utgave nr 12 1997
Test: 50-hesterne
Test: 50-hesterne
Firetakterne vinner!
De nye 50 hk. firetaktspåhengerne har tatt igjen 2-takterne, både på akselerasjon og toppfart. I tillegg bruker de mindre bensin og har lavere støynivå enn totakterne. Også prisene nærmer seg totaktsnivå. Her følger test av fire totaktere og tre firetaktere.
Tekst: Lars H. Lindén og Hans Due
Foto: Lars H. Lindén og Bengt Westlund
I Sverige har firetakterne i denne klassen helt overtatt markedet. Her er over 90 prosent av alle 50-hestere som selges firetaktere. I Norge er prosenten ennå ikke kommet opp i mer enn ca. 30 prosent, men salget av firetaktere har økt betraktelig det siste året. Foreløpig er det Yamaha, Mercury/Mariner og Honda som har firetaktere i denne klassen, men Suzuki har lansert både 60 og 70-hestere i år for salg neste år, og disse motorene vil også komme med Johnson/Evinrude-dekalier, Suzuki vil ventelig komme med både mindre og større firetaktere om kort tid.
Miljø og pris
Til å begynne med var miljøgevinsten det viktigste salgsargumentet for firetaktere. For motorene var vesentlig dyrere enn sine totaktskamerater. Men etter hvert som produksjonen har økt, har prisene sunket, og får man samtidig med seg både lavere drivstofforbruk = mer økonomisk kjøring, og lavere støynivå kombinert med gode tomgangskjørings-egenskaper, er firetaktsalternativet stadig mer forlokkende. Lavere ned i hk-klassene er det fortsatt et godt sprang igjen til totaktsprestasjonene, men i 50 hk.-klassen er forskjellene minimale.
Passer mange båter
50-hesterne passer til mange av våre mest populære båttyper i klassen rundt 5 meter (15-17 fot). Her finner vi planende skjærgårdsjeeper samt mindre sportsbåter med dekk og vindskjerm samt noen hardtop-båter. Kobler man to 50-hester på hekken, har man et sylindervolum på opptil 1.000 ccm, og dette kan være et alternativ for weekendcruisere opp til 5,5 metersklassen. 50-hesteren er også som regel tilstrekkelig til vannskikjøring på noe mindre båter.
Men en 50-hester klarer ikke alt. Dessverre er det mange firetaktere som henger på alt for store og tungt lastede båter. En del klarer ikke en gang å få båten opp i plan med litt last ombord eller et par "tungvektere" i aktersofaen. Hvis man klarer å få båten opp i plan, må man ligge på så høyt turtall for å holde den der at såvel støy som bensinforbruk er på høyde med totakterne. Yamaha har gardert seg mot dette ved at de leverer to forskjellige undervannshus til sine firetakter, en A-motor for lettplanende båter og en B-motor med større gearhus og propell for litt tyngre, planende båter.
7 modeller i test
Vi har valgt ut 7 forskjellige motorer i denne testen. Evinrude selges dessuten også som Johnson og Mercury som Mariner. Alle motorene er testet på en ny hardtopbåt, en Crescent 480 Gemini som har målene 4,80 x 2,03 meter og som veier ca. 500 kg. uten motor. Med en 50-hester på hekken blir vekten ca. 600 kg. Crescent 480 Gemini er V-bunnet og produsenten anbefaler motorstyrke på mellom 40 og 60 hk. Våre testmotorer skulle derfor passe utmerket til denne båten. Vi har belastet båten med henholdsvis to og fire fullvoksne personer.
Samtlige motorer klarte uten problem å få båten opp i planingsfart med to personer ombord, men med fire personer var det noen av motorene som slet mer enn andre for å få båten i plan. Den seigeste i så måte var Honda 50 og de raskeste var totakterne Evinrude 50 og Mercury 50.
Bedre aks. med totakterne
Toppfarten med to personer ombord ble radarmålt til mellom 27,5 og 30,3 knop, og med fire personer til mellom 26 og 28 knop. Totakterne er generelt litt raskere i fart og akselerasjon, men begge de to firetakterne fra Yamaha og Mariner ligger hakk i hæl.
Drivstofforbruket er bare målt med to personer ombord, og vi har regnet ut hvor mye motorene bruker i liter pr. nautisk mil ved forskjellige turtall. Her ligger firetakterne betydelig lavere i forbruk enn totakterne. Aller minst forbruker Honda 50, og den tørsteste er totakteren Evinrude 50. Her skiller det hele 8 liter pr. time på de høyere turtall.
