Dessuten er ergonomien riktigere. I Cyber er både ratt og gass plassert lengre unna, samtidig som den brede sofaen på langt nær gir samme grad av intimitet som den du opplever i Specter. Kortvokste ungdommer må strekke seg eller sitte helt på kanten av førersetet for å nå rattet. Dessuten tvinges du til å bruke krefter på å holde deg fast når du bedriver aktiv svingkjøring med Cyber. Det slipper du bak Specter sitt ratt.
Fornuften blir igjen på brygga
Prismessig er det ikke mye som skiller kamphanene. Cyber 370 koster 49.000 kroner med en Tohatsu 9,9 hester, mens Specter 360 koster 54.000 kroner med en 9,9 hester fra Yamaha. Utstyrsmessig er de også relativt like, men Specter 360 burde hatt en fenderlist. Ingen av båtene har lanterner som standard utstyr, og ønsker du kryssholt på Specter, koster det ekstra. Cyber har kryssholt som standard. Foreløpig er heller ikke Specter CE godkjent, men i følge importøren er det bare papirarbeidet som gjenstår for å få godkjent båten i klasse C. Cyber har CE godkjennelse i klasse D.
Vi skal ikke utrope noen vinner eller taper. Bare fastslå at det er befriende å hive fornuften på båten, i vårt ellers alvorstyngende samfunn. Og med fare for å røpe vår favoritt, kan man like gjerne la all fornuften være igjen på brygga. Gid vi var 16.