utgave nr 4 2007

Test: 20- og 25-hesterne

Publisert Sist oppdatert

Test: 20- og 25-hesterne


Komfortgrensen


Grensen for hva som føles trygt å styre med rorkult går ved 20-hk, er vår konklusjon. En 25-hesters utenbordsmotor gir mer dreiemoment og kraft, men toppfarten skiller lite i forhold til 20-hesteren. Vi har testet begge motorstørrelsene – seks ulike firetaktere og fire helt nye konstruksjoner - på en Crescent 465.


TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN
Nye miljøkrav må bære ”skylden” for at firetakteren helt har erstattet totakterne i visse motorklasser. Dette gjelder ikke minst 20- og 25-hestersklassen, som har fått hele seks nyheter det siste året. Samtlige er produsert i Japan, men selv om de har ulikt navn på motordekselet, er flere av dem samme motor: Tohatsu produserer Mercurys 25-hester, Suzuki lager Johnsons, og under motordekselet på Selvas 25-hester sitter det en Yamaha.
Normalt sammenligner vi motorer i eksakt samme effektklasse i våre tester. En del fellesnevnere, og det faktum at de passer til nesten samme type båter i størrelsen 4,5 til 5 meter, gjør det imidlertid naturlig å sammenligne 20- og 25-hesterne i denne testen. Begge disse motorstyrkene finnes med rorkult, hvilket innebærer en enkel og billig montering.
20-hesterne er 2-sylindrete med volumer på rundt 350 ccm, og vekten ligger rundt 50 kg for en motor med lang stamme. 25-hesterne har volumer på rundt 500 ccm, både i 2- og 3-sylindrete versjoner. Vekten på de 25-hesterne med lang stamme varierer mellom 64 og 73 kg.
Styring til 25 hk
En firetakter på 20-hester på en åpen båt i 4,5 – 5-metersklassen er uproblematisk å håndtere med rorkult. Toppfarten med denne motorstyrken ligger rundt 22 knop med marginal belastning. Normal marsjfart vil ligge mellom 18 og 20 knop. Med en firetakter på 25-hester øker ikke toppfarten mange knop, og den er vesentlig tyngre å kjøre med rorkult. Vekten og det store sylindervolumet tilsier at disse 25-hesterene bør monteres med rattstyring for å gjøre båten lettere og tryggere å kjøre.
Tidligere var det et krav i Nordisk Båtstandard at alle båter skulle ha rattstyring allerede ved motorstørrelser fra 20 hk og oppover. CE-reglene har ikke det samme, strenge kravet, og det er nå opp til båtprodusenten å anbefale en passende motorstyrke med rorkult eller med rattstyring.
EFI-motorer
Samtlige 20- og 25-hestere tilbys i en mengde versjoner med manuell start eller el-start, med rorkult eller foreberedt for rattstyring. To av de nye 25-hesterne, Mercury og Tohatsu, er utstyrt med elektronisk drivstoffinsprøyting (EFI). Denne teknikken er normalt standard på betydelig større motorer og gjør dem noe mer lettstartede sammenlignet med forgassermotorer. Dette EFI-systemet er dessuten montert også på de manuelle versjonene, hvor en kondensator lades opp ved første drag i startsnoren, som i sin tur gir nok strøm til å starte EFI-systemet ved det andre draget.
En annen stor nyhet er at de nye 20-hesterne fra Honda og Yamaha har Powertilt. Dette er også standard på større utenbordsmotorer, men faktum er at også på en liten motor kan det gi både bedre fart og bedre gangegenskaper. Forskjellen mellom Powertrim, som finnes fra og med 25-hester og oppover, og Powertilt, er at sistnevne ikke gir mulighet til å justere trimvinkelen i høy hastighet.
Test med Crescent 465
Vår test ble gjennomført med en åpen Crescent 465 som ble belastet med to og fire personer. Denne båtstørrelsen passet meget bra til begge disse motorstyrkene. Samtlige motorer ble montert og trimmet av de respektive importørene før vi målte fart, drivstofforbruk og støyverdier. Ikke ved noen målinger har vi brukt Powertilt eller Powertrim, men kun kjørt med en fast trimjustering som importøren har funnet frem til. Dette for å få så sammenlignbare verdier som mulig. Om vi hadde brukt Powertrim eller Powertilt aktivt, ville vi antakelig fått noen knop høyere toppfart med liten belastning.
De to 20-hesterne fra Honda og Yamaha når en toppfart på ca 22 knop med to personer i båten, og med fire personer synker den med ca 5 knop. 25-hesterne kommer opp i en toppfart på mellom 22 og 25 knop. Raskest er Tohatsu MF25. Med fire personer i båten synker toppfarten med ca 3 knop med 25-hesterne.
Forbruket er derimot svært likt, uavhengig av motorstyrke, regnet i liter per nautisk mil. Ved planingsfart rundt 20 knop ligger samtlige på ca 0,3 liter per nautisk mil. Det betyr at man kan kjøre 80 nautiske mil på en full 25-literstank.
Støyverdiene er imidlertid ikke like positive, til tross for at det er firetaktere vi har testet. Flere ligger opp mot 90 dBA ved full gass, målt på aktertoften der føreren sitter. Først når man reduserer med rundt 1.000 omdreininger kommer man ned i litt mer akseptable verdier. Ved riktig lave turtall og fart mellom 6 og 7 knop, er de nye firetakterne svært behagelige å kjøre. De er stille – og ikke minst røykfrie!

