utgave nr 3 1999
Båten min: Speedy Silver VI
Båten min:
Speedy Silver VI
Han elsker å kjøre fort med båt når han må, og det må man jo. Han samler på båter og kunst. Eiendomsmagnaten Dag S. Stiansens tyngste samboere hjemme i Oslo er bronseskulpturene til Per Ung. Av båtene hans er det Silver VI, en 46 fots Cougar han fokuserer på nå. Den har tre nye MerCruisers a 500 hk og skal bli ”landstedbåt” til sommeren.
Tekst: ANNE MARIT KLOKK
Silver VI er som de andre fartsbåtene til Dag S. Stiansen oppkalt etter perserkatten Silver. Da hun døde for en del år siden, sørget Dag intenst. Men båtene hans med samme navn lever videre. Han har diverse, forskjellige slags ”verstinger”. Et par gedigne trebåter signert Furuholmen, en 51 fots Italcraft, Silver VI + med 2 x 500 hk Detroit diesler, som er en stor ”daycruiser” inklusive tre toalettrom med dusj, og ikke minst Cougaren Silver VI, som fra sommeren av blir landstedbåt, eller transportbåt Oslo - Tjøme. Her har han en øy med landsted og brygger, og det er selvfølgelig perfekt å bruke en hurtiggående ”fraktebåt” til og fra, så man unngår korken og køene på E18. Dessuten er Stiansen glad i å kjøre fort på sjøen og drømmer hemningsløst om full frihet utpå i 80 knops fart!
-Hvorfor kjører du ikke offshore?
-Racing frister meg ikke. Det passer ikke inn i mitt miljø, sier han og presiserer at han bare kjører full fart når han må eller har lyst, og at det er for dyrt å gjøre det til en vane. -Meningen er å kjøre pent Oslo – Havna, kanskje bruke en og en halv, eller to timer på turen.
Passende motorer
Cougaren Silver VI er ingen ny båt for meg. Den har jeg hatt i mer enn ti år, men det er først nå i vinter jeg har fått satt inn motorer som passer både båten og meg. MerCruisers HP 500 er beregnet på ”min målgruppe”. Det er en raffinert standardmotor, en V-åtter for menigmann som ikke krever profesjonell behandling og kontinuerlig vedlikehold. En slik motor kan repareres hos vanlige forhandlere uten spesialverktøy. Jeg bestilte tre stykker til Silver VI med Bravo One Performance drev. Motorene ble montert før jul og testkjøringer viser at dette går fort og uten ”fuss”, sier Dag S. Stiansen videre. Han har for øvrig eid mange spesielle motorbåter.
-Den første var en Smuggler 28, senere ble det en Coronet Oceanfarer 32. Har også hatt en Colin Archer skøyte på 42 fot. Furuholmendamene mine, Linn VII på 37 og Linn IV på 48 fot, har jeg fremdeles. Pluss en Gatsby fra Risør, bygd hos Leif Nilsen og tegnet av Eivind Amble. Det var også en Cigarette 35 for noen år siden som politiet overtok, pluss en annen Cigarette 30 Top Gun som jeg solgte.
Flott kevlarskrog
Vi sitter hjemme hos Dag S., ser ut på januarholka i gatene, blar i fotoalbum og lengter etter sommer, sjø og sol. Bildene viser båtene i maxvær og de fleste er både temperamentsfulle og effektive.
-Jeg kjøpte Cougaren i sin tid fra Southampton. Da satt det 3 x 575 hk MerCruisers i. Jeg skulle hente henne i Marstrand og kjøre fartsvidunderet hjem, men fikk bare en motor til å funke. Med litt hjelp fikk vi liv i en motor til og kom oss hjem, men mitt problem var at jeg ikke klarte å stelle disse følsomme motorene og avanserte drevene riktig. De krever spesialverktøy og masse pleie, og resultatet var at de gikk i filler etter et par år, så jeg bestemte meg for å selge båten.
-Fordi båten er i kevlar og har et bra skrog og det ikke var marked for å selge da, bestemte jeg meg likevel for å satse på henne. Og når jeg har bestemt meg for noe, går det i ekspressfart. Silver VI ble plassert sammen med de andre båtene mine ute hos Holmen Yachtværft på Landøya hvor innredningen bygges om i rødt og hvitt. De har satt i de nye motorene og utbedret gelcoatskader. Båten får ny targabøyle og instrumenter og blir helt strøken. Den kan gjerne brukes på dags-og helgeturer ned til Sverige eller Danmark.
Sier Dag S. Stiansen om sin spesielle landstedbåt som er testkjørt av Båtmagasinet i 64 knop. Med lite drivstoff i tankene, et par minusgrader og havblikk viste de tre nye 500 hk sin klasse.