utgave nr 9 1995

Statelig sikkerhetskurs

Publisert Sist oppdatert

Statelig sikkerhetskurs


Tekst og foto: SVERRE KOXVOLD

Nå skal norske fiskere på sikkerhetskurs. Fem dagers opplæring er obligatorisk. Hva med tilbud om et tilsvarende intensivkurs for fritidsbåtfolk? Båtmagasinet har fulgt kurset sammen med sta fiskere som ikke alle er like begeistret for tiltaket...

Halvparten av de fiskerne som har omkommet de siste ti årene har druknet. Det er mulig vi ikke bør reagere på dette, men visste du at de fleste druknet på grunn av stahet? Stahet ved ikke å innse at ulykker kan skje, og en forverret stahet ved ikke å gjøre de nødvendige forebyggende tiltak.
-Det skal ikke mye til for at du drastisk forbedrer dine sjanser til å overleve, sier skipper John Are Einarsen - hovedinstruktør på et sikkerhetskurs for fiskere vi var med på i Engelsvik ved Fredrikstad. Han poengterer at hvis man investerer halvparten av hva folk bruker på en vanlig TV, vil man kunne få seg en flytedrakt som holder deg varm og i live til hjelpen kommer.
Sjøfartsdirektoratet har registrert en økning av ulykker innen fiskenæringen og har innført obligatorisk sikkerhetsopplæring for manntallsregistrerte fiskere. Tre fartøyer reiser kysten rundt og underviser i sikkerhetsrutiner, et tiltak man regner med vil kunne redde mange liv i årene som kommer. I år ventes det at 3.500 fiskere skal ha tatt dette fem-dagers kurset.
Områder som dekkes er verne- og miljøarbeid, førstehjelp, sjøredning og brannvern. På slutten av uken skal man ha lært å ta vare på seg selv og andre i de fleste krisesituasjoner som oppstår på sjøen. Det dreier seg om forebyggende arbeid så vel som nødvendige aksjoner i en krisesituasjon etter en ulykke.

Variert "pensum"


Vi var heldige som fikk være med. Roar Breivik ved Oslo Kystskipperskole fikk arrangert dette for dem som tok Kystskippersertifikatet i våres. Det var derfor en blanding av yrkesfiskere og førere av fritidsbåter som steg ombord på "Kongnes". Skuta er innredet med det nødvendige klasserom og utstyr, og listen av aktiviteter vi skulle gjennom var skremmende. Realistiske brann- og røykøvelser med flammer på ryggen og varmt oppetter ørene? Havari i teori og praksis iført forskjellige overlevningsdrakter. Hvis Rygge flyplass hadde kapasitet, ville det også bli vinsjing opp og "redding" av helikoptere. Noen nervepinende opplevelser for de fleste, men en erfaring som kan bety forskjellen på at det kan gå riktig eller galt i en virkelig krise.
Fiskerettlederen i Østfold, Hans Henrik Grundvik, kan ikke rose kurset nok. Han har lang erfaring innen industrien og har selv vært i en redningssituasjon hvor de som ble berget ikke ville greid å overleve hvis de ikke hadde gått på dette kurset. Han forteller at da ulykken skjedde, visste alle de fire fiskerne hvor utstyret var og hva de skulle gjøre for å berge livet. De lå i vannet iført det riktige utstyret og ventet da helikopteret kom.

Statelig satsing

Kurset er som nevnt obligatorisk for alle fiskere i manntallet. -De som ikke har tatt kurset innen utgangen av 1995, kan bli jaget på land, sier Svein Hambre ved Skipskontrollen i Svolvær. -Staten har bevilget store summer for å hjelpe fiskere og forebygge de tragiske ulykker vi har sett de siste år.Vi kan derfor ikke forstå at ikke alle fiskere tar imot tilbudet med åpne armer.
Et par fiskere på kurset mente at det var betryggende å vite om redning og utstyr, men at de må gjennomgå kurset hvert 8. ende år, syntes de var for mye. En repetisjonsdag med oppdatering og påminnelse ville vært nok, mener de. En uke på kurs er en ukes tapt fiskeinntekt.
Med et stadig økende antall fritidsbåter på sjøen mener vi at at det samme tilbud burde bli gitt til den store majoritet av førere av fritidsbåter. Også de ferdes på havet og er utsatt for de samme elementer som fiskerne. Roar Breivik foreslår at fritidsbåtførerne blir tilbudt et intensivkurs. Båteiere har jo investert mye i feriefartøyene sine og utsetter seg selv og familien for mange av de samme farer som yrkesfiskere gjør. Med en rimelig pris på et todagers kurs, ville det klart hjelpe de som er intereserte. De mest interesserte er nok de som ferdes mest på sjøen og ser alvoret i det.
Panikk er kanskje den største faren i en ulykkessituasjon. Det er da man virkelig trenger en rolig og målrettet rutine. Praktisk erfaring med brannslukningsapparater vil kunne redde deg og ditt. Når det brenner, er det for sent å lese manualer. Et kurs vil også hjelpe deg til å velge riktig sikkerhetsutstyr for din båt. Selv de beste manualer, bøker og artikler kan aldri erstatte direkte demonstrasjon og erfaring. Det er først da du kan velge det som passer for deg.

1.
John Are Einarsen, hovedinstruktøren på sikkerhetskurset for fiskere ombord i "Kongnes".
2.
Praktisk erfaring med å pakke ut og bruke en redningsflåte inngår i pensum.
3.
Flytetrening med riktig utstyr.
4.
Trening med røykdykkermaske inngikk i kurset.

Bilder:
Skipper Einarsen foran båten
Skipper Einarsen med radartransponder, det nye systemet GMDSS som vil bli i operasjon år 2000
flyting på sjøen, fra oven
man med røkdykkemaske

The End.