utgave nr 3 2

Hotspot

Publisert Sist oppdatert
Tekst og foto: Glen Philip Hagen

Marit Strømøy F-2

Marit Strømøy som fra før av har gjort det meget bra i rundbaneracingens 550 - klasse med bl.a tre EM-gull, tar nå steget opp i Formel 2. Hun har gått til anskaffelse av en Seebold katamaran med Mercury motor som hun prøvde under avslutningsracet i den Nordiske F-2000 serien i Sandefjord i fjor høst. Med tidligere F-2 kjører Rolf Magne Sunde som mekaniker/taktiker og Valvoline som hovedsponsor, blir det spennende å følge med Marit utover sesongen. Første løp blir VM runde i Epinay, Frankrike 27-28 mai, før det bærer hjem til Arendal og den Nordiske F-2000 serien 3-4 juni.

Nye regler i offshore 1

Nå blir det regelendringer i "Class 1". Det ene er at Pole Position Trophy forsvinner til fordel for Time Trials Trophy. Både navnet og arrangementene blir nye. I år skal det kjøres på en oval bane med to bøyer med en lengde på ca 4 nautiske mil. Hver båt kan kjøre tre runder i løpet av halvannen time hvorav den raskeste teller. Før en båt skal kjøre en ”fast lap”, må man kjøre en oppvarmingsrunde. Under "kvalifiseringen" er det tillatt med ett kranløft og ett propellbytte.Tunnellflapen, som gir ekstra løft, forsvinner. Med dette håper man å senke hastigheten ca 5-6 miles. Det blir tillatt med pitstops, men uten bensinfylling. Dette for å gjøre at flere båter fullfører racene. Det blir et års dispensasjon for amerikanske V - åttere, for å prøve å få amerikanske team med.Og når vi er inne på USA, går det rykter om at Matt Alcone, som vant racet i Arendal i fjor, har bestilt ny Skaterkatamaran.

15 båter?

Rykter vil ha det til at det blir 15 båter med i "Class 1" i år 2000. Her hjemme jobbes det på spreng både med båten til Andreas Ove Ugland og Bjørn Rune Gjelsten. Gjelstens er plukket fra hverandre, og skal nå bygges opp igjen for å ta revansj etter den dårlige sesongen i fjor. Uglands båt rigges også på nytt, og hele båten forbedres for å komme seg et hakk videre på veien mot seierspallen. Ugland og throtleman Jann Hillestad viste at de hadde farten inne da de vant Pole Position under Emirates Grand Prix i Dubai i fjor høst. De to teamene får forhåpentligvis flere konkurrenter enn på lenge. Det går rykter om at både Ferretti og Lamberto Leoni kommer tilbake. Sikre båter er Jolly Motor, Victory Team, Jotun, Spirit, Isiklar, og Caesar Marine.