utgave nr 10 1999

12 års arbeid flyter

Publisert Sist oppdatert

12 års arbeid flyter

Ivar Volden drømte om å bygge sin egen skute. 5000 timer og 12 år senere flyter resultatet. En 25 fot stor “Colin Archer” ble sjøsatt på Averøy på Nordmøre i sommer.

TEKST OG FOTO: ANDERS TØSSE

Ivar Volden begynte med en spantetegning på størrelse med en fyrstikkeske han fant i en bok. Dette ble forstørret opp gang på gang til den til slutt ble blåst opp på veggen i full størrelse. Herfra ble spantene tegnet og arbeidet kom i gang.
-Jeg var også rundt og fotograferte lignende båter. De fleste var noe større. Opprinnelig hadde jeg planer om å bygge en modell av en “Colin Archer” i verkstedet mitt. Men så fant jeg ut at det var plass til en større båt og planene vokste, forteller Ivar som ble pensjonist ved nyttår. Han har ikke hatt det spesielt travelt. Sønnen Jørn har hjulpet ham med riggen.
- Det viktigste har vært å se om jeg kunne gjennomføre byggingen av en slik skute, forklarer Ivar mens han fyrer opp den 45 hestekrefter store BMW diesel-motoren ved ei brygge i Averøy. Sjøsettingen i sommer gikk greit og båten er tett.
- Skuta flyter lettere enn jeg trodde. Ellers har det ikke vært noen overraskelser. Byggingen har gått etter planen og sjøsettingen gikk som ventet, forteller den pensjonerte diakonen, sosialsjefen og kretssekretæren. Ivar regnet på forhånd med at den ville bli litt for lett foran, og samlet blybiter som brukes til balansering av bildekk. 400 kilo bly ligger nå i baugen.
- For meg har båtbyggingen vært fin avkobling fra det arbeidet jeg har hatt. Jeg er amatør og har egentlig ikke greie på dette. Men det har vært artig å lære litt om hvordan en båt bygges, mener Ivar. Resultatet må vi si er strålende. For her er det gjort nøyaktig arbeid.

Leste bøker

- Når jeg først skulle bygge en båt, ville jeg gjøre skikkelig arbeid, sier Ivar. Han skaffet bilder av lignende skuter og begynte å lese bøker og snakke med folk som har greie på båtbygging. På egen hånd tilegnet han seg nødvendig kunnskap. Det er ikke gjort på et øyeblikk. Alt har han laget selv, bortsett fra beslag, tanker osv som den lokale bedriften Remo har laget. Noen av blokkene har han også fått bestilt. Seilene er sydd av Oddbjørn Gundersen fra Frei, en av de få seilmakerne i området. Vantene er helkledd, surret med tjærehamptau. Masten på 11 meter ble laget av en trestamme funnet på Averøy. Båten er stort sett bygd i furu. Med dekk i eik.
-Det var utrolig mange smådetaljer som skulle på plass. For at det ikke skulle blitt så dyrt, har jeg laget det som var mulig selv. Jeg satser på fendere av tauverk. Det passer best. Noen detaljer må justeres før alt er slik det skal. Derfor blir dette en prøvesommer.
Hadde jeg vært ivrig etter å komme på sjøen, hadde jeg kjøpt en seilbåt. Det hadde sikkert ikke blitt dyrere. Men for meg var selve båtbyggingen det viktigste.

Navn etter kona

For at kona også skulle få litt ære for de 5000 timene Ivar har brukt på båten, ble navnet en selvfølge. “Inger Marie”. Skal han ut å seile, trenger han mannskap.
-Byggingen har gått i bølgedaler. Det gikk raskt framover de første par årene. Senere har det vært lange perioder jeg nesten ikke har gjort noe. Men da jeg begynte å nærme meg slutten, var det bra å bli ferdig og få den på sjøen, innser Ivar. I sin tid begynte han på snekkerutdannelse. Nå har han fått igjen for sin interesse for trearbeid og 12 års arbeid dupper rundt i farvannet innenfor Hustadvika.
Båten er på 25 fot har soveplass til fire personer, toalett og bysse. Kjølen er på 1700 kilo pluss litt ballast. Seilene er på 50 kvadratmeter.