utgave nr 5 1998
Masse smånyheter
"Bungy" demper rykket
En smart liten svensk gummidings med navnet "Bungy" er nylig lansert på de skandinaviske båtmessene. Det er en liten sak som enkelt kan monteres på fortøyningstrossa for å dempe rykkene når bølgene herjer med farkosten som ligger fortøyd.
Gummisaken monteres på tau opp til 20 mm. tykkelse, og man behøver ingen fri ende, kun en liten slakk på tauet, slik at man får laget en liten bue som så træs inn i "Bungy" og låses med et gummiklips. Lengden på fjæringen avhenger av hvor mange "Bungy" man har montert. Anbefalt mengde er fire for spesielt utsatte fortøyningsplasser og tre for mer skjermede. Pris pr. stykk er kr. 52,50 i Sverige.
Ytterligere informasjon: Aronowitsch & Lyth AB, tlf. 0046 8 663 40 65.
Buster med hatt
De finske aluminiumsbåtene Buster fra Fiskars, kan nå leveres med hardtop som også er laget i aluminium. Det er modellene Buster M og L som har muligheter for hardtop. Rutene i hardtopen er i herdet glass og hardtopen er utstyrt med både lanterner og vindusviskere. Den skal være enkel å montere rett på relingen. Prisen i Sverige er mellom 14.700 og 16.250 kroner umontert. Ytterligere opplysninger: Bjørn Fjellhaug AS. Tlf.: 55 25 80 46.
Flytende båthus med påhenger
Å bo på vannet i en flytende hytte med en påhengerbåt som går ut og inn av kjelleren når man skal kjappe ærender og som driver hele hytta hvis man vil bytte adresse. Man har altså en rask småbåt i garasjen mens hovedenheten kan ligge i ro fortøyd til kai eller utpå for anker. Er dette en av løsningene på båtlivet i neste årtusen?
Under Sjøen for alle presenterte Water House A/S i Oslo noen av sine futuristiske løsninger som kombinerer tre sentrale ingredienser i båtlivet, nemlig bobåt, båthus og passbåt i en pakke. De størrelser firmaet har tatt utgangspunkt i, er et hovedskrog av triamarantypen med en dekkslengde på drøyt 14 meter pluss baugspryd/landgang i ett. Største skrogbredde er 5,7 meter. Man får en dekksflate på ca 80 kvadratmeter og en boflate på vel 20 pluss hems. Innredningen vil omfatte stue, bysse, toalett og enten soverom, spiserom eller naust.
Energikildene baseres på ulike løsninger etter valg. Biologisk, el.do. eller vannklosett. Gasskoker og komfyr og solvarme via plexiglass i takkonstruksjonen. Bølgekraft er også inne i bildet og man kan velge mellom 12 og 220 volt til lys, varmt vann og annet forbruk.
Prosjektet er basert på nye tanker om energibruk og boformer, men modellene er likevel basert på mye trevirke. Dekket er i natet merbau og man kan få teakinnredning. Bobåten er vinterisolert.
Opplysninger: Water House A/S. Tlf.: 22 42 62 11.
Elling rundt kysten i sommer
Den første Elling E3 Executive kommer til Norge i slutten av juni. Det er byggenummer 14 fra det hollandske verftet. Båten er utstyrt med en 450 hk Cummins diesel og skal gå på demonstrasjonstur fra Tønsberg ca.10. juli rundt kysten til importøren i Stavanger. Under Båter i sjøen 3.-6. september blir båten liggende på Kadettangen i Sandvika. Senere på høsten er planen å ta båten til Bergen.
Elling Journalen er nå gitt ut på norsk og prislisten for 12 meteren E3 er klar. Importøren Elling Norge holder til i Stavanger og de introduserer E3 i fem forskjellige versjoner med benevnelsene Regular, Comfort, Challenger, Executive og Ultimate. Senere kommer også versjonene Offshore og Elice. De tre førstnevnte leveres ikke med aggregat.
