Test: Yamarin 68 DC og 68 C
To sjeler – en tanke
Årets store nyheter fra finske Yamarin er 68 DC og C. Båtene bygget på samme skrog, men med helt ulike innredninger og dekk. Vi har testet dem mot hverandre, og med tre forskjellige motorer. Vi falt for den daycruiseren, med 150-hester på akterspeilet.
Yamarin utvikler nye båter i ekspressfart, og gjerne flere modeller basert på samme skrog. Det ferskeste eksempel på den varianten er daycruiseren 68 DC og hyttebåten 68 C. Skroget er nykonstruert fra for til akter, der bunnvinkelen er 21 grader. Betegnelsen 68 står for lengden over alt som er rett under 6,8 meter. Den anbefalte motorstyrken varierer noe. 68 DC er godkjent for opp til 250 hk, mens den øvre grensen for 68 C er 200 hk. Vi har testet dem mot hverandre, og konkluderer med at man bør gå hakket opp fra 115 til 150 hk når man skal velge motor.
Yamarin 68 C
Kabinbåten
Yamarin 68 C er en helt innelukket båt med ”tak over hodet” og skyvedør mot uteplassen akter. Her kan man således sitte helt beskyttet og hytta er lett å varme opp med et varmeapparat. Overbygget går ikke helt ut mot skrogsidene, og det er et stort pluss på denne modellen. Nå kan man ta seg fra for til akter langs relativt brede dollbord, uten at man må bruke åpningen i hyttefronten.
Hytta er lys og romslig og har en åpen planløsning inn mot de to køyene. Åpner man skyveluken i taket og begge dørene i akterveggen, har man forvandlet denne modellen til en stor hardtop-båt. Uteplassen akter har to sidebenker med plass til ca fire personer og hele dette området kan lukkes inne med kalesje. Et løst bord til uteplassen kan fåes som ekstrautstyr.
Lugar med toalett
Under fordekket har 68 C et par køyer med full liggelengde. Lugaren fungerer bra for to personer som skal ta seg en strekk, og i skrogsidene er det montert to koøyer som gir litt ekstra lys. Under akterkanten av styrbord køye er det et et fast toalett med egen septiktank. Den åpne planløsningen gir fullt innsyn til køyeavdelingen. Et forheng eller lignende bør monteres for skjerme denne delen av båten om natten.
Førerplassen er som på de fleste Yamarinbåter vel gjennomtenkt, både når det gjelder komfort, sikt og plassering av ratt, spak og brytere. På denne båten har man også laget en perfekt plass for en kartplotter på opp til ca 10 tommer. Denne plassen sitter rett foran rattet, som kan forstyrre sikten noe når man sitter i førerstolen. Til høyre for rattet er det også en dedikert monteringsplass for en CD/radio eller en VHF.
Passasjersetet vis-á-vis førerplassen er derimot ikke like velfungerende. Setet nokså enkelt, med fare for at passasjeren lett sklir ut mot midtgangen når man går i litt sjø. Aktenfor fører- og passasjerplass er det to langsgående benker med komfortable sitteplasser, men fremfor alt bra og romslige stuverom. På disse benkene kan man også lage til et par køyeplasser ved hjelp av ifyllingsplater, men disse er mer å betrakte som reservekøyer.
Yamarin 68 DC
Separat lugar
DC-modellen har en helt annen innredning og dekkslayout enn C-modellen. Kun formen på fordekket og motorbrønnen akter er felles med hyttemodellen. Yamarin 68 DC har for eksempel ikke dollbord, så her må man gå via en luke i frontruten for å komme inn og ut av båten via fordekket. Men for å gjøre denne adkomsten best mulig, har man laget en riktig bra stige til venstre for førerplassen. En annen stor forskjell mellom de to modellene er at lugaren forut kan stenges med en smart skyvedør som er låsbar. Denne lugaren har noe lavere dekkshøyde sammenlignes med hyttemodellen, men også DC-versjonen har fire koøyer i skroget som gir bra med lys i lugaren på dagtid og som alle kan åpnes for når man ønsker å slippe inn luft. I denne båten ligger toalettet midt mellom køyene. Her hadde hyttemodellen en bedre plassering med bedre dekkshøyde.
Herlig uteplass
Yamarin 68 DC har derimot en uteplass som imponerer. Vi likte godt dobbelsetet ved førerplassen der to voksne personer sitter riktig bra. DC-båten har dessuten samme fine layout rundt rattet med plass for en 10-toms plotter og her er den øverste kanten noe lavere, hvilket innebærer bedre sikt forover. På babord side har man ofret et ekstra sitteplass til fordel for en større byssemodul med vaks og plass til et kokeapparat, alt smart plassert under en luke. Selv kjøleskap er standard og det sitter innfelt i bysseseksjonen. I den aktre delen av uteplassen har DC-modellen en stor og komfortabel U-salong der opp til seks personer sitter riktig bra rundt et bord som kan felles ned. Det er smart at man har laget en åpning i en av sideputene slik at man lettere kan bevege seg inn i båten aktenifra. Bak aktersofaen har denne modellen en stor kalesjegarasje dekket av en luke.
Test med tre motorstørrelser
Vi har testet begge båtene med tre ulike motorstørrelser. Hyttebåten 68 C har vi kjørt med en Yamaha F200, og daycruiseren 68 DC har vi kjørt med en Yamaha F150 og en Yamaha F250. Testresultatene har vi satt sammen i en tabell, idet begge har identiske skrog og nesten samme vikt med kun 100 kg i forskjell. Begge båtene er dessuten kjørt under ekstakt samme testforhold når det gjelder vind, vanntemperatur og belastning. Samtlige resultater er derfor fullt ut sammenlignbare.
