Nr. 8 2013

Test: Brukt Marex 77 Holiday Kuppet!

En oppgradert og strøken Marex 77 Holiday til 150.000 kroner er et av vårens store kupp på bruktmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

 

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

 

Marex 77 Holiday er en av markedets virkelig klassiske akterkabin-modeller. Den populære turbåten har gjennomgått en rekke hamskifter siden den ble lansert i 19??, og modellbetegnelsen har variert fra Marex 77 til 770 og 277 – men alltid med etternavnet Holiday. Totalt er det bygget ca 486 Holiday, og i begynnelsen av juni lå det ni 77 Holiday ute på www.finn.no. De fleste av disse var bygget rundt midten av 1980-tallet, og brorparten hadde 66-hesteren. Vår testbåt fra 1984 føyer seg pent inn i rekken, men med en 45 hk Yanmar-motor, noe som er med på å holde prisen nede. Ytterpunktene på prisskalaen blant båtene på www.finn.no var en 1981-modell til snaut 160.000 kroner og en 1986-modell til 290.000. Man bør kunne få tak i en meget velholdt Holiday for mellom 150 og 180.000 kroner.

Hva får du for pengene?

Båten vi testet var en innbyttebåt renovert hos Marex. Alt gammelt bunnstoff var fjernet og bunnen primet på nytt. Skrog og dekk rubbet og polert, all polstring under dekk fornyet og putene på både uteplass og i lugarene var nye. Prisen for denne oppgraderingen var ca 70.000 kroner. Det eneste som kunne bidratt til å løfte båten ytterligere et hakk, var en ny dørk. Men det gamle belegget var fortsatt helt intakt. Teknisk var båten fullstendig gjennomgått og var klar for tur. På utstyrslisten fant vi det nødvendigste, som kjøleskap, en to-bluss koketopp, en Wallas dieselvarmer og et manuelt toalett. Begge batteriene ble kontrollert og viste bra hvilespenning. Testbåten manglet imidlertid helt navigasjonsutrustning, men det er god plass til ettermontering av en plotter på førerplassen.

Marex 77 Holiday ble på 1980-tallet hovedsakelig levert med Yanmar-motorer på 66 hk. Testbåten hadde det minste motoralternativet på 55 hk, noe som gir tre-fire knop lavere fart. Motorens gangtimer er ukjent siden det ikke var timeteller i båten. Skroget er halvplanende og tåler godt de ekstra 11-hestene i 66-hesteren. At båten har det minste motoralternativet, gjenspeiler seg også i prisen. Kan man leve med livet i åtte fremfor 12 knop, er testbåten et lite kupp for en familie eller et voksent par vil feriere på sjøen.

Bruksegenskaper

Marex 77 Holiday har en klassisk akterkabinløsning fra den tiden da det ikke var vanlig å ha inngang til uteplassen via akterspeilet. I land- og ombordstigning fra 77 Holiday er derfor ikke like smidig som på nyere båter. Men åpning i rekka på hver side forenkler det hele så mye som mulig, og når man har kommet om bord, åpenbarer det seg en ryddig layout. Testbåten var utstyrt med komfortabel, dobbel rormannsbenk med vipperygg og langsgående sofa på babord side samt sofa mot akterlugaren på styrbord side. Et stort bord felles ut fra skottet på styrbord side. Dermed får man en meget sosial sittegruppe. Over akterlugaren er det en solseng, også den med nye puter. Rundt solsengen er det en solid rekke.

Under dekk forut er det en romslig lugar med en bra dobbeltkøye, om man ikke foretrekker 80-tallsløsningen med sittegruppe og bord (hvilket det fortsatt ligger til rette for). Det er bra med stuveplass i benkene, samt i et skap i akterkant av lugaren på styrbord side. Alt av tekstiler på lugaren er fornyet, inkludert polstring, og nye kantsydde dørktepper. På babord side, i akterkant av lugaren, er det et enkelt toalettrom med en håndvask og et manuelt sjøvannstoalett. Funksjonelt og greit, men det betinger at man har en hånddusj på badeplattformen. Selv om plattformen er liten, er den lett tilgjengelig via en solid leider.

Takket være nye puter og fullstendig renovering, fremstår akterlugaren som henimot ny. Her er det god plass for et voksent par, eller to yngre gaster. Det lukter frisk og godt i hele båten.

Selv om Marex 77 Holiday har en midtmontert motor under dørken på uteplassen, er adkomsten til motoren bedre enn på mange moderne båter med tilsvarende løsning. Dørkplatene fjernes enkelt, man har lett tilgang til både motor og filtre. Øvrige tekniske installasjoner i tilstøtende rom på styrbord side, inkludert batteriene, er det også god adkomst til.

Marex 77 Holiday har et halvplanende skrog med et fartspotensiale mellom 9 og 18 knop. Med 55-hesteren som satt i vår testbåt, oppførte båten seg helt som en deplasementsbåt, og nådde en toppfart på snaut 9 knop. Testbåten hadde ikke baugpropell, noe vi savnet ved havnemanøvrering siden padleeffekten (hekken trekkes mot ene siden) ved bakking er ganske markant.

