utgave nr 12 2

HotSpot

Publisert Sist oppdatert

Nye båter til Thorne

World of Cars gikk som kjent til grunne under Scandinavian Grand Prix i Oslo. Ny båt til Ken Thorne bygges hos Nicolini Offshore og er et samarbeid med Brunello Acampora, mannen som designet Polli’s Bilba/Highlander. 42 fot lang, som sist, men i enda lettere og sterkere materialer (epoxy resin). Den skal utstyres med samme motorer, girbokser og drev som den forrige, dvs Seatek og BPM. Når denne båten er ferdig, starter arbeidet med en ny reserve båt. Ken Thorne har nok lært etter racet i Oslo.

Ugur satser

Tyrkeren Ugur Isik som kjørte Isiklar båten i sommer har planer for neste år med en Brunello Acampora designet båt med "side by side" canopier som visstnok skal bygges i Tyrkia. Det virker som om Brunello Acampora er det nye hete navnet innen Class 1 Offshore design. Etter at hans firma Victory Design, som ikke har noe med Victory Team å gjøre, designet Edoardo Polli’s båt for 94 sesongen, har Acampora for det meste holdt seg til yachtdesign. Nå skyter imidlertid oppdragene fart innen offshore.

Victory 1 seirer

Regjerende mester Victory 1 med Khalfan Harib og Ali Nasser fikk igjen seieren i Arendal. Det fortsatte bra med seire i Istanbul, Fujairah og Dubai og med 6 av 9 mulige seire, var det ingen som kunne hindre ”den blå” å ta hjem mesterskapet i Class 1 for annen gang på rad. Med teamets 7er båt med Saeed Al Tayer og Mohamed Al Marri bak spaker og ratt på en andre plass totalt, kan ikke teamet være noe særlig annet enn fornøyde. Beste norske båt, Spirit of Norway endte på tredje plass.

Ultracatz kansellert ?

Ultracatz som skulle bli den nye hotte klassen med gamle avdankede Offshore1 båter ser ut til å bli kansellert før den kom i gang. John Miller var en av de som dro i gang sirkuset, men han skal ha trukket seg og hva som er igjen, gjenstår å se. Det første racet skulle gå i Hong Kong i februar, men er kansellert. Om det blir race utenfor USA’s grenser, er høyst usikkert. Og hvorfor skulle folk gidde å se på gamle Offshore1 båter, når det bare i Norge møter opp over 100 000 mennesker for å se Class 1? Vi bare lurer……

Polli og Pippo

Sigarkameratene Edoardo Polli og teammanager Pippo Cascone er påny i samme båt. Det er mange år siden de to kjørte sammen, men nå er Pippo navigatør og ”påsitter” i Highlander. Etter en forholdsvis liten gjesteopptreden i Tyrkia med Matteo Nicolini og snurring i det ene racet, fant Polli ut at han kunne styre, throttle og gire selv. I racene i Emiratene gjorde Polli hele jobben alene. Det gikk bra så lenge alt hang sammen, noe det ikke gjorde til mål. Det som er interessant nå er om andre kjørere følger i Pollis fotspor.

Jotun på rett vei

Team Jotun med Andreas Ove Ugland og Jann Hillestad er muligens på rett vei. Etter masse tekniske problemer klarte båten omsider å havne på pallen to ganger på rappen. I Marmaris hoppet Ken Thorne inn for en skadet Ugland, men i neste race i Fujairah var han tilbake bak rattet, og teamet klarte å følge opp det Jann og Ken hadde gjort noen uker tidligere. Dessverre klarte ikke Jotunbåten det siste racet i Dubai hvor guttene brøt på grunn av problemer med den ene Weissman girkassen. Vil de klatre videre neste år?