Nr 11 2012
Test: Brukt Risør 27 AC
80-tallets Squadron: På begynnelsen av 1980-tallet var Risør 27 AC oppsiktsvekkende stor: En mektig familiebåt med køyeplass til seks personer. Vi har testet et prakteksemplar fra 1982.
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Saga 27 AC er en velkjent versjon av snekkene med akterkabin som nådde stor popularitet fra 1970-tallet. Risør 27 AC er ikke like berømt og heller ikke produsert i samme antall eksemplarer, men du var garantert kongen i gjestehavna enten du hadde en Risør eller Saga rundt 1980.
Det var trebåtbygger Niels Raahauge i Risør som startet produksjonen av Risør-snekkene i plastbåtens gullalder sent på 1960-tallet med modellene Risør 23 og Risør 27 i sortimentet. Vår testbåt er en av de aller siste båtene Raahauge produserte før produksjonen ble avsluttet i 1983.
Hva får du for pengene?
I skrivende stund, primo oktober, ligger det syv Risør 27 ute på www.finn.no. Sammenlignet med tilsvarende båter som vi har testet tidligere, har Risør 27 AC fortsatt en meget god annenhåndsverdi med tanke på alder, og fortsatt ligger båter fra midten på 1970-tallet ute for mellom femti og hundre tusen kroner. Vårt testeksemplar hører til de meget velholdte, og prisforlangende er 105.000 kroner. Den bærer preg av et kontinuerlig godt stell og er komplett utstyrt for ferietur. Båten har dieselvarmer, tobluss propan kokeapparat, kjøleboks på skinner, nye puter og benker på uteplassen, solsengpute på to toppen av akterkabin, helt ny kalesje som medfølger i tillegg til den som sitter på båten, nyere stereoanlegg, trykkvannsanlegg med varmtvann, dusj på badeplattform, VHF, ekkolodd, baugstige, badeplattform, 220 volt lader og manuelt sjøvannstoalett med septiktank. Både lensepumpe og septikpumpe er manuell. Båten har derimot ikke GPS eller kartplotter.
Med tanke på utvendig finish og teknisk tilstand, er det lite som må gjøres med båten utover en kosmetisk oppdatering av farger under dekk. Madrasser og putetrekk bør fornyes og deler av treverket på uteplassen vil med fordel kunne pusses og lakkes. All treinnredning under dekk er i førsteklasses stand. Så langt vi kunne konstatere, fungerer alt det elektriske om bord. En mindre opprydning bør uansett foretas, ikke minst for å plukke vekk løse ledninger.
Ifølge turtelleren har motoren 7.580 timer bak seg, men den startet umiddelbart og gikk knirkefritt uten ulyder. Tidligere eier har blant annet skiftet dynamo og starter.
Bruksegenskaper
Vår testbåt, med en 49 hk, firesylindret Perkins-motor hadde en toppfart på 8,4 knop og en behagelig marsjfart på syv ved 1.800 omdreininger. Testbåten var forsynt med fast flaps som bidrar til at båten ikke setter seg så mye med akterenden og som gjør båten stivere (ruller mindre) i sjø.
Risør 27 AC er en norsk familiebåtklassiker som skiller seg litt fra sine mindre artsfrender ved at uteplassen er en del større. Her er god sitteplass til to voksne og to barn rundt bordet, og fremfor alt har de som sitter her god sikt til sidene under fart. I forhold til nyere båter er imidlertid adkomst ut på dollbord, eller om bord og i land, vesentlig mer komplisert.
Det er plassen under dekk som er det store plusset ved Risør 27. Foruten god soveplass til to personer i akterlugaren, er det to faste køyer med plass til to personer under dekk forut. På toppen av det hele er det også en egen salong nede under dekk med god sitteplass til fem personer, som kan konverteres til en dobbelkøye.
Toalettrommet, som har ”ståhøyde” på 160 cm, befinner seg i akterkant av salongen på babord side og fungerer helt utmerket. I forkant av toalettrommet er det en stor skapmodul som byr på hengeskap og hyller i tillegg til all plassen i benkene om bord.
Også byssa befinner seg på babord side ute på dekk. Den har rikelig med avsettingsplass siden man kan vippe passasjerstolen forover stolen, vask og mye stueveplass.
Teknisk tilstand
• Plast
Veldig bra, alderen tatt i betraktning. God glans i plasten og ingen plastskader av betydning.
• Motor og fremdriftssystem
En Perkins 4.108 på 49 hk og et toppturtall på 2.500 omdr./min., noe som borger for et langt liv. Motoren ryker litt ved oppstart, men går fint når den har fått arbeidstemperatur. Ifølge selgeren bruker den litt olje. Dyser er overhalt og dynamo byttet. Hylse og pakkboks m.v. ser bra ut.