Teknisk tilstand

• Plast

Svært bra, nypolert og blank og uten plastskader. Fenderlisten er uskadet, men litt matt.

• Motor og fremdriftssystem

Motoren starter umiddelbart og har ingen ulyder. Timeantallet er ukjent. Ingen synlige oljelekkasjer eller svetting på motoren.

• Skroggjennomføring/drenering

Alle skroggjennomføringer skiftet og i førsteklasses stand.

• Lekkasjer/vannskader

Siden all polstring var byttet, kunne vi ikke finne noen tegn til lekkasjer noe sted. Heller ikke i kjølen. Båten lukter frisk og godt.

• Elektronikk/elektrisk

Vi testet alle elektriske komponenter om bord og fant alt i orden, med unntak av dieselvarmeren som ikke var koblet opp etter renoveringen. Vi ville han fornyet belysningen med LED-lampetter. Hvilespenningen på batteriene tilsa at de var friske og ladespenningen meget bra.

• Interiør

Alle tekstiler, puter og polstring var nytt. Treverket slipt og lakkert. Alt i alt svært bra.

Båtmagasinets vurdering

Som en innstegsbåt for en liten familie, er Marex 77 Holiday et meget prisgunstig alternativ. Det finnes mange velholdte eksemplarer på markedet, og prisene varierer ganske mye, avhengig av tilstand og utstyrsnivå. Med tanke på videresalg lønner det seg å velge en båt med et av de største motoralternativene. Bokomforten er bra, men byssa og toalettet er relativt lite i forhold til dagens standard. Prisforlangende for testbåten var 185.000 kroner, mens kjøperen fikk tilslaget på 150.000 kroner. Da er en oppgradering på 70.000 inkludert i prisen, og kunden har gjort et kupp.

Alternativene

Scand Nordic

Årsmodell: 1985

Motor: BMW, 165 hk

Pris: Ca 230.000,-

Master 770

Årsmodell: 1987

Motor: Yanmar, 77 hk

Pris: Ca 290.000,-

FAKTA:

Produsent:                     AS Marex

Konstruktør:                   Alf Jensen

Byggeperiode:                  1983-1996

Modellhistorie:   

1983-1992:                     77 Holiday

1992-1996:                     277 Holiday

Vanlige motoralternativer     

- alternativ 1:                Yanmar, 55 hk

- alternativ 2:                Volvo Penta, 62 hk

- alternativ 3:                Volvo Penta, 85 hk

- alternativ 4:                Volvo Penta, 105 hk

 

Gangtid motor:                 Ukjent

Pris som ny i 1984:            223.000 kroner

Testbåt sist omsatt for:       150.000 kroner

Nyttige linker:                www.finn.no

Bruktbåtkontrakt:              www.batmagasinet.no

SPESIFIKASJONER

Største lengde:                7,68 meter

Største bredde:                2,78 meter

Vekt tørr båt:                 Ca 2.500 kg

Kapasiteter                   

- Drivstoff:                   210 liter

- Ferskvann:                   130 liter

- Septik:                      130 liter

- Varmtvann:                   20 liter

 

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:                 Yanmar

Modellbetegnelse:              4JM-TE

Årsmodell:                     1984

Drivstofftype:                 Diesel

Ytelse ahk:                    55

Ytelse kW:                     40,4

Antall sylindere:              4

Max turtall ihht produsent:    3.400 omdr./min.

Max turtall i test:            3.100 omdr./min.

Type fremdrift:                Strak aksel

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank:                  

- type, antall og størrelse (forbruk):    Syre 2x115 Ah

- type, antall og størrelse (start):  Syre 1x115 Ah

Ladespenning i voltº):         14,7

º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

NOEN MÅL I CM

Dollbord, bredde:              17

Ståhøyde                      

- hovedlugar:                  165

- akterlugar:                  140

- under kalesje:               180

Køyemål                       

- hovedkøye:                   215x190

- stikkøye:                    190x105

 

FART OG STØY

                               Testet

Max turtall:                   3.100 omdr./min.

Max fart:                      8,6 knop

Marsjfart:                     7,0 knop

Max støy¹):                    77 dBA

Støy ved marsjfart:            70 dBA

¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TEKNISK SJEKKLISTE – RANA 630 VS SJARK

Kontrollpunkt                  Tilstand i testbåt

CE-merking:                    Bygget før kravet.

Motor/fremdrift

- servicer fulgt:              Ukjent.

- starter lett:                Umiddelbart.

- lytt etter ulyder:           Ingen.

- styring:                     Hydraulisk. Presis og fin.

- motorspak:                   Presis og smidig.

Gear:                          Ingen ulyder.

Fuktskader:                    Ingen.

Lekkasjer:                     Ingen.

Skroggjennomføringer:          Helt nye.

Elektrisk anlegg:              Tilfredsstillende.

Ladespenning:                  Meget bra.

Elektronikk:                   Alt fungerer.

Puter og polstring:            Helt nye.

 

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.