Men den mest tørste motoren (Evinrude 50) er noe raskere, så for å få et mer rettferdig bilde, har vi også regnet ut forbruket ved 25 knops fart for samtlige motorer. Dette er en behagelig marsjfart for denne båten på noenlunde stille vann. Tallene blir litt annerledes i denne hastigheten. Fortsatt er Evinruden den mest tørste med 0,75 liter pr. nautisk mil, men Suzukis totakter på 55 hester har et forbruk på 0,58 liter pr. nautisk mil ved 25 knops fart, hvilket er akkurat det samme som firetakteren til Mariner. Dette tilskriver vi at den sterkere Suzukien har et lavere turtall enn Mariner ved 25 knop.
Dette er forøvrig en grei tommelfingerregel når man kjører med totaktsmotorer, kjør aldri på maks turtall. Trekk av minst 1000 omdreininger, hvilket gir nesten samme bensinforbruk som for en firetakter.
På riktig lave turtall, og hastigheter under 10 knop, er firetakteren derimot en stor vinner både når det gjelder bensinforbruk og støy. På høye turtall målte vi støyen til ca. 90 decibel ca. 1,5 meter fra motoren. Her er totakterne noe mer støyende. Men når man trekker av 1500 omdreininger på gassen og gjør en sammenligning mellom totakteren til Tohatsu og firetakteren til Honda, skiller det hele 7 decibel i favør av Hondaen.
Testvinnere
Etter alle testkjøringene og målingene vi har gjort, vil vi utrope de to firetakterne Mariner 50 og Yamaha 50 til testvinnere (samme grunnkonstruksjon i de to påhengerne. Gear og undervannshus er forskjellig). Farten ligger på høyde med totakterne, bensinforbruk og støy er lavere. Dessuten er akselerasjon og "ork" med fire personer ombord fullt ut godkjent med disse firetakterne. Hondaen er ikke like tess i "ork"-testen, ellers hadde også den kommet med blant vinnerne.
Prismessig er Yamahas firetakter den dyreste i klassen, men forskjellen mellom de tre firetakterne er meget små. Det skiller bare en drøy tusenlapp fra billigste til dyreste motor. Men fra dyreste firetakter (Yamaha) til billigste totakter (Tohatsu 50) er spranget på over 10.000 kroner, og det er for mye etter vår mening. Vi tror imidlertid at firetakterne kommer til å synke ytterligere i pris.
Salget i Norge
I oversikten fra motorimportørene i Norge, går det fram at det er solgt totalt 1.277 motorer i klassen fra 40 – 60 hk. De offisielle tallene er ikke splittet opp i de forskjellige modellene, men fra importørene har vi fått opplyst at for 50 hk. firetakteres vedkommende har Honda solgt 107 motorer, Mercury/Mariner 97 og Yamaha 220., totalt 424 firetakts 50-hestere, hvilket utgjør 33 prosent av det samlede salget i gruppen 40-60 hk.
Totalt er det solgt 20.148 påhengere i tidsrommet oktober '96 til september '97. Salget fordeler seg slik:
Yamaha5.890
Mercury3.011
Mariner2.557
Suzuki2.526
Johnson1.926
Evinrude1.671
Tohatsu1.492
Honda1.011
Andre100
Evinrude 50
Evinrude hadde en ganske svak 50-hester tidligere, men så bygde man om sin 3-sylindrede 60/70-hester og fikk fram en ny 50-hester med adskillig mer krutt i rumpa. Den nye 50-hesteren har et sylindervolum på hele 920 ccm, men har også fått med seg den høye vekten fra 60/70-hesteren på 113 kg.
Nygamle Evinrude 50 (Johnson 50) klarte seg bra i vår test. Den var ikke den raskeste, men den hadde best akselerasjon med både to og fire personer ombord, og den sparket Crescentbåten raskest opp i plan av alle. Plusspoeng gir vi også for støyverdiene som lå på lave 82 decibel ved 20 knops fart, hvilket er akkurat det samme som for Hondas firetakter. Bensinforbruket trekker ned. Det er blant de høyste med nesten 25 liter pr. time ved full fart og 0,75 liter pr. nautisk mil ved 25 knops fart.
