utgave nr 5 1998
Minitest: Boston Whaler Outrage 17
Minitest: Boston Whaler Outrage 17
Kostbar kvalitet
Det er 40 år siden den første Boston Whaler så dagens lys i Braintree, Massachusetts. Mye vann har rent i havet siden, ikke minst fra Niagara Falls der en ubemannet BW i 1961 ble sendt utfor for å bevise båtens styrke. Outrage 17 følger opp BW’s gode navn og rykte.
Tekst og foto: Hans Due
De klassiske Boston Whaler-båtene var bygget opp med et slags trimaran/katamaranskrog med skum mellom skrog og innerliner. Allerede i 1961 ble båten viet stor oppmerksomhet i Life Magazine etter at båten var kuttet først i to på tvers med en motorsag, og deretter i tre deler mens båten lå på vannet. En gimmick for å vise at båten var usynkbar og for å bygge opp båtens solide rykte som holdbar og sikker.
I dag bygges båtene fortsatt etter de samme prinsipper, men modellutvalget er utvidet med vanlige V-bunnskrog. Outrage-klassen, der 17-foteren er den minste og 26-foteren den største, har slike skrog. Vår testbåt var utstyrt med en 150 hk. Evinrude med den nye direkte bensininnsprøytingsteknikken til Ficht. Et nytt bekjentskap for undertegnede. Motoren høres ut som en dieselmotor når den går på tomgang, men så snart turtallet øker, blir den mer vennlig i lyden. Eksosen er bemerkelsesverdig ren, og det er skikkelig sprut i motoren.
Sjøegenskaper
Godt oppe i plan er båten enkel å trimme med powertrimmen. Den virker fast og fin uten slamring fra lokk og hengsler. Med 150-hesteren på hekken klatrer farten opp i drøyt 46 knop med en firebladet propell. Det er fort nok og betyr maksimal motorstørrelse for denne båten. Med riktig trimming kan man ta relativt krappe svinger uten at båten begynner å hugge. Dessverre var det ikke videre sjø den dagen vi kjørte båten, men er den som andre Whalere, tåler den ganske mye juling. Finmanøvrering er uproblematisk både for- og akterover. Den hydrauliske styringen til Sea Star er presis og behagelig. Rattet kan tiltes for stående kjøring. Instrumenteringen er tilstrekkelig, med blant annet turteller, tankmåler og trimindikator. Vi savnet en fartslog, men denne kan fåes som ekstrautstyr. Sidestabiliteten er god. Sikten er grei gjennom vindskjermen forover, men skjermen gir knapt ly for to personer, hvilket er gjengs for de fleste skjærgårdsjeeper.
Innredning
Båten er godkjent av US Coast Guard for 7 personer, men i realiteten er det ikke sitteplasser til mer enn 5-6. En på hver side av motorbrønnen akterut, to bak vindskjermen og to på benken i forpiggen. Stuerom er det under benkene for- og akter, i styrekonsollen og under dørken aktenfor dobbeltsetet ved førerposisjonen. Mellom benk og styrekonsoll er det lokk i dørken ned til bensintanken, slik at man kan komme til mannhullet.
Rundt hele rekka fra styrekonsollen og forover er det solid griperekke i syrefast stål. Dollbordet er forholdsvis bredt. Det er fire kryssholt, to forut og to akterut, også de i syrefast. Lanterneføringen er etter amerikansk standard, med en kombinert sidelanterne i miniatyrklassen helt forut og topp-/akter-/ankerlanterne på en stang som festes i bajonettfatning akterut.
Ryggen på førersetet kan vippes forover, slik at man har støtte under rumpa når man står og kjører, eller sitter vendt akterover slik at dette setet og de to på hver side av motorbrønnen, danner en sosial avdeling med et bord mellom.
Denne båten er klart bygget med tanke på hobbyfiske, for foran vindskjermen er flere fiskestangholdere, likeledes en på hver side på dollbordet, ment for dorgefiske. Under dollbordet er det også holdere for fiskestenger under fart.
Dørken er selvlensende med hull ut gjennom skrogsidene. Det er også drenering fra stuerommet forut og på hver side av motorbrønnen. Vår testbåt hadde montert startbatteri i det ene av de sistnevnte stuerommene samt ett forbruksbatteri i styrekonsollen.
Konklusjon
En solid og velbygget skjærgårdsjeep med bra sjøegenskaper. Det er kvalitet over det meste av det Boston Whaler gjør, men så koster det da også deretter. Veiledende pris for båt uten motor er kr. 166.516,- For den summen kan man få to bra, norskbygde skjærgårdsjeeper i samme størrelse.
Fart
Farten er radarmålt med to mann om bord og ca. 150 lt. bensin. Motoren er en Evinrude 150 Ficht.
Omdr.Fart i knop
5300 | 46,2 |
5000 | 44,8 |
4500 | 39,2 |
4000 | 34,3 |
3500 | 26,5 |
3000 | 24,1 |
2500 | 12,9 |
2000 | 6,3 |
1500 | 6,1 |
1000 | 5,1 |
Tomg. | 3,5 |
Data
Importør: Sunseeker Norge AS, Drammensveien 214, 0277 Oslo. Tlf: 22 73 06 06
Lengde: | 5,34 m. |
Bredde: | 2,14 m. |
Dyptg: | 0,30 m. |
Vekt: | 765 kg. |
Ant. pers: | 7 |
Maks motor: | 150 hk. |
Anbef. motor | 115 hk. |
Drivstoff: | 212 lt. |
Pris u/motor: | Kr. 166.516,- |
Pakke m/ 150 Ficht: | Kr. 300.000,- |
Pakke m/ 115 hk. | Kr. 257.800,- |