utgave nr 12 1997

hotspot

Publisert Sist oppdatert

hotspot


Glen Philip Hagen

Atle Staff med ny vinner


Sist skrev vi om et norsk team som hadde vært i Italia og prøvd ny båt. Det var Atle Staffs “Hot Staff” som var hos Fabio Buzzi og prøvde den nye FB 32 Racing. Atle likte båten så godt at han knuste sparegrisen sin. Med maksfart på 94 knop er det kanskje ikke så rart. Båten han har kjøpt er identisk med testbåten, Hannes Bohinc’s Casino Tivoli. Når dette leses, har Atle og styrmann Morten Lein, som tidligere har navigert for Atle, kjørt VM i A-Class i amerikanske Biloxi. Før det skulle båten “kjøres inn” av Fabio selv og Daniel Scioli i Key West og her vant teamet og Buzzi skaffet seg nok en VM-tittel. I vinter snakkes det om noen av racene i Dubai og til sommeren Arendal og Oslo.
I Biloxi skal det kjøres med en Sterling V8 motor som i utgangspunktet er lik motorene Victory Team kjørte Off-1med. Forskjellen er jerntopper, lavere kompresjon og en fireports forgasser. Neste år er det Seatek diesel som gjelder for deltagelse i UIM klasse II. Nå er det opp til Atle og Morten hvordan det går videre.

Fortsatt spenning


Under heat 8 og 9 i Dubai ble ingen ting endelig avgjort om hvem som blir verdensmester i klasse 1.
Laith Pharaoen og John Tomlinson i Jolly Motor vant heat 8, mens Edoardo Polli og Lamberto Leoni kom på annen plass i Bilboa. Bjørn Rune Gjelsten og Steve Curtis tok ledelsen til den ene motoren raste i 2 runde, men de vant Pole position dagen før. Pole position for heat 9 ble vunnet av Jolly Motor, med Bjørn og Steve på annen plass. Spirit båten fulgte opp dagen etter og tok nok en gang ledelsen til motortrøbbel oppsto i 6 runde.
Jolly Motor mistet den ene propellen i 10. runde og ble passert av tre Victory båter og Edoardo Polli som slet med en defekt girkasse. Med fjerde plass for Polli og femte for Jolly Motor hentet Polli inn 20 poeng, slik at forskjellen nå er 79 i Jollys favør med et race igjen.
Når det gjelder pole position, er det vunnet av Sayed Al Tayer og Felix Serralles i Victory 1. Det eneste de må gjøre er å passere mål i siste heat.

Røkke gir seg


I Dubai ble det avklart at Kjell Inge Røkke trekker seg fra Offshore 1 en stund. Han har nå solgt alt utstyret til Bjørn Rune Gjelsten, som nå sitter med to Tencara båter. Hva som skjer neste sesong, er vel ikke engang Spirit teamet selv klar over. Det eneste vi vet, er at det blir VM runde med i alle fall en båt. Årsakene til at Røkke har valgt å legge opp, er at jobben tar det meste av tiden hans og all uflaksen han har hatt. Det toppet seg med brannen i Oslo hvor seieren bokstavelig talt var sikret.

Fremtiden for klasse 1


Det internasjonale motorbåtforbundet UIM representert ved president Ralf Fröhling og offshoreteamforeningen IOTA’s president Edoardo Polli gjorde nylig avtale om klasse 1 race for de neste tre årene under et møte i Dubai. Avtalen går ut på at UIM skal arrangere og promotere offshoreracene i toppklassen. Nå skal førernes representant, Edoardo Polli finne en promotor for serien. Polli håper på 12- 15 båter neste år og 8 - 12 race.