Honda BF 20

Lettvekter med finesser

Vekten på 46 kg gjør Hondas firetakter på 20 hester til den letteste utenbordsmotoren i sin klasse. Selv tilsvarende to-taktere er tyngre. Foruten lav vekt, imponerer Honda BF 20 også med flere smarte detaljer. Motoren har en elektrisk tilt (ikke Powertrim) som fungerer opp til ca 2.500 omdreininger per minutt. Vil man justere trimmen ved et høyere turtall, må man redusere gasspådraget, og endre vinkelen før man kan dra på igjen. Den manuelle 20-hesteren er utrustet med en såkalt gass-tilt som gjør det svært enkelt å løfte opp motoren. De el-startede modellene har nå automatchoke for å gjøre dem lettere å starte når de er kalde. Gasshendelen har en smart låsering i sin bakre del og knappen for el-starten sitter rett under. Sist, men ikke minst, er Honda BF 20 utstyrt med et effektivt balansesystem. Vibrasjoner i rorkult og båt er nemlig et stort problem med nesten alle firetaktsmotorer som har en eller to sylindere. På Hondas BF 20 blir disse effektivt absorbert av gummidempere. Toppfarten i vår test landet rett under 22 knop, det vil si ikke langt fra 25-hesterne. Støyverdiene er høye ved høye turtall, men akseptable ved marsjfart. Forbruket er derimot lavt ved nesten alle turtall.
En interessant detalj er at denne 20-hesteren lages i hele fem ulike versjoner.

Yamaha F20

Nyhet med Powertilt

Yamahas 20-hester er ny for sesongen og fins også i en 15-hestersversjon. Begge er to-sylindrete rekkemotorer med et volum på 362 ccm, det vil si betydelig mindre enn den gamle 20-hesteren. Dette gir seg positive utslag på vekten – som til sammenligning er redusert med nesten 20 kg. Den største nyheten er imidlertid muligheten til å få Powertilt på denne lille motoren. Justering av trimvinkelen må riktignok gjøres ved lav fart for at trimsylindrene skal klare å presse ut stammen, men med litt trening lærer man seg å bruke denne finessen. Yamaha F20 har overliggende kamaksel, elektronisk styrt tenning, et startsystem med lav kompresjon og en vannkjølt drivstoffpumpe. Rorkultmodellene har en enkel, men effektiv justering av styrebremsen, som sitter rett under rorkulten. Rorkultmodellene har også en frontmontert gearspak. Ved våre tester kommer Yamaha F20 opp i nesten eksakt samme fart som Honda BF 20, rett under 22 knop med to personer, og rundt 17 knop med fire personer, om bord. Støyverdiene er ganske høye ved høye turtall, men akseptable ved marsjfart. Forbruket er derimot lavt ved nesten alle turtall. Her kan man kjøre i planingsfart med et forbruk på bare 0,25 liter per nautisk mil.