I tillegg til standardversjonene finnes mye ekstrautstyr. Så på en måte kan man sette sammen sin egen båt ut fra egne ønsker og behov. Om man f.eks ønsker en helårsbåt for norske forhold, utstyres båten deretter. Elice blir toppmodellen med spesielle eksteriørfager, utsøkt interiør, mye ekstra utstyr og klassisk preg utvendig.
Elling-båtene ble skapt på basis av at den skulle bli verdens beste båt. Dette stiller enorme krav til konseptet. Et av dem var at båten skulle stå på bakken i fjæra på steder med stor tidevannsforskjell. Derfor er Elling utstyrt med to store sidekjøler og den skal stå støtt som et hus når vannet forsvinner.
Opplysninger: Elling Norge i Stavanger. Tlf.: 51 89 09 14. Fax: 51 89 17 21.
Flyt i fleece
Regatta lanserte en ny flytegenser på Sjølyst. Den finnes i fargene som på bildet, samt en variant i hvitt og to blåfarger. Glidelås til midt på brystet og i begge stikklommer. Materialet er mykere og genseren virker som den føyer seg mer etter kroppen enn tidligere modeller. Fås i en rekke størrelser.
Pris blir ca 1150 kroner.
Mye bra
fra HH
Helly Hansen har vært en av de ledende sjøklærleverandørene siden starten i 1877. De store utenlandske produsentene begynte å få sving på sine kolleksjoner både når det gjelder design og det tekniske for noen år siden. Helly Hansen så et øyeblikk ut til å miste grepet, men slår nå kraftig tilbake. Så vidt vi er i stand til å bedømme, stiller Helly Hansen i dag med en av de ypperste kolleksjonene vi har sett. Og det gjelder hele produktspekteret fra det lette til det tyngste utstyret som blir glimrende promovert av gutta ombord i Innovation Kværner. Gledelig er det også at bedriften nå har satt norske navn på mange av produktene. Vi nevner Jomfruland jakke, Stavern jakke, Lillesand jakke o.s.v.
Et bra eksempel er jakken på bildet. Vendbar i vannavstøtende nylon og med fleece for. Fin for de kjølige dagene og sommerkveldene med litt vind. Fåes i fargene amparo blå/rød og marine/rød og eplegrønn/marine. Pris: kr 1299,-.
Lekkerbisken
fra Hydrolift
Den nye F-26 modellen fra Hydrolift er i likhet med bedriftens andre modeller, en riktig lekkerbisken. Båten har samme bredde som 29-foteren og samme innredningsløsningen. Hva skal man kalle båttypen? Skjærgårdsweekender kanskje? Under dekk forut og ved styreplassen, er det dobbeltkøyer for to voksne og to "mindre". Under den ene køya er det også en potte. En smart utnyttelse av uteplassen gjør at fire personer kan sitte i ly av vindskjermen. Helt akterut er det en kombinert sofa og solseng.
En fin detalj: Alle Hydrolifts båter leveres med Guard Systems gjenfinningsmodul. Båten gjør fra 40 knop med 190 hk bensin og 170 diesel og opp til 58 knop med 385 hk bensin. (Beregnet hastighet med MerCruisere og stålpropell). Lengden er 8 meter, bredden 2,50 meter og prisen starter på ca 400.000 kroner med avgifter. Opplysninger: Hydrolift Marine, tlf.: 66 91 95 72.
Kombivarme
Alde Compact 3000 er som navnet tilsier et kompakt varmeanlegg for både oppvarming av luften ombord og varmtvann. Varmeren kan gå på både propan og strøm. Hele anlegget er montert inn i en kasse, og man trenger kun et ledig rom på 55 cm x 40 cm x 31 cm for å montere stasen samt tilknytning av varmluftkanaler og ferskvann.
Apparatet er termostatstyrt, med to forskjellige termostater, en for lufttemperaturen i båten og en for temperaturen i selve apparatet. For det er til en hver tid varmt vann i berederen, men når lufttemperaturen i båten synker under den innstilte temperaturen, starter en sirkulasjonspumpe som gir varmluft til båten. Da starter også selve varmeren inne i boksen fordi det blir tilført kaldt vann. Når temperaturen er riktig inne i båten, stopper sirkulasjonspumpen, mens varmeren fortsetter til vannet i berederen har nådd tilstrekkelig temperatur.
