utgave nr 10 1995

Vi prøvekjører: Campion 160 Allante

Publisert Sist oppdatert

Vi prøvekjører: Campion 160 Allante

Kanadisk minidaycruiser

I flommen av importbåter har den kanadiske Campion nesten druknet i konkurrentenes reklamekampanjer. Men Campion-båtene har gjort suksess i USA på grunn av god kvalitet. Vi syntes også de virket solid bygget. Innredningen er veldig «amerikansk».

Tekst og foto: Hans Due

Campion-fabrikken i Canada lager daycruisere, bow-ridere, skjærgårdsjeeper og kombi-sjarker fra 16 til 30 fot. Det er stort sett daycruiserne og skjærgårdsjeepene som har vært solgt i Norge. Det er S. Laregg A/S som har importert båtene siden 1992.
Campion 160 Allante, som skifter modellbetegnelse til 485 i 1996 for å oppfylle de metriske angivelsene, er den minste båten fra fabrikken. En 16-foter som er beregnet på påhengere fra 50 til 90 hk. og som har hele seks faste sitteplasser.

Innredning

Det er et fast sete på hver siden av motorbrønnen og to seter med motstående rygger på hver side inne i båten. Setene kan slåes ned og bli solseng. I oppslått tilstand er de forovervendte setene førersete og passasjersete.
Dørken er belagt med vinyl, en spesialordning for norske forhold. Normalt er det tepper på dørken i samme kvalitet til det som er på skrogsidene. Helstøpte dørker med toppcoat er ikke mulig å få. Vinylen er i hvert fall adskillig lettere å holde ren og tørr enn tepper.
Båten vi prøvekjørte hadde fast tank montert under fordekket, men dette er ekstrautstyr. Rart egentlig, for det er trangt om plassen i stuerommene akterut. Det midterste er brukt til batteriet, men dette må flyttes til et av siderommene dersom man skal ha løs tank. Også vindusvisker er ekstrautstyr. Stuerommene akterut er forøvrig lukket kun med et skaitrekk med trykknapper, mens det finnes to små låsbare stuerom forut, ett midtskips like under fordekket og et lite hanskerom ved passasjerplass. Forøvrig er det langsgående hyller under dollbordet.
Man har adgang til fordekket via et innstøpt trinn i dashbordet og gjennom det midterste frontvinduet som kan åpnes. Det er antisklimønster i en stripe fra frontvinduet og fram til baugen og en lav pulpit som vel ikke duger til annet enn å hindre at man sklir overbord. For den var alt for lav til å kunne holde seg i.
Under fordekket er det svært liten plass til annet enn et par bager med utstyr. Dekket er skummet på undersiden for å sikre oppdriften. For båten er ikke selvlensende. Ytterligere flytemidler er lagt inn mellom dørk og skrog. Skroget virker meget kompakt, og det er ikke spart på hverken polyester eller glassfiber. Derfor er båten blitt forholdsvis tung, ca. 460 kg.
Det er fem kryssholt, to på siden forenom midtskips, ett i baugen og to akterut på hver side av de to små integrerte badeplattformene. På den ene plattformen er det en uttrekkbar bade-/ redningsleider. Sidelanternene er montert på siden av dekksoverbygget. Der de nå er montert, kan de fort hekte seg fast i brygger og utspring. Det hadde vært en fordel om man hadde støpt inn en utsparing der lanternene kunne stått bedre beskyttet. Topplanterne og akterlanterne er i ett i form av en rundtlysende lanterne på en mast akterut. Masten kan tas av og legges beskyttet under dollbordet på dagtid.

Sjøegenskaper

Vi prøvekjørte båten med en splitter ny og litt «småforkjølet»75 hk. Mercury påhenger. Båten anbefales for motorer mellom 50 og 90 hk. Vi var to personer ombord og nesten tom tank, og klarte drøyt 35 knop med bånn gass.
Skroget har en V-bunn på 16°, og er forholdsvis smalt i forskipet. Det gjør at båten har liten bæring forut og en tendens til å overplane. Selv om man bruker powertrimen maksimalt, skjer det ikke stort. I svinger må man trimme helt inn mot akterspielt for at ikke propellen skal trekke luft (kavitere).
Man sitter uvanlig lavt mot vannflaten, noe som gir en god fartsfølelse. Selv med noen problemer med overplaning og manglende respons fra powertrimen, virket båten trygg i sjøen, kanskje litt kjedelig. Vår prøvetur var tørr og fin, men så ble vi da heller ikke satt på de store utfordringene fra værgudenes side.

Konklusjon

En grei liten daycruiser som utmerket godt kan brukes som avansert landstedbåt, dog med minus for manglende selvlensing og et ikke helt harmonisk skrog. Prisen er slett ikke avskrekkende.

Data

Lengde:4,85 m.
Bredde:2,01 m.
Vekt:463 kg.
Motor:Fra 50 - 90 hk.
Pris u /motor:Kr. 63.400,-
Pris m/ fast tank og vinduspusser:Kr. 67.300,-
Importør:S. Laregg A/S, P.B. 196 Kalbakken, 0903 Oslo. Tlf: 22 25 33 42.