Mercury F25 EFI

Nyhet med innsprøytning

Da Mercurys nye firetakter på 25 hk ble presentert for et år siden var den markedets minste utenbordsmotor med elektronisk drivstoffinnsprøytning (EFI). Den manuelle 25-hestersversjonen er også første utenbordsmotor med et batteriløst EFI-system. Mercury F25 har samme grunnkonstruksjon som nye Mercury F30: Begge er tresylindrete og har et volum på hele 526 ccm. 25-hesteren er dermed den største i sin effektklasse – og den er også den tyngste, med en vekt på hele 73 kg med lang stamme. Alle motorens funksjoner, inkludert gearet, kan betjenes via rorkulten. Dette er en løsning Mercury er alene om. De øvrige motorene i testen har tradisjonelle gearspaker. Mercurys 25-hester kom sent til vår test og fikk ikke mange timers innkjøring. Dette kan være en forklaring på at vi målte noe lavere hastigheter sammenlignet med ”søstermotoren” Tohatsu MF25. Toppfarten stoppet ved 22 knop, nesten som 20-hesterne. Et stort pluss i margen får den for meget lave støyverdier – den eneste i testen som lå under 90 dBA på full fart, og lave 80 dBA ved 15 knops fart.

Suzuki DF 25

Første V-motoren

Suzuki DF 25 er ny for sesongen og har et sylindervolum på hele 538 ccm. Dette er også markedets første utenbordsmotor med to sylindre i V-form. Men vinkelen mellom sylinderrekkene er kun 70 grader for å få en så kompakt motor som mulig. Ifølge produsenten har man valgt denne motorkonstruksjonen for å redusere vibrasjoner som ellers er meget vanglige på 1- og 2-sylindrete firetaktsmotorer. V-formen på sylindrene bidrar også til å flytte motorens tyngdepunkt fremover mot akterspeilet, som igjen gjør det enklere å tilte opp motoren. Suzukui DF 25 har to overliggende ventiler per sylinder, såkalte støtstangventiler.
Nye Suzuki DF 25 har flere finesser som produsenten har hentet fra de større firetakterne, for eksempel elektronisk styrt CDI-tenning, frontmontert gearspak og en innebygd vannseparator som fjerner eventuelt vann som kommer inn i drivstoffsystemet. Det finnes imidlertid ingen versjon med powertrim eller powertilt på denne 25-hesteren. Suzuki DF 25 når ikke riktig samme toppfart som Tohatsus og Yamahas 25-hestere. Den er rundt én knop tregere med både to og fire personers belastning. Støyverdiene er høye på topp, men når man reduserer gasspådraget så har nye Suzuki DF 25 et langt behagligere lydnivå. Pluss får den også for god drivstofføkonomi ved marsjfart.

Tohatsu MF 25

Bra toppfart

Tohatsus nye firetakter på 25-hester overrasket i vår test med svært bra toppfart på 25 knop med to personer om bord, og nesten 22 knop med fire personers belastning. Når belastningen øker, er det svært merkbare forskjeller i toppfart mellom en 25-hester og en 20-hester. Også akselerasjonen imponerer med nye Tohatsu MF 25: Denne firetakteren er nesten like sprek som de gamle totakterne. Men den store nyheten er at denne 25-hesteren er markedets minste utenbordsmotor med elektronisk drivstoffinnsprøytning. Dette systemet er dessuten batteriløst, hvilket innebærer at selv 25-hesterne med manuell start har denne løsningen. Dette, sammen med et digitalt tenningssystem, gjør disse motorene meget lettstartede under alle værforhold. Andre finesser er et termostatstyrt kjølesystem. Tohatsu MF 25 har samme grunnkonstruksjon som deres 30-hester. Volumet på denne 3-sylindrete motoren ligger på hele 526 ccm, men stort volum og mange sylindere betyr også mer vekt. En 25-hester med lang stamme veier hele 73 kg – og det er nesten 10 kg mer enn Yamahas 25-hester. Drivstofforbruket regnet i liter per nautisk mil ligger på nivå med de øvrige i testen. Det gjelder dessverre også støyverdiene, som er for høye for alle motorene i testen ved høye turtall.

