utgave nr 7 2

Hotspot

Publisert Sist oppdatert

HOTSPOT

AV GLEN PHILIP HAGEN

Nedtur for Norway

Racet i Trieste hadde mange rare utfall. Det var flere favoritter i årets første race. Victory Team fra Dubai stilte med to båter, en klin ny Peters design med Seatek motorer og Saeed Al Tayers fjorårsbåt. I racet hadde ikke disse den store lykken med seg. Edoardo Polli og Erik Kirkedelen stilte i Pollis Highlander og racet var over da en motor ga opp etter en halv runde. Ugland stilte med handicap fra starten av for Jotun hang i kranen da starten gikk. Det endte med at Kjell Inge Røkke i sitt comebackrace med Jolly Motor tok hjem seieren sammen med amerikanske Jim Dyke. Bjørn Rune Gjelsten og Steve Curtis tok annenplassen med ”Spirit of Norway” etter flere stopp og en gåen girkasse. Overraskende gikk tredjeplassen til Kenguru guttene Bill Barry Cotter og Keith Hanson i deres Riviera.
Men Spirit of Norway ble disket på grunn av en feilplassert restrictorplate som sitter mellom innsuget og injektorene for å begrense lufttilførselen og dermed hestekreftene. Den var dermed ikke tilpasset regelverket med påfølgende disk både i racet og Time Trials. Teamet er ikke ansvarlig. Lamborghini er. Klønete, spør du oss! Dermed ble rekkefølgen Jolly Motor som nr 1, Riviera Racing som nr 2 og Roberto Biancalana og Claudio Dionisio i Binautica på tredjeplass.

Time Trials en flopp ?

Det nye Time Trials ble kjørt i Trieste og ble vunnet av Spirit of Norway foran Khalfan Harib og Ali Nasser i Victory 1, Ken Thore og Matteo Nicolini i World of Cars og Kjell Inge Røkke og Jim Dyke i Jolly Motor på fjerdeplass. Da vi skrev om Time Trials tidligere, virket det OK, men nå som man ser forskjellen, er nok Pole Position slik det var, mer moro og publikumsvennlig.
Nå kan alle båtene kjøre tre runder hvor den raskeste teller og da er det ikke lett å følge med for tilskuerne. Flere vi snakket med var av samme oppfatning. Dessuten er det mer gøy å ha litt variasjon mellom evenementene lørdag og søndag, selv om enkelte førere syntes Time Trials var bra. Det gikk også lang tid i etterkant før vi fikk resultatene. Vi håper på å få igjen pole slik det ble kjørt før. Med skikkelig speakertjeneste, går det da an å følge med etter hvert som tidene blir raskere og raskere.

F-2000 race Arendal

Årets første race i den nordiske F-2000 cupen skjedde nylig i Arendal. Det var mye rot før start og ”alle” førerne hadde sin mening om hvordan ting skulle skje. Marit Strømøy hadde kvalifisert seg på en imponerende fjerdeplass. Hun har jo tross alt mindre erfaring i klassen enn de fleste andre. Men da starten gikk, var det en båt som lukket døren rett foran henne i tredje sving, og den finske jenta Milla Suomi traff henne bakfra. Marit ble ”dyttet rundt” bøya med påfølgende roll som utfall. Triste greier, men alt gikk bra med Marit

.

ROLL: Jari Honkala på vei mot seier mens båten til Marit dupper i bakgrunnen.

Kalender

Juli
14-16: Offshore Class 1 VM runde + OCR Arendal
August
5-6: Rundbane F-4 EM runde Lillesand
5-6: Offshore Class 1 VM runde Oslo
19-20: Rundbane alle klasser NM runde Sandefjord
September
23-24: Rundbane alle klasser + jolle Nisservann/ABSK