utgave nr 1 1997

HotSpot

Publisert Sist oppdatert

HOTSPOT


Glen Philip Hagen

Off 2 tittelen til Harib


Med seier og 2. plass for de to Victory Team båtene i verdensmesterskapets første løp så alt lovende ut. Med forhold som ikke favoriserte noen spesiell skrogtype, var de to Victory kattene med Sterling V-6 og Jerico girbokser ikke til å slå.
I VMs andre løp ble det seier til finske Risto Korja i en 28 fots Skater med 3 x Mercury EFI 2.5 påhengere. Snitthastigheten på 98 miles forteller at sjøen var flat som et stuegulv, og frafallet var større enn vanlig. Etter disse racene var det flere som hadde muligheten, men Khalfan Haribs båt holdt det siste racet ut, og med Baby Uno på annenplass, var dette nok til at Harib tok VM tittelen.

Atle Staffs hat trick


Først vant Atle Staff og Morten Lein VM i Offshore 3 - 2 liter. Dette skjedde i Norrtälje, Sverige i august. Senere sikret han NM tittelen sammen med kjæresten Julie Hansen Tangen. Som ikke det var nok, gikk han hen og satte verdensrekord i hastighet med 65 knop. På grunn av nye vektbestemmelser, er det fritt fram for rekorder og Atles vil nok ikke vare lenge. Pga. vind med opptil 25 m/sek i kastene, var 65 knop likevel en sterk prestasjon.

Svært i Arendal


Weekenden rundt den 20 juli blir den store racerbåthelgen til sommeren. Jann Hillestad arbeider i disse dager med å spikre arrangementet som i 1997 vil trekke til seg alle de store kanonene i Offshore I. Jann har dessuten klart å få med Offshore-II eliten, så dette kommer til å bli dager med masse fart og moro. Med Pole-Position race i tillegg til de vanlige rundene rundt Tromøya skal nok publikum få sitt.

VM offshore III på Guernsey


Regjerende verdensmestere Atle Staff og Morten Lein må til Guernsey i juni for å forsvare VM tittelen sin fra i fjor. De to forbereder båten til ny dyst. Vinnermotoren fra i fjor skal prepareres for å være med i teten også i år. Det kan bli spennende med et race på Guernsey hvor forholdene ofte er røffe.
Et annet norsk team som skal være med å kjempe om tittelen er Selvaag-Gruppen. Brødrene Olav og Fredrik har vært med noen sesonger, men har ikke nådd helt opp i den tøffe to-liters klassen. I 1997 klasser de opp sin nåværende Hydrolift 24 foter til 4 liters klassen ved hjelp av en Mercury 2.5 EFI, mens den gamle 23 foteren deres blir brukt i to liter. Vi får håpe at dette bringer resultater.