Yamaha F25

Også for tyngre båter

Yamaha var først uten med en firetakts 25-hester som kom allerede i 1997, da i samarbeid med Mercury. Yamaha har også et samarbeid med italienske Selva som har en 25-hesters versjon med navnet Moray. Yamaha F25 er en 2-sylindret rekkemotor på 498 ccm med overliggende ventiler. Denne 25-hesteren finnes også i såkalt High Thrust-versjon med et større gearhus for tyngre båter som kjøres i deplasementsfart. Til denne versjonen kan man også velge en propell som gir full skyvekraft både ved kjøring forover og ved bakking. Yamaha F25 i standardversjon har derimot et langt smalere gearhus, og det er en av forklaringene på den lave vekten sammenlignet med de øvrige i testen. Yamaha F25 er nesten 10 kg lettere sammenlignet med Mercury, Suzuki og Tohatsu. Toppfarten med Yamaha F25 havner på 24,5 knop, nest raskest i testen etter Tohatsu. Selv med tyngre belastning er farten fullt godkjent. Støyverdiene er høye ved høye turtall, men absolutt godkjente når man reduserer gasspådraget til rundt 20 knop. Her er også drivstofforbruket lavt. Både Yamaha F25 og Suzuki DF 25 har et forbruk som ligger under 0,3 liter per nautisk mil ved planingsfart rundt 20 knop. Også med denne motoren kommer man langt med på 25 liter på standardtanken.

Finesser og tips
Honda 001:
MULTIHENDEL: Honda BF 20 og mange andre utenbordsmotorer har nesten alle funksjoner i rorkulten. Foruten den tradisjonelle vridbare gassen, har den knapper for elektrisk start, for elektrisk justering av trimmen og for nødstopp. Lengst inn på rorkulten er det dessuten en låsering for å kunne låse gassen på et gitt turtall. Til venstre ser vi den frontmonterte gearspaken som de fleste mindre utenbordsmotorer har i dag.

Yamaha 001
BREMSER: Justeringen av styrefriksjonen som bremser styring eller gass er viktige detaljer på en mindre utenbordsmotor. Og det er også viktig at de kan frigjøres raskt uten verktøy. Nye Yamaha F20 har en styrebrems under gearspaken som er lett å få tak i.

Suzuki 086
DEN FØRSTE: Suzukis nye firetakter på 25 hester er markedets første tosylindrete V-motor. En konstruksjon som reduserer vibrasjon og som flytter frem tyngdepunktet slik at motoren blir lettere å løfte opp av vannet.

Mercury 003+004
BEGGE DELER: Mercury er den eneste utenbordsprodusenten som har betjeningsfunksjonen for både gass og gear samlet på rorkulten. Vrir man til styrbord, så kobles gearet i forover og så kommer gassen. Ved bakking vrir man mot babord.

Honda 002:
HAR KONTAKT: Utenbordsmotor med manuell start har som oftest et 12-voltsuttak som gir nok strøm til lanterner m.v. På denne Honda Honda BF 20 er det en ferdig kontakt ved rorkulten.

Tohatsu 062
MARKEDETS MINSTE: Tohatsus (og Mercurys) nye 25-hester er markedets minste utenbordsmotor med elektronisk drivstoffinnsprøytning, og denne finessen fungerer også på manuelle motorer som ikke har batteri. Man trekker ut startsnoren en gang for å lade opp en kondensator, og ved det andre draget har motoren nok strøm til å starte EFI-systemet.

Honda 003:
GODT MARKERT: En firetakter må legges slik at motoroljen ikke renner opp i forgasseren m.v. Dessverre er denne stillingen dårlig markert på mange motorer. På denne Honda BF20 er det to skikkelige ”puter” som viser hvilken side motoren skal ligge på ved transport og lagring.

Mercury 026+Tohatsu 056
LIKE SOM ERTER: Samarbeid mellom forskjellige utenbordsprodusenter er vanlig for å presse produksjonskostnadene. En av de minste på det nordiske markedet – Tohatsu – er en av verdens største utenbordsprodusenter, fremfor alt av mindre motorer. Det er en kjent sak at amerikanske Evinrude og Johnson har vært samme motor, og også Mercury og Mariner. Men da har det handlet om totaktere. Nå for tiden har Suzuki og Johnson et samarbeid når det gjelder firetaktere, men også Yamaha og italienske Selva. Honda er den eneste ”frittstående” utenbordsprodusenten i dag, men en gang i tiden laget faktisk Honda en 9,9-hester til Volvo Penta! To 25-hestere som er identiske er den nye Mercury F25 og Tohatsu MF25. Begge med elektronisk innsprøyting og dermed markedets minste utenbordsmotor med denne finessen. Kun to saker skiller disse motorene fra hverandre: Gearhendelens plassering og motordekselets utforming.

