utgave nr 5 2001
Hot Spot
Hot Spot
Tekst og fotos:
Glen Philip Hagen
Ugland kjøper ny båt
Andreas Ove Ugland har slått på stortrommen og handlet ny båt i vinter. Merket er Marine Technology Inc, også kjent som Fountain/Scism. For de innvidde, er dette en båt som er identisk med Tommy Bahamas som kjører i APBA seriene. Det er den kjente Randy Scism ex Victory Team som står bak båtene, som bygges i Missouri, USA. Båten Andreas skal kjøre sammen med T-man Jann Hillestad blir utstyrt med 510 cid Big Block Chevrolet motorer med 780 hester for å passe inn i APBAs nye regelverk. Det er meningen å kjøre båten et par-tre løp i USA for å sjekke at alt fungerer som det skal. Den gamle Tencara’en med Seatek dieselmotorer, blir fortsatt å se i Europa så lenge det er hensiktsmessig, forteller teammanager Jan Zaborowski.
Supercatz serie og Class 1.
Det produseres stadig nye klasser og regelverk. Nå sist er det APBA’s supercatz serie det er snakk om. APBA sjef Michael Allweiss har forhandlet frem en avtale med Mercury hvor Mercruiser Six blir det eneste tillatte drevet. Dette gir APBA en ekstra årlig pengesum, i tillegg til pengene de fikk fra Mercury tidligere. Det nye reglementet går ut på at Supercatz båten, for å klasse inn, skal være 38-40 fot, max 12 fot bred og med en tunnelbredde på max 66 tommer. Dette tilsvarer noe som ligner på en 40 fots Skater. Vekt blir minimum 4300 kilo. I tillegg blir det restriksjoner på motor, med en hestekraftgrense på 780. Motorstørrelsen blir 510 cid og motortype er Big Block Chevrolet. Med restriksjoner på kreftene betyr det at motorene holder lenger før overhaling, noe som demper kostnadene betraktelig.
I den andre leiren, nemlig WOC, jobbes det med regler som tilsier en båtlengde på 40-44 fot, og en minimumsvekt på 4750 kilo. En annen ting er at Nicolini brødrenes nye katamaran har en tunnelbredde på hele 75 tommer. Tunnelbredden er til syvende og sist en av de tingene som avgjør om båten flyr eller ikke. Jo bredere tunnel, desto høyere går båten. Når det gjelder regelverket er imidlertid ingen ting helt 100% sikkert, så vi kan jo leve i håpet om at folket på begge sider kanskje kan jenke seg litt mer…….
Kalender Class 1 klar
Endelig er det kommet en Class 1 kalender. Det første racet som var satt opp i Barcelona er avlyst, og det blir ikke noe race før Trieste første weekenden i juni. Det vil si at starten er tilbake på samme sted som i fjor. Vi får håpe at fasilitetene er flyttet til et bedre område. Travemünde er tilbake på kartet 1. juli, mens fjorårets fadese Kiel er borte, forhåpentligvis for godt. Arendal står deretter på kjøreplanen 15. juli, mens det er uvisst om Plymouth i England arrangerer race 29 juli. Etter Englandsturen kommer båtene nok en gang til Norge, denne gangen Oslo den 12. august. Så blir det kanskje race i Istanbul, Tyrkia 9. september. Malaysia 7. oktober er sikker, og det hele ender i Gulfen, med race i Fujairah 26. oktober og Dubai 2 november.
4 race i ProVee serien
Det var satt opp 5 race i containerklassen ProVee, men det siste racet i Viareggio, Italia ser ut til å bli avlyst i det bladet går i trykken på grunn av dårlig plass på arrangørstedet. Det blir da et race i Ramsgate, England 16.-17. juni før flåten kommer til Norge. Her blir det et race i Tvedestrand 8. juli, og et race i Arendal sammen med Class 1 weekenden etter. Deretter går ferden igjen til England og Cowes-Torquay-Cowes som i år gjenoppstår under John Walker’s ledelse. Det ProVee promotor Chris Witty nå håper på, er å få teamene til å melde seg på. Lokkemiddelet er blant annet billige reiser og drivstoff. Med fire norske båter, et par italienske og et par-tre engelske, kan dette fort bli en meget spennende klasse.
Victory med egen V-12 motor?
Ikke vet vi om dette er en spøk, men ryktet forteller i alle fall at Victory Team har laget en ny motor for å konkurrere med i sine to båter. Det blir bare spekulasjoner, men denne kan både være bygget ut fra Lamborghinis motor, eller den kan være bygget ut fra noe BMW har i hyllene. Den som venter får sannsynligvis vite mer etter hvert…….