utgave nr 9 2001

Aviskonge med gigantisk daycruiser

Publisert Sist oppdatert

Aviskonge med gigantisk daycruiser

Han elsker vakre båter og han har hatt mange av dem. Mediakongen Tinius Nagell-Erichsens nyeste drømmebåt fikk han i fjor sommer, en Classic Coaster på 37 fot bygd i Hamburg basert på de klassiske hummerbåtene på USA’s østkyst. Hun er utrolig vakker med sitt flaskegrønne veldreide skrog, gråhvite teakdekk og en eikeinnredning du kan speile deg i.

Tekst: ANNE MARIT KLOKK
- Jeg så en annonse i Motorboat & Yachting for et par år siden med bilde av denne elegant skapningen og tok kontakt med Yachtwerft Lutje i Hamburg, forteller Tinius Nagell- Erichsen. På vei sørover i Årøsund har Båtmagasinet stoppet opp ved Tinius’ brygge for å beundre den nyeste store båten hans fra alle vinkler utvendig og ta en titt inn i det aller helligste.

      - På landstedet her på Nøtterøy har jeg jo min praktfulle Hvassersnekke ”Mekka” til hverdags,
men jeg ønsket meg en stor og smekker daycruiser for å ta med gjester ut på dagsturer. Nå ligger disse to skjønnhetene ved bygga og jeg koser meg når jeg kan sitte og se på dem – lenge, sier han og lar blikket gli kjelent over begge farkostene. Den ene en velholdt og koselig heilnorsk snekke fra 1968 og den andre en splitter ny kopi av de gamle amerikanske hummerbåtene.

Orkesterplass til sjøen

Tinius’ båtinteresse er optimal. Han leser alt han kommer over av båtblader, snakker båt og tenker på utstyr og løsninger natt og dag. I Årøsund har han full oversikt og følger med på all trafikken som freser fort og flyter bedagelig forbi. Fra terrassen eller bryggekanten sitter han i orkester og har kikkerten klar for å studere detaljer. For ham er dette rekreasjon fra en travel hverdag i aviskonsernet og når været innbyr til det, tar han sin nye venninne ut på tur. Hun heter Kløvningen som de andre store båtene Tinius har hatt tidligere.

      - Er dette en one off, vi har aldri sett noe lignende?
      - Det er nok den enste Classic Coaster i Norge, men verftet bygger noen båter i året, og alle er
tilpasset kundens ønsker. Jeg hadde noen krav, bl. a. til ståhøyde og ville ha diverse rekker og beslag som er spesialbestilt. De har dessuten laget rustfrie svingbare stålbøyler på hver side slik at jeg enkelt kan komme meg om bord og i land. Da båten var ferdig, kjørte karene fra verftet båten hit som en siste testtur.
- Har du besøkt verftet i Hamburg?
Ja, jeg har vært der flere ganger for å følge med i byggeprosessen og kontrollere at alt ble som jeg ønsket. Og det stemmer med mine planer alt sammen. Det eneste jeg må forandre på er dataskjermen som ikke er brukbar i dagslys, men det gjøres enkelt her hjemme.

Stor dekksplass

Classic Coaster minner litt om Hinckleys picnicbåter fra USA, og her hjemme kommer den nærmest Fjord-ternene. Men linjene er i enda større grad buet og båtene mer langsmale. Det tyske familieverftet ønsket å bygge sin personlige drømmebåt med stor cockpit og en rekke fasiliteter som de kunne ta med hele familien og mange venner ut på tur med. Verftet er kjent for utsøkt håndarbeid i alle sine båter og har alltid lagt vekt på å kombinere tradisjonell båtproduksjon med moderne materialer. Drømmebåten måtte bli en klassisk motoryacht – den vakreste av alle. Da den var ferdig, var det en del kunder som kunne tenke seg noe som lignet ganske mye…
Som nevnt er dette en kopi av de gamle hummerbåtene på østkysten av USA, som i dag er blitt populært å restaurere som yachter. Disse tøffe små skipene har vakre linjer og er eksepsjonelt sjødyktige. Men den har også en del fellestrekk med de elegante, hurtiggående salongbåtene fra 20 og 30 årene. Båter som amerikanske forretningsfolk brukte fra hjemmene på Long Island til sine kontorer på Manhattan.
- Kløvningen gjør 34 knop på toppfart, og cruiser meget komfortabelt i 24 knop, sier Tinius og gir uttrykk for at farten passer ham perfekt.

Innredning og motor

Tinius viser oss det velisolerte motorrommet hvor det sitter to sekssylindrede Volvo Pentadiesler TAMD74 med K28 Kamewa vannjet.
Som overnattingsbåt er det to soveplasser helt forut. Innredningen er gjennomgående i lakkert eik og alt har et stramt maritimt preg. Byssa rett ned til babord har gassapparat og stort kjøleskap og enorme stuerom for rikelig med matvarer. Toalettet til styrbord er holdt i hvitt med lakkert treverk i lister og gripetak og god stueplass.
-Men vi bruker ikke båten til overnatting. Når du bor nesten på brygga og har et deilig hus med allverdens komfort, er vi fornøyd når solen går ned, båten er vel fortøyd og vi kan rusle opp til terrassen, sier Tinius.

Skroget

Kløvningens skrog har en dyp grønnfarge og med et så spesielt skrog vekker båten oppsikt der hun kommer. Skroget er sandwichkonstruksjon håndbelagt med 25 mm tykk glassfiber og lakkert med mange strøk. For ytterligere forsterkning og for å være garantert mot osmose, er hele skroget laminert med epoxy. Alle byggematerialer har vært håndplukket og testet og tilfredsstiller de strengeste krav. Da vi var ute på prøvetur, var støynivået meget, meget lavt.
Tinius Nagell-Erichsen ønsker seg bare det aller beste, og denne båten er han både stolt og glad for å eie. Det er blitt sagt at han fyller opp båtene sine med all slags navigasjonsinstrumenter av siste modell for å ”leke” med dem. Men det stemmer ikke helt.
- Det jeg bruker når jeg er på sjøen er papirkart, elektriske kart – når jeg omsider får den riktige daglysskjermen – og radar. Radaren er jeg veldig glad i. GPS-en får være mye i fred. Og så har jeg et japansk ekkolodd som forteller hva slags fisk vi har i nærheten. Så jeg finner fisken for andre, men selv fisker jeg inne i Tønsbergs utmerkede fiskeforretning, sier han.

Data:

Lengde:11,50 m
Vannlinjelengde:10,60 m
Bredde:3,14 m
Dypgående:0,50 m
Deplasement 6 300 kg
Drivstoff:700 liter
Ferskvann:200 liter
Septiktank:45 liter
Produsent:Yachtwerft Lutje GMBH i Hamburg Tlf.: 0049 40785651 www.classic-coaster.com