utgave nr 3 2005

Nyheter - mars 2005

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Uttern C68
Det daglige brød

Uttern C68 er som et kneippbrød. Anvendelig, nyttig, rimelig - og for folk
flest. Ikke spesielt spennende, men en forutsigbar hjelp i mange situasjoner.
TEKST: ATLE KNUTSEN

Uttern C68 gir mye båt for pengene. For snaue 550.000 kroner får man en
hyggelig, lukket båt på 6,82 meter som produsenten har fått mye ut av. Koster
produsenten på noen kroner ekstra får båten noen skikkelige hengsler, en
slingrekant i byssa og et ordentlig armatur ved vasken. Men for all del - den
er allerede en utmerket allrounder til hytta, og fungerer fint for paret som
vil dra på ovale weekendturer ut i skjærgården.

Innholdsrik
"Hyttbåt", kaller det svenske broderfolket farkoster som Uttern C68. Og det er
meget betegnende. Et skrog, en lukket hytte på midten og et stort akterdekk. Et
båtkonsept som har mye nordisk i seg. Når produsenten i tillegg har vært raus
med takluker og en bakvegg som kan åpnes helt, får man en fleksibel folkebåt.
Monterer man i tillegg en dieselvarmer (ekstrautstyr) har man en riktig
helårsbåt.
Akterdekket er dypt og romslig, med en integrert benk i den store
motorromsluka. Selve luka er litt vaklevoren, og fortjener et par skikkelige
hengsler og låsebeslag. Luken holdes oppe av én gassdemper, men kunne med
fordel ha vært utrustet med en til. Man vipper den opp i forkant, og kommer til
et forholdsvis ryddig motorrom med lett adkomst til alle servicepunkter, og
også grei mulighet til å ta motoren ut om det skulle bli nødvendig. Kort og
godt et servicevennlig motorrom.
Bakveggen på hytta består av to foldedører i glass og aluminium som kan skyves
ut til hver side. Dermed løper akterdekk og salongen innomhus i ett. Med
sidevinduer og to takluker som kan åpnes, blir dette et luftig arrangement på
varme sommerdager. Dørknivået i hytta er forholdsvis lavt, noe som gir en
ståhøyde på ca 188 cm. På styrbord side er det en bysseløsning. Førerstolen kan
vippes frem og benken under gir god avsettingsplass. Her fins også et Origo to
bluss kokeapparat, en liten stålvask med kaldt vann, samt skap- og skuffeplass
nok til en helgetur. Armaturen i plast hører i beste fall hjemme i en lekestue.
Inn mot skroget ved vasken er det en nisje med plass til kaffekanne osv. Veldig
greit, men den bør forsynes med en skikkelig slingrekant. Belysningen i hytta
er grei, med to spoter og en taklampe. Båten er rikelig forsynt med 12
voltsuttak, også i byssa. Listverk og tredetaljer er i teak og myker opp
plasten, men snekkerarbeidene er forholdsvis grove. Under passasjerbenken akter
er det et kjøleskap. Etter våre begreper slår døren feil vei - den burde vært
hengslet på venstre og ikke høyre side.
Førerposisjonen fungerer veldig greit. Man har god oversikt over alle
instrumenter og sitter komfortabelt i førerstolen, som kan justeres i
lengderetningen. Spak og ratt faller fint i hendene. Vinduet holdes duggfritt
av en defrosterdyse, man har kostet på båten et skikkelig kompass og her er god
plass til en plotter. To brannslukkere er montert ved førerplassen. Meget bra.
I skottet er det en luke som fører inn til et ormebol av elektriske ledninger.
Her kan mye gjøres bedre! I forkant av førerstolen er det et panel med
hurtigsikringer lett tilgjengelig. Det fungerer fint å kjøre stående med hodet
ut gjennom takluken.
På babord side er det en opphøyet salongavdeling hvor tre personer sitter greit
og har godt utsyn. Bordet av klaffetypen kan også medbringes ut på akterdekket.
Under den opphøyde salongdørken er det plass til et bærbart toalett. Alle
salongvinduene er forsynt med gardiner, som byr på litt ekstra privatliv, ikke
minst når man tar i bruk den portable doen.
En ganske trang åpning fører inn til lugaren forut. Her sitter det to personer
på 176 cm forholdsvis komfortabelt. Med et håndgrep kan de to køyene
konverteres til en dobbelkøye med et ilegg. Den ene køya er noe kortere enn den
andre, men takket være en nisje på babord side får også folk som strekker seg
mot 190 cm plass her en natt eller to. Oppunder dekk er det store skap med
polstrede luker. Mye god stuveplass her og i benkene. Bare så synd at man har
valgt å bruke borrelås i stedet for et skikkelig låsebeslag på lukene.
Produsenten bør spandere på seg noe bedre. I fordekket er det en stor luke som
sammen med en praktisk leider gjør det meget enkelt å ta seg ut på fordekket og
over baugnebbet.