Mercury 50
Mercury kom med en helt ny totakter på 50 hester til denne testen. Det er en 3-sylindret modell med et sylindervolum på hele 965 ccm, hvilket betyr at det er den største motoren i testen. Denne nykonstruksjonen kommer også som 40 og 60-hester. Samtlige motorer har en hyggelig vekt på ca. 90 kg. og en kraftig vekselstrømsdynamo som gir hele 16 ampere. De øvrige ligger på ca. 10 ampere.
Den nye Mercury 50 ga en bra fart, både med to og fire personer ombord, dette til tross for at vi testet modellen uten powertrim. Med powertrim hadde vi trolig fått Crescentbåten opp i 31-32 knop, men dette er selvsagt fri gjetning. Til tross for stort sylindervolum, er bensinforbruket hyggelig ved alle turtall, og sammenlignet med de øvrige totakterne, er den desidert mest bensinsnill. Minus gir vi for høyt støynivå og at turteller ikke følger med som standard. Mercury 50 selges også som Mariner 50.
Suzuki 55
Suzuki har ingen 50-hester, men 55-hesteren ligger volummessig i samme klassen. Dette er den eldste konstruksjonen i klassen, og motoren fåes også i en 65-hesters utgave. Vår testmotor klarte seg bra med en toppfart på 30,3 knop, hvilket gir den 1.plass på dette testpunktet. Suzukien var utstyrt med powertrim, og hadde således en fordel framfor Mercuryen, og Suzukien klarte seg også godt under tung belastning.
Bensinforbruket er noe høyt på toppfart, men synker betraktelig når man trekker av på gassen, og havner omtrent på samme nivå som Mercurys totakter. Ved 25 knop er forbruket nede i 0,58 liter pr. nautisk mil. Minus gir vi for høyt støynivå i hele området mellom 20 og 30 knop.
Tohatsu 50
Tohatsus 50-hester er den minste i denne klasen med et sylindervolum på bare 697 ccm. Denne tre-sylindrede motoren finnes også i 40 hk. versjon. Vekten er bare 69 kg., hvilket betyr at motoren er en lettvekter i forhold til mange av de andre motorene som veier over 100 kg.
Til tross for lite sylindervolum, fikk vi bra fart på Crescentbåten med Tohatsus 50-hester. 30 knop på topp med to personer ombord og meget bra akselerasjon. Farten med fire personer ombord er også fullt ut godkjent, men her gikk det adskillig tregere å komme opp i plan. Det lille sylindervolumet gjør at man ikke får noe bunndrag når båten belastes. Minus gir vi også for høyt bensinforbruk og høyt støynivå. Tohatsu ville nok tjent på å gjøre samme "stunt" som Evinrude og Mercury, nemlig å slanket ned en 60/70-hester til 50-hester.
Honda BF50
Honda var først på banen med en firetakter i denne klassen, og den ble raskt populær blant sportsfiskere fordi den hadde gode egenskaper på lave hastigheter. Motoren kunne gå time etter time på tomgangshastighet uten å sote ned slik som totakterne gjør.
Men nå har Honda fått sterk konkurranse av både Yamaha og Marine Power (Mercury/Mariner). Yamaha har raskt gått forbi Honda i salgsstatistikken. Hondas 50-hester er tresylindret og med et sylindervolum på 808 ccm. Motoren finnes også i 45 og 40 hk-versjon. Honda gir Crescentbåten farter som er under gjennomsnittet av motorene i vår test. Akselerasjonen med to personer ombord er godkjent, men motoren er veldig treg til å få båten i plan med fire personer ombord. Dette kan ha noe å gjøre med powertrimen. Man får helt enkelt ikke motoren langt nok inn mot akterspeilet.
Men Honda 50 har flere gode egenskaper også, først og fremst drivstofforbruket. Ved 20 knops fart bruker den kun 0,4 liter pr. nautisk mil, og ved 25 knops fart bare 0,5 liter. Trekker man av 1500 omdreininger på gassen, ligger støyen på lave 82 decibel. Vi gir pluss også for bra standardutstyr.
Mariner F50
Firetakteren Mariner 50 er en av våre favoritter etter testen sammen med Yamahas firetakter. Begge har samme grunnkonstruksjon i motordelen, sylinderblokk osv. Men de to motorene har forskjellige rigger og utstyr. Begge er firesylindrede med et sylindervolum på 935 ccm, hvilket er størst i klassen etter Evinrude 50. Det store sylindervolumet merkes spesielt godt ved akselerasjon og fart, særlig når båten er tungt lastet. Her ligger Mariners firetakter i klasse med de sterkeste totakterne.
