utgave nr 9 2001
Test: Mercruiser D1.7L
Diesel utklasser bensin
Den nye 116-hesters dieselmotoren til Mercruiser kjører fletta av tilsvarende bensinmotor. Både fart, støy og forbruk er klart bedre for dieselmotorens vedkommende.Tekst og foto: Lars H. Lindén
Mercruiser D1.7L er den første "folkedieselen" som har kommet til planende båter. Det er en liten 4-sylindret turbomotor med drev som iwkke helt uventet stammer fra bilindustrien der stadig flere kjøretøyer blir utstyrt med dieselmotorer. Motorblokken til denne motoren er konstruert i et samarbeide med Isuzu og General Motor, og er å finne i blant annet Opel Astra. Drevet og en del andre komponenter kommer fra Marine Power i USA. Mariniseringer er utført i Polen.
Volvo Penta gjorde et forsøk på å lansere en liten dieselmotor med drev for ca. 10 år siden. 105-hesteren deres som stammet fra Perkins, ble aldri noen suksess og ble tatt av plakaten etter en stund. Den gang testet vi Volvo Pentas motor i en Buster Magnum og målte et meget lavt drivstofforbruk, men Volvo-motoren var alt for treg opp til planingsfart.
Den nye Mercruiser D1.7L er derimot veldig sprek og turtallsvillig. Det er egentlig bare på tomgang og i dorgefart at man kjenner den karakteristiske dieselgangen med vibrasjoner som gjør at stuveromsluker og andre løse innredningsdetaljer vibrerer. Det maskimale turtallet er oppgitt til 4.400 omdreininger, men allerede ved 3.000 omdreininger var vår testbåt oppe i en planingsfart på like over 20 knop.
Den nye motoren har en propellakseleffekt på 116 hk. og et sylindervoulm på 1,7 liter slik modellbetegnelse antyder. Som standard er motoren utstyrt med turbolader, ladeluftkjøler, wastegate-ventil og en mekanisk dieselinnsprøyting. Også ferskvannskjøling er standard, og dette gir muligheter for så vel lugarvarme som defrosteranlegg via et ventilasjonsaggregat. I tillegg kan man hente ut varmtvann via en bereder.
Drevet man har valgt til denne motoren er et Mercruiser Alpha One som leveres med tre forskjellige utvekslinger på 2,4:1, 2,0:1 og 1,81:1. Vekten med drev ligger bare noen få kilogram over tilsvarende bensinmotor og i følge Marine Power er motoren ca. 30% lettere enn sine konkurrenter. I de ytre mål er det kun lengden som skiller seg noe ut, ca. 10 cm. lengre for dieselmotor i forhold til tilsvarende bensinmotor.
Mål og vekt gjør at man får plass til denne motoren i en rekke planende båter fra ca. 6 meters lengde (ca. 20 fot), og i enkelte tilfeller også i båter ned til 5,5 meter (ca. 18 fot) dersom båten er noe bred i hekken. Motoren kommer i hvert fall til å bli montert i Walkaround-båten Uttern 6402 og den lukkede båten Ørnvik 610 MC som standard fra høsten av. Mercruiser D1.7L blir således en meget stor konkurrent til alle 4-sylindrede bensinmotorer med samme innbyggingsmål, og ikke minst Mercruisers egen 3-liters motor.
Vi har testet den nye motoren på 116 akselhestekreftrer og sammenlignet den med bensinmotoren Mercruiser 3,0L som er på 135 hester. Begge ble montert to identiske båter som har målene 6,10 x 2,25 meter og med vekt uten motor på ca. 800 kg. Med motorer veier båtene ca. 1.100 kg. Før testen ble begge båtene skikkelig rengjort i bunnen og tankene ble fylt med ca. 100 liter drivstoff. I tillegg var det noe utstyr om bord i båtene samt 2 voksne personer. Totalt veide da båtene ca. 1.500 kg.
Bensinmotoren Mercruiser 3.0Lble utstyrt med en 17 tommers propell som ga et toppturtall på 4.700 omdreininger som er ca. 100 omdreininger under det maksimalt anbefalte. Dieselmotoren Mercruiser D1.7L klarte en 23-tommers propell og fikk et toppturtall på 4.300 omdreininger, også det ca. 100 omdreininger under det maksimalt anbefalte. Vi testet motorene på fem forskjellige turtall, fra topp og så i steg på 300 omdreininger nedover. Hastighetene ble målt med radar, drivstofforbruket med gjennomstrømmingsmåler og støynivået med decibelmåler ved førerplass og med akterdør stengt og takluke åpen.