Minste motorstyrke for begge modellene er 115 hk ifølge produsenten, men våre tester viser at man ikke bør satse på mindre enn 150 hester slik at man har litt ekstra kraft når båtene skal belastes med mange personer. Toppfarten med en 150-hester havner på over 38 knop med to personers belastning, men man må redusere med minst 1.500 omdreininger pr minutt for å komme ned på en fornuftig drivstofføkonomi og en komfortabel hastighet. Ved 25 knops fart bruker 150-hesteren 1,1 liter per nautisk mil.
Nesten 50 knop
Med 200-hesteren får man mer fart ved de høyere turtallsintervallene og her målte vi toppfarten til 44,2 knop med to personer om bord. Men når man reduserer gasspådraget, er forskjellen kun et par knop sammenlignet med 150-hesteren. Med 200-hesteren får man et noe lavere forbruk enn med 150-hesteren.
Med 250-hesteren ligger toppfarten på nesten 48 knop, og farten er høy i hele turtallsregisteret: Mellom 8 og 10 knop raskere ved all turtall sammenlignet med 150-hesteren. Men denne motorstyrken gir ikke bare mer fart, men også en meget god akselerasjon – også ved høye turtall. Og selv med den store motoren kan man kjøre økonomisk – faktisk under literen per nautisk mil ved 25 knops fart.
Yamarin 68 C og DC har et effektivt og lettdrevet skrog. Det har ingen merkbar planingsterskel. Det krever ikke mye gasspådrag for å få båten opp i god planingsfart på rundt 25 knop med noen av motorene. Fartsområdet mellom 27 og 30 knop er riktig behagelig. Her går begge modellene høyt og tørt i vannet og ikke minst stille. I denne farten hører man knapt motorene, kun bølgestøyen i skroget.KonklusjonDe to båtene er svært interessante nykomlinger fra Yamarin med to helt ulike innredningsløsninger, med unntak av førerplassen. Hyttebåten passer bra i vårt klima og kan brukes lenger utover høsten. Likevel er vår favoritt daycruiseren med sin elegante førerplass, praktiske bysse, romslige aktersofa og sin låsbare lugar forut.
Konklusjon
De to båtene er svært interessante nykomlinger fra Yamarin med to helt forskjellige innredningsløsninger, med unntak av førerplassen. Hyttebåten passer bra i vårt klima og kan brukes lenger utover høsten. Likevel er vår favoritt daycruiseren med sin elegante førerplass, praktiske bysse, romslige aktersofa og sin låsbare lugar forut.
Fakta – Yamarin 68 C
Lengde: | 6,77 meter |
Bredde: | 2,54 meter |
Dyptgående: | 0,40 meter |
Bunnvinkel: | 21 grader |
Vekt uten motor: | 1400 kg |
Drivstoff: | 140 liter |
Ferskvann: | 45 liter |
Antall personer: | 8 |
Anbefalt motorstørrelse: | 115 - 200 hk |
Pris med Yamaha F150: | 605.116 kr |
Konstruktør: | Kai Ilmanen, Kesko-team |
Produsent: | www.kesko.fil |
Importør: | www.yamaha-motor.no |
Fakta – Yamarin 68 DC
Lengde: | 6,77 meter |
Bredde: | 2,54 meter |
Dyptgående: | 0,40 meter |
Bunnvinkel: | 21 grader |
Vekt uten motor: | 1300 kg |
Drivstoff: | 190 liter |
Ferskvann: | 45 liter |
Antall personer: | 8 |
Anbefalt motorstørrelse: | 115 - 250 hk |
Pris med Yamaha F150: | 555.116 kr |
Konstruktør: | Kai Ilmanen, Kesko-team |
Produsent: | www.kesko.fil |
Importør: | www.yamaha-motor.no |
Testresultat
Motor | Yamaha F150 | Yamaha F200 | Yamaha F250 |
Effekt i hk | 150 | 200 | 250 |
Propell – stigning i tommer | 19 | 21 | 21 |
Propelltype | Standard – stål | Saltwater I | Saltwater II |
Monteringshøyde | 18 mm | 18 mm | 18 mm |
Maks turtall i test | 5.700 | 5.700 | 5.900 |
Fart i knop: | |||
- ved toppturtall | 38,8 | 44,2 | 47,8 |
- 500 omdr./min. | 34,7 | 39,2 | 44,0 |
- 1.000 omdr./min. | 31,0 | 34,5 | 39,3 |
- 1.500 omdr./min. | 26,0 | 28,7 | 35,5 |
- 2.000 omdr./min. | 22,1 | 24,0 | 30,7 |
- 2.500 omdr./min. | 17,0 | 19,0 | 25,2 |
Forbruk i liter pr. time: | |||
- ved toppturtall | 56,8 | 67,0 | 83,2 |
- 500 omdr./min. | 46,4 | 56,2 | 64,6 |
- 1.000 omdr./min. | 35,2 | 41,8 | 51,4 |
- 1.500 omdr./min. | 28,8 | 33,4 | 42,4 |
- 2.000 omdr./min. | 22,2 | 25,0 | 32,8 |
- 2.500 omdr./min. | 16,1 | 19,0 | 24,2 |
Forbruk i liter/n.mil.: | |||
- ved toppturtall | 1,46 | 1,52 | 1,74 |
- 500 omdr./min. | 1,34 | 1,43 | 1,47 |
- 1.000 omdr./min. | 1,14 | 1,21 | 1,31 |
- 1.500 omdr./min. | 1.11 | 1,16 | 1,19 |
- 2.000 omdr./min. | 1,00 | 1,04 | 1,07 |
- 2.500 omdr./min. | 0,95 | 1,00 | 0,96 |