utgave nr 6 1999
Test: 115-hesterne
Test: 115-hesterne
"Bilstart" med påhenger
Ny teknikk i dagens påhengsmotorer gir ikke bare mer bensinsnille og miljøvennlige motorer, men også betydelig bedre komfort. Støynivået har sunket med bortimot 10 decibel, og nå kan man snakke med hverandre i hastigheter opp mot 30 knop.
Tekst og foto: Lars H. Lindén
Norsk tilretteleggelse: Hans Due
En annen finesse er startprosedyren. Glem choken, håndgassen eller å pumpe på bensinslange-boblen. Nå vrir man bare på nøkkelen, akkurat som på en moderne bil.
En av forklaringene ligger i den nye bensininnsprøytingsteknikken. Evinrudes nye 2-takts FICHT motor har en form for direkteinnsprøyting der en såkalt injektor sender inn små mengder med luft og bensin i en sprayform rett inn i sylinderen.
Datastyrt innsprøyting
Hondas nye 4-takter på 115 og 130 hk benytter en annen teknikk der bensinen sprutes inn i innsugingsrøret og blandes med luft før det når sylinderen. I begge systemer styres hele innsprøytingsprosessen av en databoks (ECU = Electronic Control Unit) som sender av gårde en perfekt mengde bensin ved hver omdreiningshastighet.
Resultatet blir ikke bare sikrere start, men også betydelig mindre forbruk og mindre utslipp av miljøfarlig eksosgasser. Dagens nye system tilfredssstiller også de eksoskrav som det amerikanske EPA (tilsvarer Statens Forurensningstilsyn) har satt som mål å nå for forbrenningsmotorer innen år 2006. Senere har også Mercury lansert en 115-hester basert på Orbital-teknologien.
Test på Flipper
Vår testbåt var Flipper 630 HT. Vi har festet fire forskjellige motorer på hekken, to konvensjonelle totaktere, en FICHT-totakter og en firetakter. Alle motorene er firesylindrede og yter 115 hk. Men her stopper også likheten. Disse var med: Honda 115 (firetakter), Evinrude FICHT 115, Suzuki 115 og Yamaha 115.
Alle motorene ble testet på fem forskjellige turtall, med tre personers belastning og med standardpropellen som følger med. Her har Yamaha en stålpropell, mens de øvrige er i aluminium. Stål gir normalt litt høyere hastigheter, spesielt rundt maksturtall. Fart, bensinforbruk og støynivå ble målt på samtlige turtall.
Nesten samme toppfart
Toppfarten er nesten lik for alle påhengerne. Den varierer mellom 35 og 37 knop. Ved lavere turtall er forskjellene noe større mellom for eksempel Suzukis og Hondas 115-hestere. Best akselerasjon målte vi på Yamahaen.
Mest interesant er sammenligningen mellom gammel og ny teknikk når det gjelder bensinforbruk. Her vinner nykonstroksjonene klart. Nye Evinrude 115 FICHT og Honda 115 er hele 10 liter snillere pr time på høyere turtall, og allerede ved 30 knops fart drikker disse to motorene under en liter pr. nautisk mil. Ved 25 knops fart ligger forbruket på ca. 0,8 liter pr. nautisk.
Hondas 115-hester har også det desidert laveste støynivået. 83 decibel på toppfart og under 80 decibel ved 25 knops fart. Ved 80 decibel har man ingen problemer med å kommunisere uten å måtte heve røsten.
Det eneste vi ikke fikk målt, var utslipp av miljøfarlig eksosgasser, men her får vi stole på de målinger det amerikanske forurensingstilsynet har foretatt. Den nye påhengerteknologien på 115-hesterne slipper ut langt mindre dritt i vannet enn en gammel 4-hesters påhenger.
Evinrude 115 FICHT
En av fjorårets store nyheter i 115-klassen og med FICHt innsprøytingsteknologi. Tidligere har man presentert en 150-hester med denne teknologien. 115-hesteren kommer også i en 90 hk. versjon. Begge er 60 graders V-4 motorer med et sylindervolum på 1,7 liter og vekt på ca. 160 kg.
