utgave nr 11 1997

Hotspot

Publisert Sist oppdatert

Hotspot


ved Glen Philip Hagen

Avlyst i Tunis

Meningen var å legge inn et ekstra race under den opprinnelige finaleuken i Dubai, men på grunn av problemer hos Lamborghini med å få tak i nok motorer, er finalen lagt til 28. november i Dubai.

Minimumsvekt


Røkke og Gjelsten må sende båtene sine på "fetekur". Dette gjelder også resten av klasse-1 flåten. Bilboa er den eneste båten som slipper vekttillegg, og Edoardo Polli og Lamberto Leoni regner dermed å få et forsprang før neste sesong.

Nye restriksjoner


For 1997 sesongen ble det innført begrensning på innsuget på bensinmotorene, noe man regnet med ville resultere i færre hk og lavere fart. Og så setter Kjell Inge Røkke ny pole position rekord i Arendal med utrolige 252,31 km/t. Nå reduseres innsuget ytterligere. Kanskje det lykkes ????

Blyfri bensin


Noe som holder effekten oppe, er tilgangen på Agips verstingbensin på 113 oktan. Den er ikke billig og mange har ment at det må være bedre å la motorene gå på handelsbensin eller til og med blyfri. Neste år er blyfri tingen, noe som vil bidra både til å få ned kostnadene og effekten. Spennende om også dette kan få flere team på banen.

Polli vant i Libanon


Edoardo Polli og Lamberto Leoni vant med Bilboa i Libanon. Men avstanden til Jolly Motor med Laith Pharaon og John Tomlinson var kun 17 sekunder etter drøye halvannen times kjøring utenfor Beirut. Bjørn Rune Gjelsten var uheldig og fikk motortrøbbel etter fire runder og ledelse.
Victory Team hadde også problemer med bare en fullførende båt av tre.
Harib og Colyers nr 4 tok tredje, men ble langslått. Den siste båten som holdt til mål ble Giat kjørt av Pollis teammanager Pippo Cascone, båten som alltid kommer til mål og som samlet ligger på en fjerdeplass.
Racet i Beirut var ikke uten problemer. Kun syv båter stilte. Røkkes båt som brant i Oslo, er ferdig oppbygget hos Tencara og rigges nå for finalen i Dubai. Australierne Bill Barry Cotter og Keith Hansons Riviera led samme skjebne da båten deres tok fyr under testing.
Bilde: Riviera

VM til Bilboa eller Jolly


Jolly Motor eller Bilboa blir ganske sikkert verdensmester i år. Bilboa leder i øyeblikket på Jolly Motor med 27 poeng, men når det deles ut 180 poeng for en seier, er det minimalt. For første gang siden Victory Team begynte i WOC 1993, er teamet forvist til det nederste trinnet på pallen.
Avslutningen i Dubai blir spennende også på grunn av varmen som sliter hardt på motorene, noe både Polli og Jolly Motor teamet bittert har erfart. Offshore interesserte med motorstyrt parabol kan søke seg frem til Dubai-TV som sender direkte fra begge racene 31. oktober og 7. november.

Ny verdensrekord i 3C


Atle Staff forbedret sin gamle verdensrekord i 3C, 2 liter offshore.
Under gode forhold i Flostad kjørte oslogutten og verdensmester fra i fjor i 73,89 knop, ny verdensrekord for klassen.

Rykter om offshore-II


Det snakkes om flere båter. Uten at noe er bekreftet, vet vi at det ligger en halvferdig katamaran på Østlandet. “Chrysler Jeep” som ble kjørt av Matteo Nicolini og Ken Thorne både i Arendal og Oslo er til salgs, og flere skal visstnok være interessert. At Fabio Buzzi bygger rå båter, vet vi. En nordmann har prøvekjørt, noe som tyder på seriøs interesse. Tvedestrand Racing Klubb prøver å få til et Offshore II løp i 1998. Kanskje Offshore II på sikt kan vokse til noe stort. Følg med.
Foto: Chrysler Jeep

Oslo og Arendal 98


Etter fantastiske race i sommer, selv om det var flatt vann, ser det ut til at det blir Nytt Offshore I og II race, både i Oslo og Arendal i 1998.

Rekordforsøk Kirkenes - Oslo


Kirkenes-Oslo forsøket til Andreas Ugland og Jann Hillestad som vi har nevnt tidligere, har ikke stagnert. Båten ligger i Italia og skal nå rigges ferdig og prøvekjøres avde to. Rekordforsøket skal foregå etter St. Hans, men før racene i Arendal og Oslo.