utgave nr 10 1997

Båten min: “Jossa”

Publisert Sist oppdatert

Båten min: “Jossa”


Ombygd på rekordtid


En 24 fots 62-modell Skilsø med hytte og overbygg for ett år siden. Nå en plattgattet mahogni café-racer som skal være god for rundt 20 knop. Drømmen har kostet Bjørn Smørsten i Horten ca. 130.000 kroner og tusenvis av arbeidstimer.

Tekst og foto: Hans Due

- Jeg hadde lenge vært på jakt etter et restaureringsobjekt, og visste akkurat hva slags båttype jeg ville ha. På tekst-tv fant jeg en plattgatter som var til salgs. Båten så helt annerledes ut enn jeg hadde tenkt meg, men jeg falt for skroget, forteller Bjørn Smørsten. Bilmekanikeren fra Horten har alltid hatt dilla på båt, og det er ikke lenge siden han pusset opp en nydelig tresnekke.

Beregnet to år

- Jeg kjøpte båten i fjor for 28.000 kroner. Det tok en stund før selgeren gikk med på mitt tilbud, men han hadde problemer med å få solgt båten for den prisen han ville ha, og det lakket mot høst. I oktober fikk jeg tilslaget på båten og jeg fraktet den fra et innenlandsvann, der båten hadde gått og til Falkensten ved Horten der jeg bor. Jeg visste hvordan jeg ville at båten skulle se ut og hadde beregnet to år på jobben.
Men det skulle bli annerledes, for Bjørn ble helt besatt av båten, og hver eneste ledige time gikk med til restaureringsarbeidet. Først ble overbygget skrellet av. Der var det en del råte. Dernest ble all innmaten tatt ut, motoren, en 73-modell Volvo Penta 130 bensinmotor ble overhalt, og det etter hvert ganske hvitfalmede mahogniskroget ble håndskrapt for å få fram gløden igjen.
Motoren ble flyttet ca. en meter fremover i båten og det ble montert ny aksel. På dekksbjelkene er det først lagt 10 mm. vannfast kryssfiner, og deretter dekk i 22 mm. mahogni og oregon pine. Sistnevnte stammer fra en 25 år gammel stokk som kommer fra Horten verft, mens mahognien er etterlatenskaper fra møbelfirmaet Huseby & sønn. Materialene er skåret og høvlet hos Einrud Båtinnredning som nesten er nærmeste nabo til Bjørn.

Rattstamme fra 20-årene

-Hver eneste kveld og helg sto jeg i garasjen og filte og snekret. Båten var akkurat litt for lang til at jeg fikk igjen garasjeportene, men med litt ekstra presenning gikk det bra. Litt trangt, riktignok, men det var greit nok.
I kjelleren hadde jeg en rattstamme som antagelig kommer fra USA og er fra 1920-årene. Stammen har jeg hatt liggende i mange år, og flere ganger har jeg lurt på om jeg skulle kaste den, men jeg har ikke hatt hjerte til det. Nå er jeg glad for at jeg to vare på den. Rattstammen har fått nytt mahogniratt, også det laget hos Einrud. Gearspaken i dørken er innerdelen til en støtdemper fra en gammel Folkevogn. Glasset i vindskjermen er i lexan med 1 mm. glass på utsiden. Det er ripefritt og svindyrt, men jeg ville ikke ha plexi, forteller Bjørn.

10 lag lakk

Skroget er satt inn med ett strøk mahognibeis og deretter ti lag med lakk, Clipper 1 og 2. Oregon pine-materialene som kom fra det gamle verftet, trengte bare tre strøk impregnering før det var mett.
Den store dagen opprant en uke før St.Hans. Da ble båten varsomt kjørt ned til sjøen for sjøsetting, over ett år tidligere enn beregnet. I sommer har "Jossa" vært å se på farten rundt Horten, og mangt ett anerkjennende nikk har Bjørn fått for restaureringen. Navnet "Jossa" er også litt spesielt. Kona til Bjørn, Jorunn, var i sin tid eneste jente på bilverkstedet i Horten, og ble raskt en av gutta. Hun kunne jo ikke hete Jorun da, men ble døpt om til Jossa av de andre på verkstedet.
Ennå er det en del som gjenstår. I vinter skal samtlige kjølbolter skiftes, og jakten på en ny motor og gear er i full gang. Aller helst skal det være en V-åtter, men også gjerne en Grey Marine. Hvis noen vet om en slik motor til salgs, har Båtmagasinet lovet å formidle kontakt. I tillegg til motor skal det fornikles opp fenderlister og kjøljern i messing.