Den nye Mwercruiser D1.7L viswte seg å være bedre enn bensinmotoren i alt, og da spesielt på drivstofforbruk og hastighet. På de høyeste turtallene var dieselmotoren ca. 4 knop raskere, og ved lavere turtall ca. 2 knop raskere. Toppfarten var 34 knop for dieselmotoren og 30 knop for bensinmotoren. Drivstofforbruket var 31,5 liter pr. time på toppfart for dieselens vedkommende og hele 39 liter pr. time for bensinmotoren.
Men det blir enda mer interessant når man gjør sammenligningen ved en viss marsjfart, for eksempel 25 knop som er den perfekte marsjfart for denne båten. Denne farten oppnådde vi ved å gå ned 600 omdreininger på bensinmotoren og ca. 900 omdreininger på dieselmotoren. Forbruket ble da målt til 1,12 liter pr. nautisk mil for bensinmotoren og bare 0,72 liter pr. nautisk mil for dieselmotoren. Det betyr hele 36% lavere forbruk for dieselmotorens vedkommende. Imponerende tall!
Vi gir også et stort pluss for fine støyverdier som for dieselmotorens vedkommende ligger ca. 1 decibel under bensinmotoren samt at akselerasjonen opp til planingsfart var meget god. Det er egentlig bare ett minus ved dieselmotoren, nemlig prisen. For én dieselmotor får man nesten to bensinmotorer. Men i pakkeprisen for båt og motor ute hos forhandleren er det ikke sikkert at prisforskjellen blir så stor. Man må også ta i betraktning annenhåndsverdien som ventelig vil bli adskillig større for dieselalternativet.
Motor | Mercruiser 3.0L | Mercruiser D1.7L |
Drivstoff | Bensin | Diesel |
Propellakseleffekt | 135 hk | 116 hk |
Sylindervolum | 3000 cc | 1700cc |
Antall sylindre | 4 | 4 |
Antall ventiler | 8 | 16 |
Anbefalt toppturtall | 4400-4800 | 4000-4400 |
Kjølesystem | ferskvann | ferskvann |
Generator | 65A | 50A |
Drev | Alpha One | Alpha One |
Utveksling | 2,0:1 | 2,0:1 |
Vekt inkl. drev | 303 kg | 296 kg |
Lengde | 864 mm | 759 mm |
Bredde | 584 mm | 712 mm |
Høyde | 508 mm | 481 mm |
Ca. pris 2001-07-03 | 86.982 | 139.449 |
Testbåtens mål er 6,10 x 2,25 meter og den veier ca. 800 kg. uten motor. Begge båtene ble testet med en last på 2 voksne personer samt 100 liter drivstoff i tanken.
Testmotor | Mercruiser 3.0L | Mercruiser D1.7L |
Årsmodell | 1999 | 2001 |
Propell | 17" | 23" |
Toppturtall I test | 4700 | 4300 |
Belastning | 2 personer | 2 personer |
Fart i knop | ||
Ved maks | 30,0 | 34,0 |
- 300 omdr | 27,8 | 31,8 |
- 600 omdr | 25,2 | 28,0 |
- 900 omdr | 22,7 | 24,8 |
- 1200 omdr | 20,0 | 22,0 |
Drivstoff i l/time | ||
Ved maks | 39,4 | 31,5 |
- 300 omdr | 31,6 | 25,2 |
- 600 omdr | 28,4 | 20,6 |
- 900 omdr | 25,2 | 18,0 |
- 1200 omdr | 22,8 | 15,4 |
Drivstoff i l/naut. mil | ||
Ved maks | 1,31 | 0,93 |
- 300 omdr | 1,14 | 0,79 |
- 600 omdr | 1,12 | 0,73 |
- 900 omdr | 1,11 | 0,72 |
- 1200 omdr | 1,14 | 0,70 |
Støy i dbA | ||
Ved maks | 87 | 86 |
- 300 omdr | 85 | 84 |
- 600 omdr | 83 | 82 |
- 900 omdr | 82 | 82 |
- 1200 omdr | 81 | 81 |