Nr 10 2014
Test: Brukt Scand 25 Classic Snekke fra gullalderen
Scand 25 Classic er en snekke fra gullalderen i norsk båthistorie. Den er fortsatt populær, ikke minst fordi den er akkurat stor nok til å fungere bra som bobåt for en liten familie.
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
I midten av september lå det 22 Scand 25 Classic på www.finn.no. Hovedsakelig var disse båtene bygget mellom 1980 og 1985, svært mange med 36 hk Buck-motor, og prisen svingte mellom 65.000 til 140.000 kroner. Den nyeste båten var fra 2005 med et prisforlangende på 395.000 kroner.
Scand 25 Classic ble konstruert av velkjente Alf Jensen, som dessuten gjorde alt trearbeidet på pluggen. Båten kom i produksjon i 1979 og ble bygget kontinuerlig frem til den første Scand-konkursen i 1991. Deretter ble den pusset støvet av fra tid til annen, og fortsatt står båten på modellprogrammet til dagens Scand-boat i regi av Agder Boat.
Hvor mange som er produsert av båten, er ukjent. Men i gullalderen fra 1980 og frem til 1985/86 hadde Scand tre formsett i aktivitet på Bergemoen i Grimstad, Scand-anlegget på Tromøya og ett hos Carat i Lillesand. Sistnevnte bygde kun halvfabrikata. Terje Bårdsen, tidligere daglig leder hos Scand Boats, antyder at det er bygget langt over 1.000 båter, kanskje henimot 2.000.
Hva får du for pengene?
Da Scand 25 Classic ble lansert i 1979, var det et uttalt mål at båten skulle koste under 100.000 kroner. Prisene steg antakelig litt utover 1980-tallet, men båten var fortsatt en rimelig folkebåt. En stor del av dem ble motorisert med 36 hk Bukh, men også 49 hk (som i vår testbåt) var ganske vanlig.
Testeksemplaret var litt slitent, ikke minst var putene og kalesjen klar for utskifting. Motor hadde en del rust utvendig, ikke minst eksosbendet, men den startet lett og fikk fint. Treverket var i rimelig god stand, mens polstringen visse steder ropte på fornyelse og ikke minst rengjøring. Testbåten var enkelt utstyrt med et kompass, et eldre ekkolodd og for øvrig motorinstrumenter.
Bruksegenskaper
Da Scand 25 Classic ble lansert, hadde den toalettet akter som en liten “utedo”. Denne løsningen ble endret i 1983 med toalett fremme, som i vår testbåt. De fleste båtene ble deretter levert med denne løsningen, som gir en sosial og fin uteplass. Scand 25 Classic er en konvensjonell, men for sin størrelse, romslig, tursjekte. U-sofaen akter kan konverteres til en solseng eller en ekstra køye, om man skulle ønske det. Videre fremover har man en bysse på babord side som består av en benk med vask med kaldt vann og et lite kokeapparat. Både i byssa og i båten for øvrig, er det en hel del godt utnyttet stuveplass.
Nede under dekk også en U-salong rundt et bord. Her kan man re opp en meget romslig dobbeltkøye. På styrbord side er det en romslig stikkøye. Vår testbåt hadde et separat og praktisk toalettrom på babord side med et manuelt Jabsco-toalett og servant.
Dørken består av plater som er lagt på en aluminiumsramme. Det gir meget god adkomst til alle installasjoner under dørken. Dørklemmene i det aktre stuverommet kan også fjernes for inspeksjon slik at man kommer til aksel, to lensepumper og en vannsmurt pakkboks av nyere dato.
Også til motoren har man god adkomst, både for daglig ettersyn og større servicer.
Med en 49 hk Bukh-motor fikk vi en toppfart på 8,5 knop, mens den behagelige marsjfarten ligger rundt 6,5 til 7 knop. Scand 25 Classic har et fortrengerskrog med strak aksel og ror.
Teknisk tilstand
• Plast
I god stand. Hel og pen og trenger kun en grundig vårpuss. Fenderlisten er uskadet.