Drivstofforbruket er fullt ut godkjent med 0,58 liter pr. nautisk mil ved 25 knops fart. Ved 20 knop kommer man under halvliter'n. Mariner 50 hadde også hyggelig støynivå, spesielt ved høye turtall. Vi gir minus for at turtelleren er ekstrautstyr. Dette viktige instrumentet bør følge med som standard.
Mariner 50 selges også som Mercury 50, og finnes også i 45 hk.-utgave – en modell som er laget spesielt for å tilfredsstille de harde miljøkravene i Bodensee.
Yamaha F50
Yamaha har hatt stor suksess med sin 50-hester, og har solgt like mange som Honda og Mercury/Mariner til sammen på det norske markedet i år. Dette til tross for at man også har en relativt ny totakter på 50 hk. Vi har valgt Yamaha F50 som vinner av denne testen sammen med Mariner 50. Motorenes store sylindervolum (935 ccm) ga bra fart og akselerasjon, fullt på høyde med totakterne og både med 2 personer og fire personer ombord.
Yamaha F50 klarte en toppfart på 30 knop med to personer, hvilket gjør den noe raskere enn både Honda og Mariner. Bensinforbruket er også godkjent med 0,55 liter pr. nautisk mil ved 25 knops fart, og under halvliter'n ved 20 knops fart. Motoren har litt høyt støynivå på full fart, men blir adskillig bedre når man trekker av litt på gassen. Vi gir også pluss for bra standardutstyr. Yamahas F50 finnes i to versjoner med forskjellige gear og undervannshus. A-modellen (som vi testet) er beregnet for lette, planende båter, og B-modellen for tyngre, planende båter.
(Bilde A)
Alle motorene i testen ble kjørt på den nye hardtopbåten Crescent 480 Gemini. Den har de strategiske mål 4,80 m. x 2,03 m.. og veier ca. 500 kg. uten motor. Med en 50-hester på hekken blir den totale tyngde ca. 600 kg. Crescent 480 Gemini er V-bunnet og produsenten anbefaler motorstyrker på mellom 40 og 60 hk. Båten ble i vår test belastet med to og fire fullvoksne personer.
FAKTA - 50/55-HESTERE
* uten propell og tank
Fabrikat | Evinrude 50 | Mercury 50 | Suzuki 55 | Tohatsu 50 | Honda F50 | Mariner F50 | Yamaha F50A |
Motortype | 2-takt | 2-takt | 2-takt | 2-takt | 4-takt | 4-takt | 4-takt |
Effekt i hk | 50 | 50 | 55 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Sylindrer | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 |
Syl.volum | 920 | 965 | 891 | 697 | 808 | 935 | 935 |
Maks.turtall | 6000 | 5500 | 5600 | 5700 | 6000 | 6000 | 6000 |
Utveksling | 2,41:1 | 2:1 | 1,91:1 | 1,84:1 | 2,09:1 | 1,83:1 | 1,84:1 |
Vekt i kg | 113 | 90 | 112 | 69 | 88-92 | 102 | 104-112 |
Spylesystem | vendespylt | vendespylt | vendespylt | vendespylt | - | - | - |
Sep. oljesmøring | ja | ja | ja | ja | - | - | - |
Bensintank, volum | 22,7 | 24 | 25 | 24 | 24 | 24 | 24 |
Generator i A | 4-12 | 16 | 6 | 11 | 10 | 10 | 10 |
Utstyr: | |||||||
Turteller | x | - | x | x | x | - | x |
Logg-giver | - | - | - | x | - | x | |
Alarm for: | |||||||
-overoppheting | x | x | x | x | x | x | x |
- oljesvikt | x | x | x | x | x | x | |
- overrusing | x | x | x | x | x | x | |
Nødstopp | x | x | x | x | x | x | |
Ca-priser 1998: | |||||||
- elstart | 50.283,-* | 50.230,- | --- | 43.900,- | 57.290,- | 56.546,- | --- |
- el + Power Trim | 52.866,- | 54.178,- | 55.998,- | 49.900,- | 59.990,- | 59.990,- | 60.245,- |
Anmerkning: Ca.-prisene pr. den 1/11-1997 fra importørene er veiledende utsalgspriser inkl. moms og hk.avgift.
