utgave nr 4 1992

Bombard AX 300

Publisert Sist oppdatert
VI PRØVEKJØRER BOMBARD AX 300

SUPER BAGBÅT

Av Ingvar Johnsen

Jolla er en fordømt nødvendighet. Kekk å ha, men et drog å ha med seg. Vi har prøvekjørt en oppblåsbar jolle som kan gjøre lite av seg, men som likevel viste seg å gjøre nytten. Det skulle egentlig bare mangle. 10.000 kroner er mye for en lettbåt.

En oppblåsbar jolle er et bra alternativ når man skal velge lettbåt. Hvis du prioriterer jollens motoregenskaper høyt, er jollene som regel utstyrt med dørklemmer/planker/akterspeil m.m., noe som i praksis betyr at den ikke blir pakket sammen hver gang den skal fraktes. Det vanlige er at den blir blåst opp og montert om våren og demontert om høsten.
Vårt utgangspunkt for en prøvekjøring av Bombard AX 300, som ble lansert i fjor, var en familie med en Draco Styling 24. Stor nok til å tåle en lettbåt, men likevel så liten at man skal være finspist når man velger. Dracoen er planende, og har ingen naturlig plass til en slepejolle på dekk eller andre steder. Man må med andre ord ha muligheten til å pakke båten sammen når man skal på lengre turer. Dette kravet lot seg oppfylle på grunn av Bombardens oppblåsbare "sandwich-bunn". Det hjalp også at vekten er lav. Kun 22 kg.
På de lange strekkene ble båten "punktert", rullet sammen og presset inn bak stigen ned til badeplattformen. På kortere strekk ble den hektet opp på tvers på badeplattformen akterut.
Hvis plattformen er høy og lettbåten ikke er særlig mye bredere enn moderskipet, er det greit å ha båten oppblåst på tvers akterut. Jo lavere plattform og jo bredere lettbåt, øker faren for at du kan få deg den samme ubehagelige overraskelsen vi opplevde. I en medkuling etter vindskifte i akkurat så rotete sjø som det kan bli i Skagerrak, begynte slagsidene å bli så kraftige at den nedre delen av pongtongen på gummibåten begynte å stikke nedi sjøen i de ville surfeferdene nedoverbakke. Kreftene var så store at vi måtte gjøre noe. Det eneste vi klarte i den grove sjøen, var å ta jolla på slep. Hele operasjonen var både ubehagelig og stressende.
Krav nr. to var at jolla skulle ha brukbare egenskaper for motor. Med en moderbåt på 24 fot er marginene små. Med fire personer ombord kan det bli vanskelig å finne plass til selv en liten påhenger. Og motoren må tas ombord, med mindre man velger å gå i slepehastigheter. Noe som er uaktuelt for en planende båt.
Som motor valgte vi en Suzuki 4. En enkel, stillegående og robust motor med fullt gearskift og krefter i massevis. Båten planet med to voksne ombord og litt hjelp. (En person fram i baugen for å få båten over "kulen"). Med en voksen eller en voksen/ett barn ombord, radarmålte vi fra 11,5 til 12,7 knop.
Testfamilien valgte å kjøpe Bombarden etter testen. Kanskje den beste karakteren en test kan resultere i. Den generelle båtfinishen ligger i høykvalitetsklassen.

Data:
Lengde: 2,60 m.
Bredde: 1,40 m.
Innvendig lengde: 1,70 m
Innvendig bredde: 0,70 m
Pongtong diameter: 0,36 m.
Maks antall personer: 4
Maks Last: 380 kg
Luftkamre: 3
Maks motor: 6 hk.
Anbefalt motor: 4 hk.
Totalvekt pakket: 22 kg.
Mål pakket: 0,90 x 0,40 x 0,30 cm.
Pris: ca. 10.000 kroner.