Førsteinntrykk: Valiant 540 Sport
Herlig lastebåt
Den kan frakte 27 sekker sement eller åtte personer. Valiant 540 Sport er en utmerket bruksbåt for hyttefolk, fiskere og dykkere.
Valiant har fornyet flåten med åtte helt nye modeller fra fem meter og oppover. Seks av dem er såkalte Comfort-modeller med soldekk forut og fokus på bekvemmelighet, mens to er Sport-modeller. I Norge blir det i første omgang tatt inn én sportsmodell og fire fra comfort-serien. Sport-serien skal utfordre franske Bombard, mens comfort-serien tar sikte på å ta markedsandeler fra Zodiac og Capelli.
FAKTA | VALIANT 540 SPORT | |
CE-kategori: | C | |
Produksjonsland: | Tunisia | |
Lengde i meter: | 5,33 | |
Bredde i meter: | 2,34 | |
V-bunn i grader: | 24 | |
Vekt tørr båt i kg: 350 | ||
Drivstoff i liter: | 55 | |
Max antall personer: | 8 | |
Motoreffekt fra-til i hk: | 50-120 | |
Motor testbåt: | Mercury EFI 60 | |
- Sylindervolum | 998 ccm | |
- Antall sylindre | 4 | |
- Effekt i hk (kw) | 60 (44) | |
Toppfart i test i knop: | 33 | |
Pris fra i kroner: | Ikke fastlagt | |
Opplysninger | www.brunswick.no |
Skrog fra Arimar
Vi har konsentrert oss om 540 sport, den største av de to i sportsserien.
Det er velprøvde skrog som nå bærer Valiants nye logo. Italienske Valiant har nemlig satt bort produksjonen av gummibåtene til Arimar. Modellen vi har prøvekjørt heter Scuba 540 hos Arimar. Det er stort sett bare fargen og logoen på gummipølsa som er endret. Skrog og innerliner produseres i Tunisia, mens pongtongene produseres og monteres på Arimars fabrikk i Italia. Det er også italienerne som utfører sluttkontrollen på produktet. Pongtongene på Valiant 540 Sport smalner av fra akter mot baugen. Det gjør at den får stabilitet akter, der det trengs mest. Det gjør også båten ekstremt stabil ved stilleligge. De store luftfylte pongtongene gir godt løft, slik at båten kan lastes med stor vekt. Hele 1100 kilo kan fraktes på dekket. Materialer til hyttebygging eller kasser med dykkerutstyr kan stroppes fast i solide fester i dørken.
Lengst forut finnes et lite stuverom. Her er det plass til dregg eller tauverk, men ikke særlig mer. Det er også et av ankepunktene ved RIB-båter. Som oftest har de dårligere med stuveplass enn skjærgårdsjeeper i plast eller aluminium. Men på dørken er det som sagt bare å laste på i rikt monn. Det er også dette som er primæroppgaven for denne arbeidsponnien. Et lite stuverom finnes også i den sidemonterte styrekonsollen og i sittebenken akter. Men denne fylles i stor grad opp av bensintanken på 55 liter.
Sprek og sportslig
540 Sport kan utrustes med motorer opp til 120 hk. Maksimalt anbefalt motor er 80 hk. Men seksti firetaktshester fra Mercury på akterspeilet holder i lange baner. Båten spretter opp i plan, og er tydelig lettere enn sine mer jålete søsken i Comfort-serien. RIBen kjennes svært sportslig og morsom å kjøre. De fyldige PVC-pongtongene akter løftes ikke helt opp av vannet, men likevel går RIBen meget godt. Vi oppnådde i overkant av 33 knop på vår testtur i Lake Maggiore i Italia.
Båten oppfører seg sikkert og komfortabelt i sjøen. Den løfter ikke forskipet skremmende høyt ved akselrasjon, slik mange gummibåter med forholdsvis kraftig motorisering gjør. Det gjør at det føles trygt å gi gass selv med vinden og bølgene rett imot og motoren tiltet for maksimal fart. Båten er også svært tørr, og oppleves trygg og sikker i svingene.
Stående kjørestilling
Det er plass til to-tre personer på førersetet akter. Resten av reisefølget må sitte på pongtongene og holde seg fast i de langsgående tauene. Det funker greit for forflytning over små distanser. I en båt i denne størrelsen er det umulig å kombinere stort lastedekk og komfortable benker til alle. Dersom det er persontransport båten i hovedsak skal brukes til er Comfort-modellene å anbefale. Føreren er nesten tvunget til å stå og kjøre. Sittebenken er plassert for langt bak, slik at en må strekke seg etter både ratt og gir/gass-boks. En forskyvning av konsoll eller akterbenk ville gitt et fullgodt alternativ til stående kjøring.