utgave nr 12 2007

Prøvekjøring: Finnmaster F68DC - Silver Condor 730

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Finnmaster F68DC - Silver Condor 730


Spenstig finsk design


Endelig har nordiske båtprodusenter begynt å utforme førerplasser som fungerer – og som har dedikert plass til store kartplottere. Den nye Silver Condor 730 har den beste førerplassen vi har sett på lenge, og F68 DC fra Finnmaster er en overraskelse med amerikanske linjer

.
TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN
Silver, Finnmaster og Grandezza tilhører samme selskap etter at den finske campingvognprodusenten Solifer kjøpte opp disse tre motorbåtprodusentene og satser stort også i båtbransjen. Silver produserer aluminiumsbåter med innredning i glassfiber, Finnmaster har utenbordsbåter mellom fem og syv meter, mens Grandezza har innenbordsbåter mellom 23 og 31 fot.
F68 DC er en rykende fersk nyhet fra Finnmaster. En meget elegant daycruiser, ikke helt ulike amerikanske SeaRay i linjene. Men innvendig har man satset på et betydelig mer nordisk design, med praktiske materialer som tåler vårt klima. Hoveddimensjonene på F68 DC er 6,80 x 2,48 meter med anbefalt motorstyrke mellom 150 og 250 hk utenbords. Under fordekket er det en låsbar lugar med to køyer. Aktenfor førerplassen er det en liten vask, og denne modulen kan kompletteres med et kokeapparat og kjøleskap. Førerplassen er moderne med et imponerende bra ergonomisk design. Foran føreren er det laget plass til en plotter, og alle instrumenter og motorspak sitter forbilledig montert. Vi føler oss ganske sikre på at F68 DC kommer til å bli en stor konkurrenten til daycruisere i denne klassen, ikke minst til alle amerikanske artsfeller.
Beste førerplassen
Finnmasters søsterselskap Silver kommer også med et nytt flaggskip i år – nemlig Silver Condor 730. Størrelsen tilsier at den blir en konkurrent til Buster Magnum. Condoren har et meget tiltalende utvendig design med høyt fribord og et ganske kraftig baugparti. Ombord fant vi mange smarte løsnigner, og særlig falt vi forørerplassens unike utforming: Den er den beste vi har sett på lenge. Både for føreren på babord side og passasjeren på styrbord, har man satset hundre prosent på komfort og riktig plassering av alle instrumenter, motorspak og bryterpaneler. Både fører og passasjer sitter bak en bred vindskjerm med justerbare sideruter. Disse kan felles bakover slik at adkomsten til fordekket blir enklere, samtidig som de gir god beskyttelse mot vinden. Motorspaken er plassert på en bred midtkonsoll, perfekt når man vil hvile armen under lange reiser. Også plassen for kartplotteren er meget forsegjort og gjennomtenkt der den sitter slik at både fører og passasjer ser den og kan nå alle knapper. Fordekket er noe opphøyet og kan dekkes med puter om man ønsker en solseng. Under denne seksjonen finnes store stuverom. Den nye Silver Condor 730 er bygget for utenbordsmotorer opp til 300 hk. Testbåten hadde en Mercury Verado på 275 hk som vi fikk opp i ca 45 knop med fire personer ombord.

Data: F68 DC

Lengde:6,80 meterBredde:2,48 meter


Vekt: 1.400 kgDrivstoff:220 literAnbefalt motorstyrke150-250 hkYtterligere opplysninger: www.yamaha-motor.noData: Silver Condor 730Lengde:7,27 meterBredde:2,61 meterVekt:1.440 kgV-bunn:21 graderDrivstoff:340 literAnbefalt motorstyrke:200-300 hkYtterligere opplysninger: www.fischemarine.no

Motortest utgår


Iblant inntreffer uforutsette omstendigheter. Vår forhåndsannonserte motorduell mellom Volvo Penta D4-260 og Volkswagen Marine TDI 265 må dessverre utgå i dette nummer. Etter grundige undersøkelser har det vist seg at det foreliggende datagrunnlaget er mangelfullt. En sannsynlig feil i Volkswagenmotorenes instrumenter medfører for stor usikkerhet til at vi kan basere en seriøs test på dem. Vi beklager, men vil komme tilbake med en ny test i løpet av vinteren. Red.