Praktisk uteplass
Fra uteplassen, som for øvrig er omgitt av høye og trygge skrogsider, er det
god adkomst til en stor badeplattform. Badestigen er fullt mulig å få ut selv
når man ligger i sjøen. To skikkelige kryssholt. Et koffertlokk med plass til
en dregg og litt tauverk i akterspeilet. Dollbordene langs hytta og frem på
dekk er rimelig smale, men det er nok å holde seg i på hyttetaket og en grovt
dimensjonert rekke som ender i en høy og solid pulpit forut. Sammen med et
durabelig baugnebb gjør den det trygt og lett å ta seg i land. En liten
dreggluke i fordekket og en skikkelig øgle høyt oppe, og en tilsvarende i selve
stevnen.
Skikkelige vindusviskere på parallellarmer holder vannet unna rutene. Meget
bra. Doble takluker over fører- og passasjerplass. 12 volt uttak montert ute er
en god idé om man vil ta med seg den håndholdte lyskasteren, men kvaliteten på
uttaket er ikke den beste.
Rundt hyttetaket akter er det en skikkelig håndrekke som er god å ha når man
skal ut på dollbordet. To spoter montert under hyttetaket lyser opp
akterdekket.

Litt dau
Uttern C68 er en hyggelig kjøreopplevelse. Skroget med 17º V-bunn har en meget
moderat planingsterskel, er mykt og sitter greit i svingene. Det byr ikke på
overraskelser av noe slag, og virker rimelig tørt. Vår testbåt var utstyrt med
Mercruisers 1,7 liters diesel på 116 hk. Toppfarten på 27 knop er det lite å si
på, men motoren må jobbe mye for å få båten opp i plan med tre personer om
bord. En lettere propell vil bidra til å få båten raskere over kneika, men
dieselvarianten synes å være i snaueste laget. Den er imidlertid eneste
dieselalternativ - hvis man vil ha mer guffe i hekken må man ty til en 220 hk
bensinmotor.

Bør utbedres
Litt mer påkostede hengsler på motorromsluke og skapdører, bedre innfesting av
salongbordet, en kjøleskapdør som slår den andre veien, samt en slingrekant i
byssa vil tilføre Uttern C68 mye. Om produsenten også ryddet litt opp i det
elektriske anlegget, er mye gjort.

Data: Uttern C68
Lengde: 6,82 m
Bredde: 2,52 m
Vekt tørr båt: 1.800 kg
Drivstoff: 190 l
Motor: Mercruiser 1,7 DTI, 116 hk, eller Mercruiser MPI, 220 hk
Motor i testbåt: Mercruiser 1,7 DTI
Toppfart: 27 knop
CE-kategori C
Ytterligere informasjon: Marine Power, Høvik, tlf 815 22 814.
www.marinepower.no, www.uttern.se