utgave nr 7 2008
Kniver om båtfolkets lojalitet
Kniver om båtfolkets lojalitet
Redningsselskapet vil ha skolerte fritidsbåtfolk i sin beredskap for trygghet på sjøen. Sjøassistanse, som eies av Telenor Maritim Radio, baserer alle med VHF som en del av sin ”beredskap”. Det brygger opp til en tøffere kamp om båtfolkets lojalitet.
TEKST: AMUND RICH. LØKEN
●Sjøassistanse, som drives av Telenor Maritim Radio, markedsfører 26.000 fritidsbåter med VHF som sin unike beredskap for å hjelpe båtfolk i nød.
●Nå vil Redningsselskapet og Kongelig Norsk Båtforbund i samarbeid utløse den betydelige ressursen som ligger i velutstyrte fritidsbåter med skolerte eiere.
- Er dette et svar på Sjøassistanses offensiv mot fritidsbåtfolket? Kommunikasjonssjef Ingvar Johnsen i Redningsselskapet svarer kategorisk nei:
900 båtforeninger
- Vi har en dypere mening med vår tanke. Det er et mål for oss å bidra til å heve kompetansenivået for båtfolket i sin alminnelighet. Båtfolket, som er ”organisert” i 900 båtforeninger langs kysten, er en viktig ressurs. Noen av disse igjen har ekstra forutsetninger for å delta i et nettverk. Vi ønsker derfor, i samarbeid med KNBF, å engasjere ”superbrukere” som med opplæring kan bli et verdifullt tilskudd til trygghet langs kysten, sier Johnsen. I første rekke dreier dette seg om et pilotprosjekt som vil omfatte båteiere i tre, fire båtforeninger.
- Hovedredningssentralen må stole på at de som sendes ut, sier Johnsen. Generalsekretær Øyvind Stene i Redningsselskapet sier at ryggraden i sjøredningen alltid vil være Redningsskøytene med profesjonelle og frivillige redningsmenn og kvinner. Men ved søk og lettere service- og assistansebehov vet vi at det ligger en verdifull ressurs i fritidsbåtflåten, sier Stene.
Dyr dieseltransport
90 % av redningsoppdragene til Redningsselskapet skjer innenfor 10 nautiske mil fra land og mange oppdrag er forholdsvis enkel assistanse.
- Det sier seg selv at det ikke er riktig ressursbruk å sende ut 20 liter diesel til en trengende med en stor redningsskøyte med profesjonelt mannskap, sier Stene.
- Mobilisering av ”vanlige” båtfolk er grunntanken bak Sjøassistansnes tilsvarende produkt, men produktet vårt er fremdeles svært forskjellig fra Kystpatruljen. Sjøassistanse baserer seg på at norske båtfolk generelt er dyktige og innsatsvillige, og for oss vil det være unaturlig å definere en liten gruppe elitebrukere. Det er først når vi utnytter potensialet som ligger iden store bredden av dyktige båtfolk at man er sikret rask og effektiv assistanse, sier Dag Ivar Roald i Telenor Maritim Radio i en kommentar.
Kommentar: