utgave nr 9 201

Påhengertest 8 – 20 hk - Landstedbåtmotoren

Den tradisjonelle åpne landstedbåten som kjøres med motor med rorkult, finnes i en mengde forskjellige materialer, forskjellige innredninger og ikke minst mange varierende skrogkonstruksjoner som også styrer motorvalget fra en liten elektrisk motor og opp til 30-hesteren.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Lars H. Lindén

Norsk tilretteleggelse: Hans Due

Vi har plukket ut de fire motorstyrkene 8 hk, 9,9 hk, 15 hk og 20 hk. på en Buster XS, en aluminiumsbåt på 13,5 fot. Tilsvarende båttype finner man hos mange andre produsenter også, både norske og utenlandske. De fire motorene vi testet Busteren med har alle manuell start og rorkult. Båten ble belastet med både en og tre personer og den totale testvekten varierte mellom 300 kg og 500 kg.

Bærbare

Yamahas 8 og 9,9 hestere er nesten identiske. Det er bare sylindervolumet som varierer noe. Begge er tosylindrede med en vekt på ca. 40 kg, noe som kan være avgjørende om man skal velge motor til landstedbåten og skal bære motoren inn i hus om man blir borte fra hytta en lengre tid.

    

Yamahas 15 og 20-hestere er helt identiske konstruksjoner. Begge er tosylindrede og har et sylindervolum på 362 ccm. Vekten her er 54 kg for utgaven med snorstart og rorkult. Selv om det skiller bare 14 kg mellom de største og de minste motorene i testen vår, er dette allikevel betydelig. Man løfter og bærer ikke en 15 eller 20-hester like lett.

    

Både 15 og 20-hesteren finnes med elektrisk start og servoassistert tilt ved hjelp av en tiltknapp. Sistnevnte gjør at man når planingsfart raskere og kan få noe høyere toppfart.

De minste

Med 8-hesteren på hekken og en person om bord oppnådde vi en toppfart på 15,5 knop og en marsjfart på 13,3 knop med turtall ca 500 omdreininger under maks. Det er fullt ut godkjent og det var ingen problemer med å få båten i plan selv om vi satt på aktertoften. Med tre personer om bord blir situasjonen en annen. Vi klarte aldri å få båten i plan, og farten lå syv knop lavere på alle turtall.

    

Bensinforbruket er sympatiske 0,2 liter pr nautisk mil og støynivået er behagelig lavt. Rundt 83-84 decibel i marsjfart. 9,9-hesteren gir en fartsøkning på to knop på topp og ca tre knop ved marsjfart med en person om bord. Med tre personer om bord blir fartsøkningen bare en knop sammenlignet med 8-hesteren. Hverken 8-hesteren eller 9,9-hesteren klarte altså å få båten i plan med tre personer om bord. Bensinforbruket er omtrent likt på de to motorene.

Stor forskjell

Med 15-hesteren ble livet noe lettere å leve, spesielt med mye vekt om bord. Båten spretter i plan på noen få sekunder og toppfarten ender på 20 knop med en person om bord og 15 knop med tre personer om bord. Altså god planingsfart med begge belastninger. Selv om vi trekker av på gassen blir vi liggende i fin planingsfart med en person om bord.

    

Bensinforbruket er noe høyere enn med 8-hesteren, men 0,25 liter pr nautisk mil ved 18 knops fart er allikevel bra.

    

20-hesteren gir selvsagt den største farten på 24 knop med en person om bord og 17,4 knop med tre personer, hvilket er nesten 10 knop raskere sammenlignet med 8-hesteren. Vår erfaring er allikevel at 20-hesteren bør kjøres med rattstyring fremfor rorkult. Selv om man kan justere svingefriksjonen med en skrue, er 20 hestekrefter ganske mye å handskes med ved bruk av rorkult. Også 20-hesteren er drivstoffvennlig. Vi målte 0,25 liter pr nautisk mil ved 20 knops fart.

Våre favoritter

Med denne båttypen er 8-hesteren et bra alternativ dersom båten skal kjøres med liten belastning og av ungdommer så vidt over 16 år (Båten går for raskt for de under 16. Grensen er 10 knop). Den har lavt forbruk og er den mest støysnille i testgruppen. Med en vekt på 38 kg er den også overkommelig å bære over en mindre distanse.

    

Vår favoritt er uten tvil 15-hesteren. Motoren klarer store belastninger, båten planer raskt og motoren er enkel å manøvrere med den lange rorkulten og den frontmonterte gearhendelen.

 

8 hk – lett å håndtere

Det er den minste motorstyrke i denne testen og er den letteste med en vekt på 38 kg. Den har nesten samme grunnkonstruksjon som 9,9-hesteren men noe mindre sylindervolum. Manuell choke, sidemontert girspak og en enkel styrefriksjonsjustering som bare kan justeres med skrutrekker. 8-hesteren kan også kompletteres med elektrisk start. 8-hesteren kan passe til testbåten dersom den belastes lett. Toppfart ble 15,5 knop med en person om bord. Da klarte motoren greit å få båten i plan. Med tre personer om bord planer ikke båten, og man mister 7 knop på alle turtall. Bruker lite bensin og er støysvak.

 

9,9 hk – to knops fartsøkning

Større sylindervolum enn 8-hesteren men eller samme konstruksjon. Fås med både elstart og manuell start. Sidemontert girspak, manuell choke og justerbar friksjonsskrue i front. Med en person om bord fikk vi en fartsøkning på to knop på toppfart og ca tre knop ved marsjfart. Klarte heller ikke å få båten i plan med tre personer om bord. Bare en knop høyere toppfart enn 8-hesteren med denne belastningen. Omtrent samme bensinforbruk som for 8-hesteren.

15 hk – favoritt med finesser

Med denne motoren får man et betydelig større sylindervolum sammenlignet med 8- og 9,9-hesterne. Men vekten er også høyere. 15-hesteren har flere finesser som for eksempel frontmontert girspak, lengre rorkult, og stor og lett justerbar styrefriksjon og automatisk choke som gir enklere kaldstarter. Motoren finnes i flere versjoner med manuell start, elstart og med Power Tilt med enkel justering av trimvinkel ved å trykke på en knapp.

    

Forskjellen på en 9,9 hk og en 15 hk var stor, spesielt ved tyngre belastninger. Er man alene om bord, hopper båten rett i plan selv om man sitter på aktertoften, og båten går også greit i plan med tre personer om bord. Toppfart henholdsvis 20 knop og 15 knop. Bensinforbruket er litt høyere, men bare beskjedne en halv desiliter pr nautisk mil. Kan bæres, men kun over korte strekninger.

 

20 hk – helst med rattstyring

Yamahas 20-hester har samme grunnkonstruksjon som 15-hesteren. Det er kun kamaksel og forgasser som varierer for å gi motoren de fem ekstra hestekreftene. For øvrig er motorene identiske. 20-hesteren ga toppfarten 24 knop med en person om bord og 17,4 knop med tre om bord. Vi synes denne motoren er på kanten av hva som er forsvarlig å kjøre med rorkult. Riktignok kan man bremse styrefunksjonen med justeringsskrue, men det er fort gjort å få et kast i motoren når man gasser på. Samme bensinforbruk som 15-hesteren.

 

Motorfakta

Yamaha

F8CMHL

F9,9FMHL

F15CMHL

F20BMHL

Effekt i hk

8

9,9

15

20

Volum i cc

197

212

362

362

Sylindre

2

2

2

2

Maks toppturtall

6000

6000

6000

6000

Utveksling

13:27

13:27

13:27

13:27

Dynamo i Amp

6

6

10

10

Tank i liter

12

12

25

25

Vekt i kg

38,0

41,0

53,7

53,7

Ca-pris

11 697 kr

16 286 kr

21 055 kr

32 303 kr

 

 

Testfakta

 

Yamaha

F8CMHL

F9,9FMHL

F15CMHL

F20BMHL

Propell i tommer

8 ½ x 7 ½

8 ½ x 8 ½

9 ¼ x 9

9 ½ x 12

Heisning i mm

20

20

20

20

Toppturtall – 1 p

6000

5700

6000

5900

Toppturtall – 3 p

5000

4700

5500

5100

Testvekt – 1 p

310

315

325

325

Testvekt – 3 p

485

490

505

505

 

Anmerkning: Alle tester er gjennomført den 9. juni 2010. Vanntemperatur: + 12

°

C, lufttemperatur: + 20

°

C. Målingene er utført på 3-4 forskjellige turtall. Først på toppturtallet og deretter har vi redusert turtallet med steg på 500 omdreininger. Motorstøy er målt ved førerens øre. Testbåt: Buster XS, lengde 4,15 m, bredde 1,65 m, vekt uten motor ca 160 kg.

 

 

 

Testresultat med 1 person

 

Yamaha

F8CMHL

F9,9FMHL

F15CMHL

F20BMHL

Fart i knop:

 

 

 

 

ved toppturtall

15,5

17,4

20,0

24,0

- 500 rpm

13,3

16,3

18,1

21,6

- 1000 rpm

11,2

14,2

15,8

19,2

- 1500 rpm

8,2

9,5

12,6

16,8

 

 

 

 

 

Liter/time:

 

 

 

 

ved toppturtall

3,4

3,8

5,6

6,8

- 500 rpm

2,8

3,2

4,2

5,4

- 1000 rpm

2,4

2,8

3,4

4,4

- 1500 rpm

2,0

2,2

3,0

3,6

 

 

 

 

 

Liter/ nautisk mil:

 

 

 

 

ved toppturtall

0,22

0,22

0,28

0,28

- 500 rpm

0,21

0,20

0,23

0,25

- 1000 rpm

0,21

0,20

0,22

0,23

- 1500 rpm

0,24

0,23

0,24

0,21

 

 

 

 

 

Støy i dB(A):

 

 

 

 

ved toppturtall

85

89

87

88

- 500 rpm

84

86

85

86

- 1000 rpm

83

85

82

84

- 1500 rpm

82

82

80

82

 

 

Testresultat med 3 personer

 

Yamaha

F8CMHL

F9,9FMHL

F15CMHL

F20BMHL

Fart i knop:

 

 

 

 

ved toppturtall

8,3

9,1

15,0

17,4

- 500 rpm

6,3

7,6

11,4

14,5

- 1000 rpm

5,8

6,2

9,2

10,5