utgave nr 4 2
Hot Spot
Hot Spot
Tekst og foto: Glen Philip HagenVictory Team slankes
Victory Team som stakk av med de tre gjeveste plassene sammenlagt i Class 1 i fjor har over vinteren gjennomgått en omstrukturering. 2/3 av teamets throtlemen er sendt hjem til USA. bl.a. Randy Scism og Felix Serralles. Teamet blir nå skikkelig ”lokalt”. Khalfan Harib og Ali Nasser kjører dieselbåten ex nr. 7 mens Saeed Al Tayer og Mohamed Al Ghaith blir å finne i den andre.Spirit og Jotun på verksted
De to norske class 1 båtene er på verksted for overhaling/maling og modifisering for de nye reglene. Bl. a. blir tunnelflapsene fjernet. På Andreas Ove Uglands Jotun blir motorene flyttet fremover for å endre tyngdepunktet og bedre balansen. Båten blir også utstyrt med ”nødutgang”, dvs luke i gulvet/tunneltaket. Kjekt ved en roll slik som Khalfan Harib og Mohamed Al Ghaith gjorde utenfor Aker Brygge i fjor sommer. Du kommer deg ut nesten uten å bli våt, selv om båten ligger opp-ned. Gjelstens båt har vært plukket helt ned og blir forsterket bl.a. ved rorinnfestningen. Den stiller nylakkert til start i Italia i slutten av mai.VM klasse II
VM klasse II i Auckland hadde stor norsk deltagelse. Hele 3 av de 7 båtene i inboardklassen var norske. Atle Staff og Finn Morten Halle i Hot Staff, Harald Halvorsen og Einar Staff i lånt båt av Andreas Ove Ugland og til slutt Andreas Ove og Jann Hillestad i Andreas’ trimaran. De to siste kalt Jotun. Det startet bra for Andreas og Jann med seier i Pole Position på flatt vann. Siden blåste det opp og det ble sisteplass. Atle og Finn Morten klarte en 3. plass i det første løpet, som ga 4. plass totalt. Khalfan Harib og Ali Nasser endte på toppen av pallen for 3. gang i VM klasse II. Ken Thorne og Matteo Nicolini kjørte det remmer og tøy kunne holde og klarte å splitte de to Victorybåtene.Frodes planer
Frode Sundsdal skal kjøre race i F-1 for sprint i teamet til argentinske Carlos Maidana. Han skal også kjøre full nordisk serie i F-2, hvor hans faste F-1 mekaniker Mike van Huyssten er med. Dette blir et to-båt team sammen med Pål Virik Nilsen og Christian Jansson .F-2 serien kjører to race i Norge, i Arendal 3. juni og i Sandefjord 2. september. Frode Sundsdal har en av de hurtigst voksende norske båtsidene på nettet, nemlighttps://www.sundsdalracing.com
(Foto: Formula Photographic/Davis)
Class 1 kalender
Fremdeles kan det bli forandringer.
27-28 mai | Savona | Italia |
10-11 juni | Anzio | Italia |
8-9 juli | Kiel | Tyskland |
15-16 juli | Arendal | Norge |
5-6 august | Oslo | Norge |
2-3 sept. | Istanbul | Tyrkia |
9-10 sept. | Bodrum | Tyrkia |
Ikke bestemt | Abu Dhabi | U.A.E. |
3 nov. | Dubai | U.A.E. |
10 nov. | Dubai | U.A.E |