Man kan koble til enten 220 volt eller propangass. Effekten er på 4,5 kW, og forbruket av propan er 330 gram/time. Forbruket av strøm er på 2 kW, mens elektronikken trekker 12 Volt strøm på max 1 ampére.
Ytterligere opplysninger: Neptus AS. Tlf. 22 64 48 00.
"Maskindo"
De elektriske toalettene er etterhvert blitt meget bra. Så bra at de etter vår oppfatning er mer driftsstabile enn de manuelle utgavene. Denne versjonen er fra Sleipner og leveres også i ombygningssett der du kan elektrifisere den gamle manuelle. Settet koster i overkant av 1500 kroner. En komplett do koster i overkant av 1900.
Opplysninger: Sleipner Motor A.S. tlf.: 69 31 77 40.
Mikrobølger ombord
Det har vært dårlig med mikrobølgeovner i norske båter så langt, sammenlignet med båter på kontinentet. Men etter hvert som båtene her hjemme vokser og strømtilførselen utvides, blir mikrobølgeovnen et alternativ eller tillegg til annet bysseutstyr. Rett før påske overtok Stein Iversen importen av alle Waeco-produkter inklusive 12 volts mikrobølgeovner tilrettelagt for båtbruk. Etter hvert kommer det flere varianter, men i første omgang er det snakk om en 17 liter.
Mibitherm Microwave har roterende plate og innebygget lys. Effekt 500 watt og fem forskjellige innstillinger. Avansert elektronikk som beskytter mot overoppheting og overbelastning. Er det ikke nok strøm i batteribanken, slås ovnen av.
Opplysninger: Stein Iversen A/S, tlf.: 33 45 87 00.
Elegant fra Morse
Det blir mer og mer vanlig med "fly by wire" systemer også i båt. Systemet man kjenner fra fly og etterhvert racerbiler, virker slik at overføringen ikke foregår mekanisk, men elektronisk. Signalene sendes fra kontrollboksen via kabler til en boks der elektriske motorer driver motorkontrollene i den stilling spaken antyder. Systemet til Morse kan leveres både med enspaks eller tospaks kontrollene og opptil tre styreposisjoner. Både gear og gassbevegelsen kan justeres. Den aktuelle styreposisjonen koples inn med en bryter på kontrollboksen. Prisen er ikke fastsatt foreløpig, men de vil nok ligge på rundt 40.000 for dobbelmontasje og rundt 25.000 for singel. Vi understreker at prisene er veldig usikre.
Opplysninger: Telmo Control, tlf.: 22 67 23 60.
Nilsen fra Nidelven
Nilsen Boats, som lanserte den nye Bluefin på messen Sjøen for alle, drives av en Nilsen. Nidelv Boats, som bygger Nidelv båter, drives av en annen Nilsen i samme familien, Nidelv Nautic, som lager treinnredninger til både Nidelv og Nilsen, drives av to av de andre "Nilsener". En tredje del av familien Nilsen mener å ha krav på aksjer og eierskap i Nidelv Boats A/S og rettssak er bebudet. Alle driver sin virksomhet på det samme området ved Nidelven eiet av Nidelvs eiendomsselskap, som igjen er et sameie av mange av de ovennevnte "Nilsener". Nidelv Boats har nå båter på programmet som er utviklet av Nilsen Boats. Disse kontraktene er nå sagt opp slik at Nilsen på Nidelv Boats A.S. i løpet av dette året ikke lenger får bygge båtene fra Nilsen på Nilsen Boats A.S. Hørte vi såpeopera? Likevel blir det bra båter av det.
En ny båt fra Nilsen Boats, Bluefin N95, ble lansert under Sjøen for alle. Båten må vel karakteriseres som en "voksen" sportscruiser. Det er ikke stappet inn mange soveplasser. Her er det kun en senterlugar og evt. sovemuligheten i salongen forut. Mange smarte innredningsløsninger uten at inventaret virker for overlesset, er et førsteinntrykk. Samt mye skapplass og høy kvalitet på treverk og utførelse. Båten er forresten den første i Norge med innenbordsmotor som er levert med CE sertifisering.
