utgave nr 4 1998
Hot Spot
Hot Spot
Tekst og foto: Glen Philip Hagen
Skårdal til offshore II
Nordmennene Erik Kirkedelen og Atle Skårdal satser stort i den “nye store norske” klassen offshore II. Godt vant med store hastigheter som Atle Skårdal er fra alpint, burde han føle seg hjemme bak throttlespakene i M8. Båten de to skal kjøre er en Sea Racer fra Nicolini Offshore som i utgangspunktet er 95% Baby Uno. Båten het Chrysler Jeep i fjor, og er den samme som Ken Thorne og Matteo Nicolini ble verdensmestere med.
Motoren blir som i fjor en Seatek diesel. Med denne pakken blir Little Norway Offshore Racing absolutt et team å regne med både under VM i irske Bangor i slutten av juni og i EM i Arendal og Oslo måneden etter.
Lamborghinis nye girkasser
For 1998 sesongen snakkes det om en stor nyhet fra Lamborghini. De firetrinns girkassene som hittil har vært brukt i Offshore 1, blir oppgradert til seks gir forover. Det er snakk om at de er klare i midten av sesongen, men på grunn av prisen, blir det nok hos Victory Team vi får se dem i bruk først. Det er heller ikke sikkert hvilken effekt de vil gi, og flere team sitter derfor litt på gjerdet.
Selvaag og Solberg i M6
Olav Selvaag hopper fra 2 liter og inn i båten til Pål Solberg. Båten er den samme som i fjor, men den modifiseres i henhold til nye sikkerhetsregler. Med en Keith Eickert V8 bensin motor som drivkraft kommer teamet til å konkurrere med Staff/Lein og Kirkedelen/Skårdal.
Polli fra bensin til diesel
Edoardo Polli skifter motorleverandør i år. Siden han startet opp i 1987, har han brukt Lamborghini med unntak av perioden med Motori Moderni Alloni. I år bytter han til Seatek diesel, og båten rigges nå for det. Etter en sesong med utelukkende Lamborghinipower, kommer flere båter nå med diesel, og Pollis er altså en av dem.
Tom Gentry er død
En av offshoresportens “grand old men” er død, 67 år gammel. Tom Gentry forulykket i november 1994 da han sammen med throttleman Richie Powers rollet med sin Skater 40 under et superboat race i Key West, Florida. Siden har han ligget i koma, og han kom aldri til bevissthet igjen.
Racingkarrieren hans var ganske omfattende. Han kjørte både for APBA og Popra, og
startet med offshoreracing på slutten av 60 tallet. I 1976 ble han verdensmester og mottok Sam Griffith Trophy med American Eagle, en 35 fots Cigarette med 2 x 600 hester Aeromarine motorer.
På 80-tallet gikk det i Cougar-katamaraner, mens det på slutten ble kjørt i Open Class og Superboat med båter bygget hos Skater.
Gentry var også ivrig etter å sette hastighetsrekorder. I offshoreklassen Super V konkurrerte Gentry med Reggie Fountain. Gentry hadde en stund rekorden på 126.328 miles med sin Scarab. I Offshore Class I var rekorden hans på 157.428 miles, mens rekorden i Super Boat var på 148.238 miles. Gentry kapret også The Blue Riband, Atlanterhavets Blå Bånd, fra Richard Branson, selv om han måtte ha to forsøk. Båten, Gentry Eagle, designet av Peter Birkett og bygget hos Vosper hadde 2x MTU V-16 motorer med en Textron Lycoming Turbin med tilsammen ca 8000 hk.
Med Tom Gentry’s bortgang er et kapittel i offshoresporten avsluttet, selv om Gentry neppe blir glemt.