Importører:
Honda: www.kellox.no
Johnson. www.fischemarine.no
Mercury: www.marinepower.no
Selva:www.bryggan.net
Suzuki:www.erling-sande.no
Tohatsu: www.loxkel.no
Yamaha: www.yamaha-motor.no
FaktaMerknad:
OHC = Overliggende kamaksel, OHV = overliggende ventiler. Tilt (Power Tilt) = elektrohydraulisk løfting av motoren. PT (Power Trim & Tilt) = elektrohydraulisk trimming av motoren i fart samt løfting. Prisene kommer fra importørene og er kun veiledende. Hos forhandlere kan andre priser gjelde. Prisene vil også kunne variere når motoren inngår i en båtpakke.

Fabrikat Honda BF20Yamaha F20Johnson BJ 25Mercury F25 Selva MoraySuzuki DF25Tohatsu MFS 25Yamaha F25
Effekt i hk2020252525252525
Antall sylindere22232232
Slagvolum350362538526498538526 498
VentilsystemOHCOHCOHVOHCOHCOHVOHCOHC
InnsprøytningForgasserForgasserForgasserInnsprøytningForgasserForgasserInnsprøytningForgasser
Maks turtall o./min.6.0006.0005.3006.0006.0005.3006.0006.000
Utveksling2,08 : 12,08: 12,09 : 11,92 : 12,08 : 12,09 : 11,92: 12,08 : 1
Generator i Ampere1210151515151515
Vekt i kg (kort stamme)4651697162697162
Vekt i kg (lang stamme)4953727364727364
Drivstofftank, liter12,5252525232525 25
Priser m/lang stamme
Rorkult, manuell start27.490,-35.180,---34.290,-33.590,-
Rorkult, el-start29.650,-------39.153,-35.790,-----
Rorkult, el-start og tilt------------34.750,---
Kontrollboks, el-start31.290,-37.000,-37.290,-36.290
Kontrollboks, el-start og tilt--------------
Kontrollboks, el-start og PT----------40.990,-

Testresultat med Crescent 465
Fabrikat Honda BF 20Yamaha F20Mercury F25Suzuki DF 25Tohatsu MF25Yamaha F25Merknad:
Målingene er utført ved flere ulike turtall, dels ved toppturtall og siden har vi redusert med 500 omdreininger i minuttet osv. Farten er målt med en belastning på to og fire personer. Forbruket er kun målt med to personer. Støyen er målt ved førerens øre. Testbåten var en Crescent 465 med målene 4,70 x 1,80 meter og veier ca 240 kg uten motor.

Modell i testBF 20 LHUF20 BMHLF25 ML EFIDF 25MFS 25 LF25 AMHL
Propell4 x 9,25 x 103 x 9 ¼ x 113 x 9 ½ x 113 x 10 ¼ x 123 x 9,9 x 103 x 9 7/8 x 11 ¼
Monteringshøyde i mm25121512120
Gruntvannsinnstilling32-33443
Toppturtall i test – to pers.5.8005.9005.5005.3006.0005.800
Toppturtlal i test – fire pers. 5.3005.400--5.2005.8005.600
Fart i knop – to pers.
Ved toppturtall21,721,622,123,525,024,5
- 500 o./min.19,019,019,720,522,221,5
- 1.000 o./min.17,016,817,117,218,419,0
- 1.500 o./min.13,313,015,515,816,516,8
Fart i knop – fire pers.
Ved toppturtall17,016,6--20,821,721,0
- 500 o./min.13,813,5--18,219,218,5
- 1.000 o./min.11,110,0--15,016,815,8
Forbruk, liter/n.mil.:
Ved toppturtall0,320,310,400,340,360,33
- 500 o./min.0,290,260,360,260,340,29
- 1.000 o./min.0,260,240,300,270,330,28
- 1.500 o./min.0,270,260,270,250,290,27
Lyd i dBA:
Ved toppturtall909088939290
- 500 o./min.888786908988
- 1.000 o./min.858584858786
- 1.500 o./min.838380838585