Tekniske data:
Lengde: | 9,20 m |
Bredde: | 2,99 m |
Dyptgående: | 0,90 m |
Vekt med KAD 44 | ca. 3 tonn |
Drivstoff: | 2 x 180 l |
Ferskvann: | 1 x 100 l |
Fart med 1 KAD 44 | ca. 35 knop (Volvo Penta 6-sylindret diesel) |
Pris med samme motor: | 890.000 kroner inkl. avgifter. |
Lekker "weekender" for to
Nimbus 29 Nova ble vist for første gang på Sjøen for alle. En walkaround weekender, eller gå rundt helgebåt, på godt norsk, er uvant i denne størrelsen.
Med en prislapp på fra ca. 850.000 (for 1 x Volvo Penta KAD 44) kroner til ca en million (for 2 x Volvo Penta KAD 32), er ikke dette noen hyttebåt for "Hvermansen". For dem som har råd, er utformingen av denne båten besnærende. Det plane kjempedekket akterut gir deg uendelig mange bruksmuligheter. Dekket er bredt og dypt hele veien, så her har du full bevegelsesfrihet skuta rundt.
Nedenunder er det to fullgode køyeplasser, bysse med ett bluss kokeapparat og toalett med dusj. Båten har 100 liters vanntank. Skroget er bygget i håndopplagt glassfiberarmert polyester i sandwich med Divinycell kjernemateriale både i bunn og skrogsider. Skroget har et dypt forskip og en moderat V-bunn på 20 grader. En løsning som bør kunne gi myk gange sammen med liten planingsterskel. Båten er tegnet av Pelle Petterson, som nå konstruerer for Nimbus etter at huskonstruktøren gjennom mange år, Rolf Eliasson, har røket uklar med Nimbus - eller omvendt.
Data:
Lengde over alt: | 9,10 m |
Bredde | 2,90 m |
Vekt | ca. 3 tonn (med en KAD 44 dieselmotor) |
Trippel polsko
GenPower er et stort firma innen elektriske koblinger, og de har blant annet laget fikse polsko til batterier. Skoene finnes i flere varianter, både med to og tre strømuttak og i forskjellige kabeltverrsnitt som for eksempel denne som har feste for et kabel på maks 120 kvadratmillimeter og to på maks 50 kvadratmillimeter. Prisen på denne er 196 kroner i Sverige.
Opplysninger: Safe Connect Ost AB. Tlf: 0046 8 715 99 40.
Enkomponent natemasse
Nytt i Norge på småbåtmarkedet er en enkomponent natemasse fra West System. I fjor lanserte de tokomponent massene Thiodikt og Thioflex. GMT Pro-teak er i gummi og finnes i to typer, normal og "Quick"-versjon. Som navnet tilsier er den sistnevnte hurtigherdende (ca 4-5 mm pr. dag) og egner seg til tetting av lekkasjer i dekk samt innsetting i skroggjennomføringer.
Normalversjonen er laget for legging av nye dekk både på tre, stål, aluminium og glassfiber. den herder langsommere (ca. 1-2 mm pr. dag). Begge produkter har vært brukt på kontinentet og til større enheter i flere år og i følge importøren skal gummien ikke krympe under herdeprosessen eller deformeres etter bevegelse. Den er mykere og mer elastisk enn andre sammenlignbare natemasser.
Norsk importør: West System Norge A/S i Oslo. Tlf.: 22 23 35 00.
Merk båten for livet!
På Sjøen for alle lanserte Securmark et helt nytt sikkerhetsmerkesystem i form av en elektronisk ID-brikke som enten støpes inn i båten under produksjonen eller ettermonteres på båt og motor. Koden kan ikke omprogrammeres og blir stående for alltid. Koden kan leses gjennom mange forskjellige materialer. Vi holdt brikken på ryggen, fikk detektoren på magen og tallkoden skvatt opp.
