utgave nr 9 1998

Hotspot

Publisert Sist oppdatert

Hotspot

Tekst og fotos: Glen Philip Hagen

Hot Staff nr. 2 i VM


I Offshore II VM i Bangor, Nord Irland stilte to norske båter til start. Hot Staff med Atle Staff og Morten Lein, og Little Norway med Erik Kirkedelen og Atle Skårdal. Det var ikke mer enn syv deltagende teams, men det var verdenstoppen og tøft nok. Disse gutta kjører nemlig ikke for å komme på andreplass.
I det første heatet tok Little Norway en fin tredjeplass bak Victory Team og regjerende verdensmestere Matteo Nicolini og Ken Thorne, mens Hot Staff fulgte hakk i hæl.I det andre heatet tverret Little Norway med ødelagt ror og styrepumpe, ingen behagelig opplevelse og det fristet ifølge Skårdal ikke til gjentagelse. Hot Staff avanserte til andre plass, og med bra kjøring i siste heat kunne de håpe på en pallplassering totalt. Victory Team’s Khalfan Harib og Ali Nasser hadde i mellomtiden sikret seieren hvis de fullførte det siste racet.
Det gjorde de mens Staff og Lein viste hva de kunne ved å vinne siste race og havnet på andreplass totalt, noe som er utrolig bra i deres første hele sesong i klassen. Little Norway fikk problemer med drevet og måtte bryte.

Atle Staff og Morten Lein nr to i VM og leder i EM. (Foto: Ingvar Johnsen)

Tvedestrand EM


I 3 d klassen vant italienske Massimo Capoferri som tidligere har kjørt klasse 1. I to liter klassen vant svenske Peter Hafstrøm og Annika Westerling mens Tore Halvorsen og Jon Kr. Løvdal ble beste norske båt på tredje plass. I 3b eller 1.3 liter vant den norske båten til Jan T. Braaten og Anders Berntsen.


Off II EM Arendal


Offshore II EM skulle vært arrangert i Oslo og Arendal. Da det ble avlyst i Oslo, dukket det kun to norske båter opp i Arendal, Hot Staff og Little Norway. EM statusen ble derfor borte. Pole Position ble kjørt sammen med de “store båtene”, og etter endt dyst var det kun et par tiendedels sekunder som skilte de to i Little Norways favør. I hovedløpet gikk det ikke fullt så bra. Kirkedelen bommet på den første bøya og da var løpet kjørt. Staff og Lein så dette, og med en disk på Little Norway kunne de lunke rundt løypa uten å slite for mye på båten i det røffe været.

Polli raskest igjen……


Under Pole Position i Arendal viste Edoardo Polli og Laith Pharaon i Bilboa nok en gang hvem som har den raskeste båten. Med en hastighet på 246 kmt var de bare seks kmt fra Røkkes fjorårsrekord. Båten går som et uvær med de rå Seatek motorene med Weisman girkasser. Nå er vitsen bare å få det til å holde sammen et helt løp, så er Polli igjen på toppen av pallen. Hovedracet ble etter mye dramatikk vunnet av Ali Nasser og Randy Scism i Victory no 7.

Renessanse for dieselmotorene

Etter flere år med Lamborghini, ser det ut til at dieselmotorene er tilbake. Det har vist seg gjennom sesongen til nå at Bilboa og til dels også Caesar Marine kan hamle opp med Lamborghinimotorene. Pollis problem så langt er Weisman girkassene, men dette ser ut til å bli rettet i løpet av kort tid. Han har heller ikke tatt sikte på noe annet enn å få båten til å fungere som den skal i år, så får de store målene være for neste sesong. Matteo Nicolini og Ken Thorne i Caesar Marine har ikke girkasser foreløpig, og sliter litt med det. I følge Matteo er disse på planleggingstadiet, og sitter nok i båten om ikke så altfor lenge.