utgave nr 10 201
Førsteinntrykk: Adagio 40 Sundeck - Sedat luksus
Adagio er et latinsk ord og betyr ”rolig, sakte, bedagelig”. Det passer perfekt på en flott Kina-bygget trawler.
TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN
Du må ikke haste av gårde i 30 knop for å nyte sjølivet i en velutstyrt, luksuriøs 40-foter. Stor fart er ganske kostbart også, med kanskje dobbel motorinstallasjoner om bord og et dieselforbruk som krever besøk av tankbil i neste havn.
Intet vondt sagt om den klassiske cabincruiseren i øverste klasse. Har du penger til det, og kanskje litt lopper i blodet, med trang til raske og lange forflytninger, da er det båten for deg.
Vi vet ikke om det akkurat er en ny trend, men mye tyder på at stadig flere sjøfarende ønsker å dempe farten, uten at det skal gå på bekostning av sjøegenskaper og bokomfort. Det dukker stadig opp nye trawlere på båtmessene omkring, båter i ”Grand Banks”-klassen med stor romslighet, mye luksus, men liten motorkraft. I innkjøp er de neppe en krone rimeligere enn de langt mer hurtiggående alternativene, men det må være et lysår i mellom hva drivstoffutgiftene gjelder. Så er de innredet mye mer som små flytende hus, med sin nokså firkantede hovedrom, eller skal vi si ”stue”. Design og form innbyr også til ekstragavanse i lugarene, med brede senger og store takhøyde.
Egoistisk båt
En trawler rundt 40 fot er en egoistisk båt, med sin overdådige kapteinens lugar og et noe mer nøkternt gjesterom. Det er nokså vanlig med bare fire køyeplasser i disse båtene. Så er den vel ikke først og fremst bygget for storfamilien. Joda, fin-fin for mor, far og to barn. Enda mer perfekt for en gjeldfri bestefar som tar på langtur med et hyggelig vennepar.
Kvalitet fra Kina
Mange produsenter har valgt å bygge sine trawlere i Kina, først og fremst for å holde kostnadene nede, men faktisk er det også et valgt fordi enkelte verft der nede er som perfeksjonister å regne. Det er nemlig langt unna sannheten at alt som kommer fra Kina er dårlig. Riktignok kan vi i Båtmagasinet dokumentere lavmål hos noen båtbyggere der, slikt har vært med på å ødelegge båtbyggerlandets rykte, men seriøse produsenter som følger sine båtbyggere tett på kan sole seg i glansen over kvalitetsprodukter selv fra Kina.
Båtmagasinet har tidligere testet Clipper som en utmerket trawler produsert i Kina. Denne gang har vi prøvekjørt en Adagio 40 Sundeck, også den er levert i høy kvalitet og med en finish både i plast- og trearbeider som ikke ligger noe bak det som yrkesstolte europeiske eller norsk båtbyggere står for.
Adagio og Royaler
Adagiobåtene bygges i Kina for franske eiere. Det er den minste båten i serien vi har kjørt, men produsentene leverer båter opp til 62 fot. Adagio 40 Sundeck har slående likheter med konkurrenten Royaler 38 Sundeck. For en del år siden splittet eierne lag, men begge fikk tydeligvis anledning til å ta med deg de samme tegningene. Det er forskjeller på de to båtene, men siden vi hittil bare har kjørt Adagio vil vi ikke begi oss inn på noen vurdering av likheter og forskjeller, hverken i kvalitet eller sjøegenskaper. At den ene er 40 fot og den andre 38, beror bare på måten man regner lengde, med og uten badeplattform og baugnebb.
Vår testbåt var rikt utstyrt, blant annet med siste versjon multifunksjonsplotter fra Raymarine, E120 Hybrid Touch og en ny Raymarine digial radar (4 kw, 6 fot).
Båten har en imponerende batteribank med 10 stk 200 Ah batterier. Den har også en 7,5 kw Cummins generator.
Rom på rom
Trawlerbåtene har en gedigen akterkabin. Det gjør turen om bord i båten til en liten klatreopplevelse fra badeplattformen. Adagio har en stor og god integrert plattform, og fremfor alt, en god tapp med brede trinn opp til akterdekket. Herfra går veien videre, opp til soldekket på toppen og ned til salongen og styrhuset. Vi holder oss litt innomhus. Båten har rikelig med treinteriør og det beste av alt; lekkert utført i hver minste detalj. En stor og romslig L-salong på styrbord side bak syreposisjonen.
En trapp ned fra salongen på babord side ligger byssa, stor og velutstyrt og med godt lys både fra salongen og et stort koøye i skutesiden. Den har alle tekniske hjelpemidler vi krever av en moderne bysse i en bobåt.
Videre frem fra byssa er det dør til bauglugaren med stor dobbelkøye. På styrbord side ved byssa finner vi et romslig toalettrom.
Akterkabinen er kjempestor og et eksklusivt soverom for skipsrederen og hans kone. I alle høyder og retninger det er det gode skap for mye oppbevaring. Båten egner seg for de lange turene. Ikke bare er det godt med skapplass (og tumleplass), både septik, vann- og dieseltanker holder til de lange overfarter.
Sol og skygge
Båten har like mye plass ute som inne. Akterdekket er beskyttet av soldekket, forlengelsen av flybridgen.
Vi tror det skal veldig dårlig vær til før skipperen frivillig går ned fra sin styreposisjon på flybridge. Den er meget stor og komfortabel. Førerposisjonen har samme instrumentering som styreposisjonen i cockpit. Skipperen sitter i en deilig stol midt på dekket og har den fulle oversikt. Her oppe behøver han heller ikke kjede seg alene. En flott solseng på babord frister helt sikkert hans reisefølge.
En stor og god salong er også en del av innredningen.
Et liv i slow motion
Men sin single installasjon, en 160 hesters Yanmar, yter ikke båten all verden. Vi presset den godt over 10 knop på topp, men den marsjer pent og behagelig i sine 8 knop. Her om båter oppleves båtlivet ”under veis”, men da går det til gjengjeld så pent at kapteinen kan sette på sin autopilot, beordre et mannskap til brovakt, og selv koke seg en kopp kaffe, ta sen en tur ned i maskinrommet, eller rett og slett bare rusle litt rundt i sitt bitte lille skip.
Adagio er latin og betyr ”rolig, sakte, bedagelig”. Det kan jo ikke passe bedre.
Fakta:
Adagio 40 Sundeck
CE-kategori: A
Produksjonsland: Kina
Lengde i meter: 13,15
Bredde i meter: 3,68
Dyptgående i meter: 1,38
Vekt tørr båt i kg: 10,9 tonn
Drivstoff i liter: 850 x 2
Vann i liter: 800
Septiktank i liter: 200’
Motor i testbåt: Yanmar 160 hk XX
Toppfart i knop: 10,5 (max turtall 3,300)
Støy ved topp turtall: 76. 7
Pris fra kroner: 2,8 millioner
Pris testbåt: 2,9 millioner
www.adagio-yachts.com