Prisen for merking vil ligge på ca 1300 - 1400 kroner.
Opplysninger: Securmark Skandinavia A/S i Arendal. Tlf.: 37 01 69 00. Fax: 37 01 55 90.
Finsk aluminium til Norge
De finske Silver-aluminiumsbåtene med innerliner av glassfiberarmert polyester blir nå importert til Norge. Silver sveiser sammen sine båter i stedet for å poppe dem. Skrogene er skumfylte, stive og usynkbare. Silver leverer båter fra 13 til drøyt 20 fot, med og uten styrekonsoll og som innelukket bakveggbåt.
Ytterligere opplysninger: Kalnes Båtagentur. Tlf: 69 14 37 96.
Selvgående slipp
Den er neppe noe for privatpersoner, den selvgående slippen "Slamkryparen", men egner seg til marinaer og båtforeninger. "Slamkryparen" er en båtvogn med løftekapasitet på 10 tonn som går på vanlige gummihjul og drives av en firesylindret dieselmotor, og kan snorkle på flere meters dyp. Løfteanordningen består av hydraulikk og to pumper som er forbundet med terylenbånd løfter båten i akterkant, løftearmene justere seg etter båtbredden (maks 4 m.) og en hydraulisk regulerbar støtteplate i front. Hele stasen betjenes av kun én person via et lite, bærbart kontrollpanel. Opplysninger: Tullinge Teknik. Tlf: 0046 8 778 40 50.
Termostatstyrt gasskomfyr
Den italienskproduserte gasskomfyren SMEV ble presentert for det norske markedet under Sjøen for alle. Modell 322 har to bluss på toppen av komfyren og storesøster 323 har tre bluss. Ovnene er i rustfritt stål, har termostat opp til 270 grader, lys i stekeovnen og elektrisk tenning. Brenneren sitter i bakkant av stekeovnen, slik at varmen sendes rundt og maten blir jevnt stekt over og under.Komfyren leveres også som innbyggingsovn for byssebenker og har da betegnelsen 300.
Pris for tobluss-modellen er kr. 6.420.
Norsk importør: Neptus A/S i Oslo. Tlf.: 22 64 48 00.
Årets båt-by
Hvert år deler Sjøen for alle ut en pris til årets båtkommune. I år ble det Stavern, som vel og merke ligger i Larvik kommune, derfor betegnelsen årets båt-by. Stavern er en meget populær havn og litt av en idyll, men kan være en møkkahavn når vinden går på øst og nord-øst. Mang en båteier har opplevd marerittet når dreggen har mistet taket. Nå har man tatt i et krafttak og bygger mange flotte og sikre gjesteplasser bak molo. I Stavern kan du velge om du vil ligge på et rolig sted, eller om du vil ligge der det er "trøkk". Gjestehavnens kapasitet vil i fremtiden bli til 300 båter. Her overrekkes prisen til Larviks ordfører Øyvind Hunskaar av direktør i Sjøen for alle, Jan Evensen.
Smart kombisete
Amerikanske Todd lager dette førersetet, som er typisk for USA. Funksjonelt, meget solid og likevel enkelt i konstruksjonen. Som du ser på bildet, er justeringen fram og tilbake nede på stolfoten. Hvis du vil fra sittende til stående stilling, er det bare å løse ut setet med en knapp. Når hovedsetet er borte, kan du fortsatt hvile pumpen på et lite sete som er fast i ryggen. Løsningen er et av eksemplene på at man har adoptert utstur og løsninger som er spesialutviklet for racing. En menneskerygg tåler ikke sittende å ta imot slagene fra sjøen i en hurtiggående båt over tid. Da er det bedre å stå. Pris nær 7000 kroner.
Opplysninger: Telmo Control A.S., tlf.: 22672360.
Myra på Svai
De gamle Myra-modellene 750 og 800 er komme til heder og verdighet igjen. Et nytt Bømlo-registrert båtbyggeri under navnet Vest Marine A/S har pusset og flikket på former og innredning, og presenterer snart to nye modeller som skal hete Svai 750 og Svai 800.