Importører:
Evinrude/Johnson: | Fische Marine AS, tlf. 32 20 80 50 |
Honda/Tohatsu: | Kellox A/S, tlf. 64 94 50 00 |
Mariner/Mercury: | Marine Power Int. Ltd, tlf. 22 30 02 85 |
Suzuki: | Erling O. Sande AS, tlf: 22 57 89 50 |
Yamaha: | Yamaha Motor Norge AS, tlf. 64 97 94 00 |
TESTRESULTAT - 50/55-HESTERE
Anmerkning: Samtlige motorer er testet på 3-4 forskjellige turtall. Delvis toppturtallet som angis øverst i tabellen, videre har vi dratt av 500 omdreininger/minutt, 1000 o s v. Fart er målt med både 2 og 4 personers belastning. Drivstofforbruket med bare 2 personers belastning.
Fartene er målt med radarpistol, drivstofforbruk med gjenomstrømmingsmåler og lyd med decibelmåler, ca 1,5 meter fra motoren. Samtlige motorer er montert og testet før målingene av importørene.
Samtlige målinger er utført av MarinReportage - Lars H.Lindén i uke 32 i Varberg. Vanntemp. +23°C, lufttemp. + 28°C.
Fabrikat | Evinrude 50 | Mercury 50 | Suzuki 55 | Tohatsu 50 | Honda 50 | Mercury 50 | Yamaha 50 |
Motortype | 2-takt | 2-takt | 2-takt | 2-takt | 4-takt | 4-takt | 4-takt |
Propell i tommer | 17 | 13 | 13 | 12,4 | 13 | 12 | 13 |
Heving i mm | 20 | 25 | 35 | 20 | 25 | 20 | 35 |
Toppturtall i test | 5300 | 5400 | 5700 | 5700 | 6000 | 5800 | 5700 |
Fart i knop -2 p: | |||||||
toppturtall | 29,2 | 30,0 | 30,3 | 30,0 | 27,5 | 28,6 | 30,0 |
- 500 omdr/min | 26,5 | 26,5 | 27,0 | 27,5 | 25,4 | 24,8 | 26,5 |
-1000 omdr/min | 23,2 | 23,2 | 24,8 | 24,3 | 22,0 | 22,0 | 24,0 |
-1500 omdr/min | 20,5 | 20,0 | 20,0 | 19,5 | 19,0 | 20,0 | 20,5 |
Fart i knop-4 p: | |||||||
toppturtall | 27,5 | 28,0 | 28,0 | 27,5 | 26,0 | 26,0 | 26,0 |
- 500 omdr/min | 23,8 | 24,8 | 25,4 | 24,3 | 22,7 | 23,2 | 23,2 |
- 1000 omdr/min | 20,0 | 20,5 | 21,6 | 20,5 | 20,5 | 20,0 | 20,0 |
Liter/time: | |||||||
toppturtall | 24,8 | 21,2 | 24,0 | 22,0 | 16,8 | 17,2 | 18,3 |
- 500 omdr/min | 20,4 | 16,8 | 17,0 | 19,4 | 12,6 | 14,4 | 16,0 |
- 1000 omdr/min | 17,2 | 13,4 | 13,8 | 15,2 | 10,4 | 11,0 | 13,6 |
- 1500 omdr/min | 14,4 | 11,2 | 12,0 | 12,4 | 8,2 | 9,4 | 9,6 |
Liter/nautisk mil: | |||||||
toppturtall | 0,85 | 0,70 | 0,79 | 0,73 | 0,61 | 0,60 | 0,61 |
- 500 omdr/min | 0,77 | 0,63 | 0,63 | 0,70 | 0,50 | 0,58 | 0,60 |
- 1000 omdr/min | 0,74 | 0,58 | 0,55 | 0,62 | 0,47 | 0,50 | 0,56 |
- 1500 omdr/min | 0,70 | 0,56 | 0,60 | 0,63 | 0,43 | 0,47 | 0,47 |
Lyd/decibel | |||||||
toppturtall | 88 | 92 | 93 | 93 | 90 | 87 | 89 |
- 500 omdr/min | 86 | 91 | 89 | 92 | 88 | 86 | 88 |
- 1000 omdr/min | 85 | 87 | 87 | 90 | 87 | 85 | 87 |
- 1500 omdr/min | 82 | 86 | 86 | 89 | 82 | 84 | 84 |