Motoren vi testet klarte en toppfart på 36 knop og ved noe lavere turtall var det bare Suzukis 115-hester som var raskere. Men det mest interessante ved denne motoren er bensinforbruket som ligger nøyaktig på samme nivå som for Hondas 4-takter. Begge drikker ca. 10 liter mindre pr. time sammenlignet med eldre totaktere, og ved marsjfart på ca. 30 knop er forbruket bare 0,8 liter pr. nautisk mil. Dette er meget bra resultat for en 115-hester.
Støynivået kan imidlertid ikke sammenlignes med firetakteren, men verdiene er godkjent i noe lavere turtallsregister. Det har vært litt vanskelig å holde turtallet stabilt på de store FICHT-motorene, spesielt i det nedre turtallsområdet, men dette virker det som om man har løst på 115-hesteren. Den gikk jevnt og fint gjennom hele spekteret.
Honda 115
Hondas nye firetakter på 115 hk og 130 hk har vi presentert i et tidligere nummer (7/98), men nå altså i en sammenligningstest. Honda 115/130 er pr. i dag verdens største firetakts påhengsmotor med et sylindervolum på nesten 2,3 liter. De øvrige 115-hesterne ligger på rundt 1,7 liter. Også vekten av motoren er i en klasse for seg med hele 225 kg. De øvrige er ca. 50 kg. lettere, noe som har ført til en del diskusjon, spesielt blant forhandlere av andre merker. Vi har testet Honda 115 på to forskjellige hardtopbåter, Crescent 610 Corona og Flipper 630 HT, og har ikke merket noen ulemper med den høye vekten.
Suzuki 115 EFI
Suzuki gjorde om sin forgassermotor på 115 hk. for ca. to år siden, og utstyrte den med elektronisk bensininnsprøyting. Motoren finnes også i en 140 hk-versjon. Resultatet ble lettere kaldstart og en bedre drivstofføkonomi på lave turtall. Det siste merket vi også i våre tester. Forbruket havnet på under 0,9 liter pr. nautisk mil allerede ved 27 knops fart. Ved høyere turtall, bruker den imidlertid like mye som en vanlig totakts forgassermotor. Toppfart og akselerasjon er det ingen feil med. Suzuki 115 EFI var sammen med Yamaha 115 raskest med ca. 37 knops toppfart og også ved lavere turtall noterte vi bra fart. Vi gir minus for støynivået, spesielt på høye turtall.
Yamaha 115
Yamaha har i dag to 115-hestere på sitt program, en såkalt High Tech-modell (som er med i vår test) og en eldre konstruksjon som går under modellbetegnelsen Origin. En del finesser er plukket bort på denne modellen, men så er den da også billigere. Grunnkonstruksjonen for de to motorene er den samme, og har eksistert i mange år. På slutten av dette året kommer også Yamaha med en firetakter på 115 hk, bygget på 100-hesteren som man presenterte i fjor høst.
Til tross for mange år på baken som konstruksjon, er Yamaha 115 en spenstig motor med meget bra toppfart og bra akselerasjon. Motoren er sammen med Suzuki den raskeste i klassen med noe over 37 knop. Men når man måler bensinforbruket, merker man forskjellen mellom gammel og ny teknikk, og da spesielt på høyere turtall. Først nede på 25 knops fart kommer man ned mot en liter pr. nautisk mil i forbruk. Motoren får pluss for hyggelig støynivå som er omtrent helt likt som for Evinrude 115 FICHT. Vi gir også pluss for bra standardutstyrsliste, der blant annet stålpropell er standard (de øvrige har aluminium) og fartslogg. Pluss for at den er testens billigste motor med en veiledende utsalgspris i underkant av 89.000 kroner inkl. moms og HK-avgift.