Begge er innelukkede med selvlensende akterdekk, styrhussalong og køyeplasser under fordekket. Svai 800 har en lengde på 8.00 m., bredde 2,75 m. og vekt på 2.400 kg. Fartsområdet skal være opp til 35 knop og pris for standard båt er 520.000 kroner med en 140 hk. motor. Båten leveres også som halvfabrikat fra kr. 160.000,-.
Ytterligere opplysninger: Vest Marine A/S, tlf. 53 42 69 90.
Kjekt å ha til gummibåten
To av problemene med oppblåsbare båter, er drivstofftanken og hvordan man skal få jolla med seg. Telmo Control A.S. viste to spennende løsninger på disse problemene under årets Sjølyst-utstilling. Bensintanken på bildet er profilert slik at den sitter innunder pongtongene forut i jolla. Tanken festes med en rem, og derved er du kvitt den fra førerplassen der den alltid er i veien. Prisen på tanken er i underkant av 900 kroner.
Det kommer stadig nye variasjoner over temaet daviter. Varianten på bildet festes på badeplattformen. Davitene er vippbare slik at jolla føres inn mens den flyter bak båten. Så er det bare å vippe den opp, og gjøre fast i et eget beslag som følger med davitene. Prisen er ca 1700 kroner og opplysninger får du hos Telmo Control A.S., tlf.: 22 67 23 60.
Upopulære skilt
Båtfolket er, for å si det mildt, forbannet på det nye båtregistret. Tollerne som bemannet standen til det nye båtregistret under utstillingen Sjøen for alle, fikk innimellom så hatten passet. Ufortjent, selvfølgelig. De gjør bare jobben sin. De vi møtte, var selvfølgelig både vennlige og lydhøre. Forslaget på bildet til nytt registreringsnummer var satt opp på standen de første dagene, noe som avstedkom sterke reaksjoner på grunn av både design og og størrelse. Da vi ga uttrykk for vår mening, fikk vi som tilbakemelding at man skulle overveie å komme med et annet forslag. Det kom senere under messen, og besto av mindre og nettere bokstaver og tall. Riksvåpenet var dessuten fjernet. Bra!
Fargerike vikingstøvler
Vikings nye kolleksjon av seilerstøvler er fargerik og omfatter litt av hvert for store og små båtføtter. Støvlene er som tidligere ganske lave og vide i skaftene og lette å ta av og på, også hvis man er uheldig og ramler i sjøen. Sålen er laget for glatte båtdekk med et effektivt sugegrep.
Den nye serien har mange forskjellige typer og friske fargekombinasjoner, men de mest konservative finner fortsatt de gamle marineblå seilerstøvlene. Seriene heter Kadett og Regatta og er priset fra kr. 239. Støvlene selges i skobutikker over hele landet.
Kjettingvinsj
med brems
Hittil har vi vært vant til å måtte stoppe frifalls ankervinsjer med kjetting på "feelingen". Nå er ikke dette nødvendig. Engbo A.S. viste denne kjettingvinsjen med påløpsbrems på Sjølyst-utstillingen. I bruk betyr det at kjettingen bremses automatisk når ankeret når bunnen. Innmari smart. Det er ikke alltid like enkelt å vite hvor mye kjetting som er ute. Når du skal inn til land eller kai med baugen og det er sidevind, kan det være bra å få raskt tak med ankeret. Hvis du da har sluppet for mye kjetting, tar det en del tid å trekke inn slakken på kjettingen. I mellomtiden kan båten fort drive av. Friksjonsbremsen virker slik at kjettingen dras kontrollert ut når den har bremset og båten kjøres sakte mot land.
Vinsjen finnes både i 12-, og 24 volts utgave og 1500 watt. 12-volts vinsjen finnes også i 1000 watts utgave. Den siste for båter til opptil ca 36 - 37 fot. Pris for vinsj med kasse m.m. ligger på rundt 20.000 kroner.
Opplysninger: Engbo A.S. i Tønsberg. Tlf.: 33 31 72 43.