utgave nr 1 201

På kaikanten

Publisert Sist oppdatert

Svensk drittforbud

Skal du på båttur i Sverige kan du i framtida bli nødt til å vente med drittjobben til du kommer i land. Svenskene vil nemlig gjøre som i Sveits og innføre totalforbud mot utslipp av toalettavfall fra fritidsbåter. Det er Transportstyrelsen, etter oppdrag fra den svenske regjeringen, som i sin rapport foreslår et generelt forbud mot utslipp av toalettavfall i den svenske skjærgården og i svenske innsjøer. Om forbudet innføres, må samtlige fritidsbåter med fastmontert toalett sørge for å ha en egen tank som kan tømmes når det legges til kai, ellers må toalettet fjernes fra båten. I tillegg foreslås det å innføre krav om egne mottaksordningen ved alle fritidsbåthavner. Tanken er at forbudet skal innføres over to faser, først i de mest sårbare miljøområdene og deretter i de øvrige områdene, over en periode på til sammen fire år. Så gjenstår det å se om svenskene kommer til å drite i forbudet eller ikke.

Hus på kjøl


Coastline Marine i Halen vil ha flere bein å stå på, for ikke å si flere kjøler å flyte på. Nå skal det bygges flytende hus. Full av lovord, og med inspirasjon både fra Stockholm og Kalmar i Sverige, og en rekke prosjekter i både Danmark og Nederland, har båtprodusenten i Halden lysende ideer for norske kommuner med tomtemangel. Problemet er nok at fingeren sitter langt inne i det norske byråkratiet. Det er ikke gjort over natta å få tillatelse til å bygge flytende boliger, selv om både byråkrater og politikere har litt sans for ideen.
- Ting må modnes, medgir John Langebråten i Coastline, men han har klokketro på at det en gang blir mulig å bygge flytende boliger i Norge.
- Hvorfor skal man ikke benytte seg av en slik mulighet? Relativt rimelig og meget eksklusivt med vanntomt og båtplass utenfor stuedøra må være forlokkende, mener han. Coastline Marine er i dag importør og forhandler av Rinker, Formula, Polar og Ebbtide. Det skader ikke å bruke kompetansen også til andre flytende oppgaver, sier Langebråten. Et flytende hus, stil og materialvalg velger du selv, vil koste fra 2.500.000 kroner og oppover. ”Bygging” krever kommunal tillatelse og mulighet for påkobling til et kommunalt vann- og avløpsnett.
Selskapet har en prøvestein i Halden kommune. Et spennende prosjekt på 10 flytende boliger ved Mølen og utløpet av Tista er luftet som en idé for kommunen.
- En dag, forhåpentligvis om ikke altfor lenge, vil vi ta et steg videre i godkjenningsprosessen, sier en optimistisk Langebråten.

Ny generasjon Viknes


Det er kanskje en overdrivelse å hevde at Viknes 1030 og 1080 er en ny generasjon båter. De bygger bokstavlig talt på gode tradisjoner. Men her på Kaikanten har vi fått med oss at det om ikke annet er en ny generasjon båtbyggere på vei inn i det tradisjonsrike verftet i Bakarvågen. Juniot i Sivertsenfamilien heter Gisle. Han er kommet tilbake til gamlelandet som nyutdannet konstruktør og designer. Det er ungfolen som etter sigende fikk frem flybridgen med den store solsengen på Viknes 1030. Og inspirert av gode tilbakemeldinger på denne løsningen har han gått videre med Sunbridge på flaggskipet 1080. Den skal for første gang presenteres på båtutstillingen ”Dra til sjøs” i Bergen i februar. SunBridgen på 1080 er bygd litt større enn lillesøsteren og får dermed plass til en stor u-salong med vendbart sete rundt ett bord, i tillegg til førerstol. Alt dette er plassert på faste kasser med stuemulighet.

Hvem skal æres for hva?


Merkingen av grunnene ved Kultane utenfor Bolærne kom i stand som et samarbeid mellom IF forsikring, Kystverket, Seilas og Båtliv i sommer. Et prisverdig prosjekt, sikkert inspirert av Sjøvettkampanjens velkjente ”Spreng et skjær”.
Båtliv finner det underlig at Jan H. Syvertsen i Kongelig Norsk Båtforbund sender ut en pressemeling om at det er KNBF som har fått i stand merkingen, hvilket han ikke har gjort. Bølgene startet da ”Båtavisa” siterte fra KNBF´s hjemmeside. I en kommenterende nyhetsreportasje på nettet skriver/mener Båtlivs medarbeider at ” Båtliv sitter med dokumentasjon som viser at Syvertsen fikk informasjon fra Kystverket om at båtbladet hadde tatt initiativet sammen med If.
-Snakk om å blande kortene, mener Jan Syvertsen, som ikke har fått spalteplass til sitt svar i Båtbladet. Han har etter sigende forsøkt å få frem at bladet blander to forskjellige saker. En sak er merking av ”Årets grunne”. En annen sak er merkingen av nordvest-leden som er omtalt på KNBF´s hjemmeside;
”Ting tar tid, men vi kan nå glede oss over at Kystverket har merket innseilingen til Bolærne etter at KNBF tok opp denne saken med Kystverket for noen år siden.”
-Her står det ikke noe om at vi ”har tatt initiativet til merkingen av grunnene”, men det er et faktum at vi tok opp denne saken med Kystverket for flere år siden. Det er merkingen av leden som har vært en KNBF-sak. Derfor tillater vi oss å informere våre medlemmer om at vi gleder oss over at merkingen av leden er på plass, sier en lettere irritert Syvertsen.
Akk ja, tenk om alle gode krefter kan slepe i samme retning, mener nå vi her På Kaikanten. Det er nok av gode saker å gripe tak i langs kysten vår, uten at vi behøver å starte noen slosskamp.

Fische over svenskegrensen


Fische Marine AS har distribuert Zodiac’s produkter i Norge gjennom flere 10 år. Fra og med januar i år overtok de også distribusjonen av Zodiac, Bombard og Avon for det svenske markedet. Båtene vil bli solgt gjennom det svenske datterselskapet Fische Marine AB.
-Gjennom mange år som importør av Zodiac har vi opparbeidet oss en solid kompetanse på gummibåter og RIB, sier markedssjef Pål Bustad. Fische Marine distribuerer også Evinrude påhengsmotorer i begge markedene, noe som åpner for komplette båtpakker også til det svenske markedet”
I tilegg til de nevnte merker og Evinrude, står Fische Marine for distribusjonen av båtmerker som Nordkapp, Galia, White Shark, Stead og Sting. Det er to år siden de tok over salg og import av av Evinrude påhengsmotorer for det svenske og finske markedet.