Testresultater
Samtlige motorer ble testet ved 5 forskjellige turtall. Først på toppturtall. Deretter har vi gått ned 500 omdreininger pr. måling. Farten er målt med radarpistol, bensinforbruket med gjennomstrømmingsmåler og motorstøy er målt med decibelmåler (ca. 1,5 m. fra motor). Alle motorer er montert og testet i forveien av importørene. Vanntemperatur: + 18° C, lufttemperatur: +22°
Motor | Evinrude 115 | Honda 115 | Suzuki 115 | Yamaha 115 |
Propell i tommer | 17 | 17 | 17 | 19 |
Heisning i mm | 35 | 35 | 35 | 35 |
Belastning i båt | 3 pers | 3 pers | 3 pers | 3 pers |
Toppturtall i test | 5400 | 5300 | 5900 | 5400 |
Fart i knop | ||||
Toppturtall | 36,0 | 35,0 | 37,3 | 37,2 |
- 500 omdr. | 32,4 | 32,0 | 34,0 | 33,0 |
- 1000 omdr. | 29,0 | 28,6 | 30,3 | 28,2 |
- 1500 omdr. | 24,3 | 24,0 | 27,5 | 24,8 |
- 2000 omdr. | 20,0 | 18,4 | 23,8 | 20,4 |
Drivstoff, liter/time | ||||
Toppturtall | 40,2 | 39,0 | 51,0 | 48,8 |
- 500 omdr. | 29,4 | 30,2 | 42,4 | 40,2 |
- 1000 omdr. | 23,4 | 24,8 | 31,6 | 31,4 |
- 1500 omdr. | 19,6 | 19,8 | 24,2 | 27,0 |
- 2000 omdr. | 16,4 | 14,6 | 20,2 | 23,0 |
Drivstoff, liter/nautisk mil | ||||
Toppturtall | 1,12 | 1,11 | 1,37 | 1,31 |
- 500 omdr. | 0,91 | 0,94 | 1,25 | 1,22 |
- 1000 omr. | 0,81 | 0,87 | 1,04 | 1,11 |
- 1500 omdr. | 0,81 | 0,82 | 0,88 | 1,09 |
- 2000 omdr. | 0,82 | 0,79 | 0,85 | 1,13 |
Støy i decibel (A) | ||||
Toppturtall | 87 | 83 | 90 | 87 |
- 500 omdr. | 86 | 82 | 89 | 86 |
- 1000 omdr. | 85 | 81 | 88 | 84 |
- 1500 omdr. | 84 | 79 | 87 | 83 |
- 2000 omdr. | 83 | 77 | 84 | 81 |
Data
Prisene er veiledende utsalgspriser inklusive moms og hk-avgift. Prisene kan variere noe fra forhandler til forhandler.
Fabrikat | Evinrude | Honda | Suzuki | Yamaha | |
Effekt i hk/modell | FICHT 115 | BF 115 | 115 EFI | 115C | |
Motortype | 2-takt | 4-takt | 2-takt | 2-takt | |
Antall sylindre | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Sylindervolum i ccm | 1726 | 2254 | 1773 | 1730 | |
Toppturtall | 5500 | 6000 | 6000 | 5500 | |
Utveksling | 2.00 | 2.00 | 2.08 | 2.00 | |
Sep. oljesmøring | ja | - | ja | ja | |
Generatoreffekt i A | 35 | 40 | 16 | 20 | |
Vekt i kg. (lang stamme) | 158 | 225 | 172 | 167 | |
Standardutstyr | |||||
Power trim & tilt | ja | ja | ja | ja | |
Propell i stål | nei | nei | nei | ja | |
Propell i aluminium | ja | ja | ja | nei | |
Turteller | ja | ja | ja | ja | |
Fartslogg | nei | nei | nei | ja | |
Trimindikator | ja | ja | ja | ja | |
Funksjonsalarm | ja | ja | ja | ja | |
Ca. pris april 99 | 115.000,- | 109.990,- | 90.611,- | 88.806,- |
Importører: | Firma | Tlf: |
Evinrude: | Fische Marine | 32 20 80 50 |
Honda: | Kellox AS | 64 94 50 00 |
Suzuki | Erling O. Sande AS | 22 57 89 50 |
Yamaha: | Yamaha Motor Norge AS | 64 97 94 00 |