• Skroggjennomføring/drenering
En visuell inspeksjon tilsier at skroggjennomføringene er gamle, muligens originale og bør gjennomgås og fornyes. Ingen av gjennomføringene er jordet. Det er ingen drenering av uteplassen.
• Lekkasjer/vannskader
Ingen problemer rundt vinduer og ingen synlige tegn til lekkasjer noe sted annet enn ved en ventil ved skottet under dekk.
• Elektronikk/elektrisk
Instrumenter og bryterpaneler er fornyet. Det elektriske anlegget er litt rotete og krever en opprydning og fjerning av overflødige ledninger. Alt elektrisk om bord ble funksjonstestet og fungerte, inkludert ekkolodd og vindusviskere.
• Interiør
Plast, treverk og polstring i meget bra stand. Deler av polstringen under dekk forut er fornyet. Putetrekk og madrasser krever fornyelse
Båtmagasinets vurdering
Skal du ha båt i denne klassen, men har et begrenset budsjett på rundt 100.000 kroner, er Risør 27 AC en svært aktuell båt. Mens en del mer kjente konkurrenter fra senere på 1980-tallet gjerne ligger mellom 50 og 100.000 kroner høyere, får man en fin 27 AC for mellom 80 og 100.000. Vårt testeksemplar er fin og hel. Siden den er bygget etter 1981 har den plastskott mot akterlugaren og formstøpte kasser akter. Om du kan akseptere syv knops marsjfart, er dette den dag i dag en meget plassrik familiebåt for fire personer til en billig penge. Båten har badeplattformplattform, men den har ikke den samme enkle adkomsten til plattformen som på nyere, plattgattede akterkabinbåter.
Alternativene
Saga 27 AC
Årsmodell: 1982
Motor: Kubota, 58 hk
Pris: Ca 130.000,-
Joda 8100 TC
Årsmodell: 1985
Motor: Volvo Penta, 124 hk
Pris: Ca 250.000,-
FAKTA:
Produsent:
Konstruktør:
Byggeperiode: 196?-1983
Modellhistorie:
196?-1983: Risør 27 AC
Vanlige motoralternativer
- alternativ 1:
- alternativ 2:
Gangtid motor: 7.580 timer
Pris som ny i 1983: Ca kroner
Testbåt sist omsatt for: 100.000 kroner
Nyttige linker: www.finn.no
Bruktbåtkontrakt: www.batmagasinet.no
SPESIFIKASJONER
Største lengde: 8,23 meter
Største bredde: 3,05 meter
Vekt tørr båt: Ca 2.750 kg
Kapasiteter
- Ferskvann: 200 liter
- Drivstoff: 200 liter
- Varmtvann: 60 liter
- Septik: Ukjent
MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: Perkins
Modellbetegnelse: 4.108
Årsmodell: 1982
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 49
Ytelse kW: 36
Antall sylindere: 4
Max turtall ihht produsent: 2.500 omdr./min.
Max turtall i test: 2.500 omdr./min.
Type fremdrift: Strak aksel
ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank:
- type, antall og størrelse (forbruk): 1xVarta 115 Ah
- type, antall og størrelse (start): 1xVarta 70 Ah
Ladespenning forbruk i voltº): 14,5
Ladespenning start i voltº): 14,6
º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt
NOEN MÅL I CM
Dollbord, bredde: 25
Ståhøyde
- salong: 178
- akterlugar: 150
- toalett: 160
- under kalesje: 200
Køyemål
- hovedkøye: 95x185
- stikkøye: 2x60x190
FART OG STØY
Testet
Max turtall: 2.500 omdr./min.
Max fart: 8,4 knop
Marsjfart: 7,0 knop
Max støy¹): 82,0 dBA
Støy ved marsjfart: 79,0 dBA
¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.
TEKNISK SJEKKLISTE – RISØR 27 AC
Kontrollpunkt Tilstand i testbåt
CE-merking: Bygget før krav om merking.
Motor/fremdrift
- servicer fulgt: Godt vedlikeholdt.
- starter lett: Umiddelbart.
- lytt etter ulyder: Ingen ulyder.
- styring: Presis og smidig.
- motorspak: Presis og smidig.
Gear: Presist og uten ulyder.
Fuktskader: Ubetydelige.
Lekkasjer: Ingen.
Skroggjennomføringer: Bør skiftes.
Elektrisk anlegg: Bør gjennomgås.
Ladespenning: Tilfredsstillende
Elektronikk: Alt fungerer.
Puter og polstring: Puter bør fornyes.