• Motor og fremdriftssystem
God adkomst til motoren, grei adkomst til et dieselfilter på skottet. Vi fant noe vann og olje i kjølen som kan indikere lekkasjer. Et meget rustent eksosbend som fortjener en inspeksjon. Motoren starter lett og vi hørte ingen ulyder. Nyere vannsmurt pakkboks.
• Skroggjennomføring/drenering
Tilstanden på skroggjennomføringene er ukjent.
• Lekkasjer/vannskader
Vi fant ingen lekkasjer eller vannskader på interiøret. Båten hadde en noe særegen lukt og fortjener en kraftig rengjøring.
• Elektronikk/elektrisk
Vi testet alle elektriske komponenter om bord og alt virket. Hvilespenningen på batteriene tilsa at de var friske, men ladespenningen 12,5 volt var alt for lav..
• Interiør
Treverket er i grei forfatning. Putene fortjener en fornyelse, sammen med en del fornyelse. Kalesjen må også byttes ut.
Båtmagasinets vurdering
Det innvendige volumet skiller Scand 25 Classic fra mange andre snekker i samme størrelse. Den er relativt moderne i tankegangen, med en sosial uteplass og god bokomfort for tre personer under dekk. Toalettrommet er romslig, mens byssa er nokså spartansk sett med dagens øyne. Båten har rikelig med stuveplass. Prismessig ligger båten på nivå med, eller litt under, sammenlignbare Scand 25 Classic.
Alternativene
Risør 25
Årsmodell: 1980
Motor: Mercedes, 50 hk
Pris: Ca 80.000,-
Polar 25
Årsmodell: 1981
Motor: Volvo Penta, 62 hk
Pris: Ca 68.000,-
FAKTA:
Produsent: Scand Boats AS
Konstruktør: Alf Jensen
Byggeperiode: 1979-1991
Modellhistorie:
1979-1991: Scand 25 Classic
Vanlige motoralternativer
- alternativ 1: Buck, 36 hk
- alternativ 2: Buck, 49 hk
Gangtid motor: Ukjent
Pris som ny i 2013: Kommer kroner
Testbåt sist omsatt for: 89.000 kroner
Nyttige linker: www.finn.no
Bruktbåtkontrakt: www.batmagasinet.no
SPESIFIKASJONER
Største lengde: 7,62 meter
Største bredde: 2,87 meter
Vekt tørr båt: Ca 2.300 kg
Kapasiteter
- Drivstoff: 2x109 liter
- Ferskvann: 83 liter
- Septik: 75 liter
MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: Bukh
Modellbetegnelse: DV48ME
Årsmodell: 1985
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 49
Ytelse kW: 36
Antall sylindere: 3
Max turtall ihht produsent: 3.600 omdr./min.
Max turtall i test: 3.600 omdr./min.
Type fremdrift: Strak aksel
ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank:
- type, antall og størrelse (forbruk): Syre 1xukjent Ah
- type, antall og størrelse (start): Syre 1xukjent Ah
Ladespenning i voltº): 12,50
º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt
NOEN MÅL I CM
Dollbord, bredde: 16
Ståhøyde
- under kalesje: 188
- toalett: 162
- lugar: 174
Køyemål
- hovedkøye: 200x170
- stikkøye: 200x70
FART OG STØY
Testet
Max turtall: 3.600 omdr./min.
Max fart: 8,5 knop
Marsjfart: 6,5 knop
Max støy¹): 86 dBA
Støy ved marsjfart: 79 dBA
¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.
TEKNISK SJEKKLISTE – RANA 630 VS SJARK
Kontrollpunkt Tilstand i testbåt
CE-merking: Bygget før kravet.
Motor/fremdrift
- servicer fulgt: Ukjent.
- starter lett: Umiddelbart.
- lytt etter ulyder: Ingen ulyder.
- styring: Presis og smidig.
- motorspak: Presis og smidig.
Gear: Ingen ulyder.
Fuktskader: Ingen.
Lekkasjer: Olje og vann i bunnen.
Skroggjennomføringer: Ukjent.
Elektrisk anlegg: Ukjent.
Ladespenning: For lav.
Elektronikk: Alt fungerer.
Puter og polstring: Trenger fornyelse.