utgave nr 12 1997

Test: Yamaha 150 TRP

Publisert Sist oppdatert

Test: Yamaha 150 TRP


Påhenger med to propeller


Både Yamaha og Mercury Marine har nylig presentert hver sin 150-hk påhenger med doble, motroterende propeller. Mercury-motoren finnes kun i racingversjon, men Yamaha har lansert en standardmotor og hovedsaklig siktet seg inn på lette sportsbåter.

Tekst og foto: Lars H.Lindén

Båtmagasinet har testet denne nye Yamaha 150 TRP (Twin Rotation Propellers) og sammenlignet den med en standardmotor på 150 hk. Grunnkonstruksjonen kommer fra Yamahas standardmotor på 150 hk, en 90-graders V-6 med et sylindervolum på 2,6 liter. Utveksling og vekt er også det samme, men rigglengden er ca. 6 cm. kortere. Den største forskjellen ligger likevel i gearhuset med sine doble propellaksler, der den bakre roterer inne i den fremre. I denne delen skjer også gearing mellom forover og akterover. Når man kjører forover, roterer propellene med samme turtall (men motsatt vei), men når man legger i akterover, driver bare den ene propellen.

Smalt gearhus

Fordelen med denne konstruksjonen er at man har fått redusert bredden på gearhuset. Det er betydelig smalere sammenlignet med de Duoprop-drev som sitter på en innenbordsmotor. Denne konstruksjonen gir også en rask akselerasjon forover, mens akterover fungerer den som på en tradisjonell motor med singelpropell.
Doble propeller gjør også at motoren kan heises betydelig høyere uten at man mister grepet i vannet. Og høyere heisning gir mindre motstand og høyere fart. I vår test havnet motorens kavitasjonsplate ca. 10 cm. ovenfor båtbunnen. Med singelpropell legger man normalt kavitasjonsplaten på ca. 2 cm. ovenfor bunnen på den type båt som benyttes i disse testene. Men til tross for den høye heisningen, var det ingen problemer med grepet i vannet, selv i meget krappe svinger.
På bare 6 sekunder akselererte vi fra stillestående og opp til 30 knop, og 4 sekunder senere var vi oppe i 40 knop. Men den største positive opplevelsen var styringen. Den er perfekt og båten går som ”på skinner”, også i hastigheter over 40 knop.
For å få en sammenligning i fart og drivstofforbruk mellom enkel- og dobbelpropell, testet vi den nye Yamaha 150 TRP mot Yamahas standardmotor på 150 hk. To motorer med nøyaktig samme effekt og volum. ”Testbenk” var aluminiumbåten Buster Magnum som har målene 6,20 x 2,20 meter. Den veier ca. 620 kg. uten motor og har en V-bunn på 19,5 grader.

Fartsøkning på 5 knop

Båten ble lastet med tre fullvoksne personer og 50 liter drivstoff. Med en 21-tommers propell på Yamaha 150 F og to 25-tommers propeller på Yamaha 150 TRP, fikk vi et toppturtall på henholdsvis 5200 og 5300 omdr/min og et fullt godkjent grep i vannet ved krappe svinger.
Toppfarten ble målt til 49,2 knop med dobbel propell og 47,0 knop med enkel propell. Her er forskjellen således marginal. Men når man drar av ca 1500 omdreininger på gassen og kommer ned til litt mer behagelig marsjfart, er fartsforskjellen hele 5 knop. Ved lave 3300 omdr/min, gjør motoren med dobbelpropeller hele 30 knop.
Men til tross for den store fartsøkningen, blir forbruket i liter pr. nautisk mil nesten lik mellom motorene i hele fartsregisteret. To propeller sliter litt mer på motoren, og forbruket er ca. 5 liter mer pr. time ved alle turtall med Yamaha 150 TRP. Ved ca. 36 knops fart og 3800 omdreininger kommer man ned i det laveste forbruket på 1,06 liter pr. nautisk mil.

Best på lettere båter

Den nye Yamaha 150 TRP er først og fremst konstruert for litt lettere båter som f.eks. skjærgårdsjeeper og åpne sportsbåter som veier maksimum 1000 kg. Med tyngre båter får man antageligvis ikke den samme fartsgevinsten og den samme gode akselerasjonen. Vi likte den nye motoren meget godt. Den vil bli å finne på det norske markedet kommende sesong.

Fakta om Yamaha 150 TRP

Motortype90°V
Effekt i hk150
Antall sylindre6
Sylindervolum i ccm2596 cc
Turtallsområde4500-5500
Utveksling14:28
Antall forgassere3
TenningCDI Micro Computer
Generator i Amp.25 Amp
Vekt i kg uten prop.190
Rigglengde i tommer17,8
Power Trim-4° til +16°
ImportørYamaha Motor Norge A/S

Testresultat med Buster Magnum


Anmerkning: Samtlige motorer er testet på 5 forskjellige turtall. Delvis toppturtallet som angis øverst i tabellen og siden har vi dratt av 500 turtall/minutt, 1000 osv. Hastighetene er målt med radar, drivstofforbruk med gjennomstrømningsmåler og støy med decibelmåler, ca 1,5 meter fra motoren. Samtlige motorer ble montert og testet før målingene av de respektive importører.
Alle målinger ble utført av MarinReportage - Lars H.Lindén. Vanntemperatur var +15°C, temperatur i lufta var + 20°C.

Motor:Yamaha 150 TRPYamaha 150 F
Propell i tommer2 ks 2521
Belastning i pers.33
Toppturtall i test53005200
Fart i knop:
ved toppturtall49,247,0
-500 omdr/min46,042,0
-1000 omdr/min40,636,8
-1500 omdr/min36,231,0
-2000 omdr/min30,326,6
Drivstoff, liter/time:
ved toppturtall75,369,2
-500 omdr/min55,750,3
-1000 omdr/min45,039,6
-1500 omdr/min38,633,0
-2000 omdr/min34,028,4
Drivstoff, liter/nautisk mil:
Ved toppturtall1,531,47
-500 omdr/min1,211,19
-1000 omdr/min1,101,07
-1500 omdr/min1,061,06
-2000 omdr/min1,121,06
Lyd i decibel (A):
500 omdr/min9289
1000 omdr/min8786
Aks. til 30 knop i sek6,0-
Aks til 40 knop i sek10,2-