utgave nr 5 1998
HotSpot
HotSpot
Tekst og foto: Glen Philip Hagen
Jolly Motor har problemer
Fjorårets verdensmestere i klasse 1 Laith Pharaon og John Tomlinson kommer ikke til å forsvare sin tittel i år. Jolly Motor teamet er da også på utkikk etter ny kjører og throttleman. Forhåpentligvis finner teamet to italienere som kan fortsette der Pharaon og Tomlinson avsluttet i fjor. Det er diskusjoner mellom de to på den ene siden, og eierne Ferretti og Maffioli på den andre, som gjør at de to blir sittende på land.
Victory Team tester
Victory team er godt i gang med sine sesongforberedelser, og har når dette leses, testet i hvert fall en av sine nye båter. De er i ferd med to nybygg, hvor den ene er en Michael Peters design som ligner på Spirit of Norway båtene. Det går mot en “stor” canopy med “hull” i gulvet, en Victory Team “special” testet ut på nr. 7. Da Randy Scism og Ali Nasser rollet i en sving, kunne de gå tørrskodd ut av cockpiten og ut i tunellen som da var opp/ned.
Røkkes rekord slått
Amerikaneren Reggie Fountain, mannen bak Fountain båtene, har sammen med Fabio Buzzi satt ny hastighetsrekord i UIM klasse 1. Den nye rekorden er på 155,55 miles. Dette er i overkant av 3 miles fortere enn det Kjell Inge Røkke kjørte i Arendal. Rekorden ble satt med Andreas Ugland/Jann Hillestads gamle Buzzi bygde ex “Valentino” katamaran med Seatek dieseler, som nå heter “Fountain” i USA. Fabio Buzzi er en trollmann bak throttlespakene, men at “good old Valentino” igjen kunne sette rekorder, hadde vel ikke så mange trodd mulig.
Polli har testet dieslene
Ryktene sier + 14 knop med de nye Seatek dieselmotorene. Det vil si at det kommer til å bli satt nye poleposition rekorder i år igjen hvis dette stemmer. Det kan bli to båter fra Polli klanen i år. Det er jo tross alt noen år siden guttene stilte med tre båter. Vincenzo er visst tilbake igjen, muligens også Leonardo.
BRG Racing i Norge
Bjørn Rune Gjelsten har fått båten sin tilbake i gamlelandet, og med nytt verksted i Asker lover alt bra. Båten skal rigges på nytt, og modifiseres for racerbanen. Det blir spennende å se hvordan Lamborghini motorene takler konkurransen fra Seatek dieselene i år. Lamborghini er som kjent tvunget over på 95 blyfri, noe som reduserer antall hk betraktelig fra i fjor. Dieselene har derimot øket effekten.
Oslo Grand Prix 1.-2. august?
Det ser ut til at det blir Offshore race i Oslo igjen. Havnevesenet og Kystverket er positive, og vi håper at politiet gir sin tillatelse til arrangementet som definitivt var fjorårets “race of the year”. Datoen er i alle fall spikret 1.-2. august.
Offshore II i Drøbak 13
Dette blir oppkjøringen til VM i irske Bangor senere i juni. Hit kommer verdensmester i A-Class Atle Staff og Morten Lein med sin Buzzi båt, og også Erik Kirkedelen og Atle Skårdal med deres Nicolini båt. Hvis Pål Solberg har fått Racemaster’n på rett kjøl, stiller også han med Olav Selvaag. I tillegg er det mulig med svensk deltagelse hvis de tør møte dette superfeltet. Men det blir ikke bare Offshore II. De mindre klassene kjører også, og det blir OCR løp med “run what you brung” hvor alle sportsbåter kan delta.
Nordmann i Formel 1
Frode Sundsdal har fått to års kontrakt med den italienske klubben Mare Magnum for å kjøre Formel 1, den aller grommeste rundbaneklassen. Sundsdal har, siden han tok sitt første NM gull som 16 åring i klassen T 400 for båter med opp til 25 hester, tatt 7 Norgesmesterskap. Han innehar flere forskjellige hastighetsrekorder til vanns, den siste i F3. F3 rekorden var også medvirkende til at han nå får kjøre F1, noe som bare 24 førere i verden har muligheten til. Det første racet går i Cagliari, Italia 10. mai, og det avsluttes i Dubai i desember.