utgave nr 7 1998
Test: Honda 115 og 130
Test: Honda 115 og 130
Verdens største firetaktere
Som første båtblad har Båtmagasinet testet verdens største firetakts påhengsmotorer. Med et sylindervolum på hele 2,3 liter, er 115 -hesteren den største i klassen. Bare Mercurys OptiMax er større i 130/135 hk-klassen.
Tekst og foto: Lars H. Lindén
Norsk tilretteleggelse: Hans Due
Det er visse basiskomponenter i motorblokken som stammer fra bilmotoren til Honda Accord i de nye 115 og 130-hesterne, men her stopper også likhetene. For motorene har fått en spesiell marinemotorblokk der svinghjulet er plassert under motorblokken, hvilket fører til et lavere tyngdepunkt og mindre vibrasjoner. I tillegg finnes to vertikale, motroterende balanseaksler som demper vibrasjoner ytterligere.
Begge motorene har overliggende kamaksler, fire sylindre og 16 ventiler. Motoren har datastyrt direkteinnsprøyting av bensin, såkalt DPF (DataProgrammed Fuelinjection), hvilket gir ren forbrenning og riktig bensinmengde uansett turtall. Dermed trengs heller ingen chokefunksjon.
Reneste påhengeren
Den rene forbrenningen gjør at motorene allerede oppfyller de amerikanske EPA-kravene for eksosutslipp. Disse kravene vil gjelde først fra år 2006, men ifølge EPAs målinger, er det ingen andre påhengsmotorer som slipper ut så lite kulldioksyd som Honda 115 og 130.
Standardutstyr er blant annet en dynamo som gir hele 40A (12 Volt), powertrim og tilt samt varselalarmer for overoppheting, lavt oljetrykk, overrusing og dårlig batterilading. Propeller i aluminium og rustfritt stål kan velges fra Quicksilvers utvalg, d.v.s. de samme propellene som sitter på Mercury og Mariner-motorer.
Testbenken
Vi har testet begge motorene på en Crescent 610 Dorado, en svakt V-bunnet skjærgårdsjeep med dlengde 6,10 meter og bredde 2,35 meter. Båten er bygd for motorstørrelser fra 75 hk til 130 hk. Vekten av båt og Honda-motor er ca. 900 kg. Vår testvekt med bensin og tre fullvoksne personer var på ca. 1250 kg. Begge motorene ble heist tre hull (ca. 50 mm) på akterspeilet og propellen var en 17-tommer i aluminium.
Toppfarten med 130-hesteren målte vi til 37,5 knop og med 115-hesteren 35 knop. Forskjellen mellom de to motorene er ca. 2 knop ved høye turtall og 3-4 knop ved lavere turtall. Sammenlignet med totaktere av samme styrke, er Honda-motorene et par knop saktere.
10 liter mer bensin
Det mest interessante med de nye firetakterne er det lave bensinforbruket. På maks turtall drikker de henholdsvis 40,8 og 48,8 liter pr. time, hvilket kan høres mye. Men det er faktisk 10 liter bensin mindre pr. time enn en totakter. Hvis man trekker av gassen med ca. 500 – 1.000 omdreininger, så ligger forbruket på ca. 1 liter pr. nautisk mil, hvilket er meget bra, spesielt for 130-hesterens vedkommende. Sistnevnte motor er faktisk enda mer bensinsnill enn 115-hesteren hvis man sammenligner forbruket pr. nautisk mil ved 25 knop og 30 knop.
Også støynivået er meget tilfredsstillende. Bare 80 decibel i 25 knops fart, 69 decibel i 7 knops fart og helt nede i 59 decibel ved dorgefart (ca. 3 knop).
Testresultat med Crescent 610 Dorado
Fabrikat/modell | Honda 115 | Honda 130 |
Belastning i båt | 3 pers | 3 pers |
Propell | 17 tommer | 17 tommer |
Heisning | 50 mm | 50 mm |
Toppturtall | 5500 | 5700 |
Fart i knop | ||
- ved toppturtall | 35,0 | 37,5 |
- 500 omdr. | 31,8 | 34,2 |
- 1000 omdr. | 28,0 | 31,5 |
- 1500 omdr | 23,7 | 27,2 |
- 2000 omdr | 20,4 | 24,0 |
Bensin lt/time | ||
- ved toppturtall | 40,8 | 48,8 |
- 500 omdr | 31,7 | 35,7 |
- 1000 omdr | 26,9 | 29,5 |
- 1500 omdr | 20,3 | 22,9 |
- 2000 omdr | 15,8 | 17,0 |
Bensin i lt./naut.mil | ||
- ved toppturtall | 1,17 | 1,30 |
- 500 omdr | 1,00 | 1,04 |
- 1000 omdr | 0,96 | 0,94 |
- 1500 omdr | 0,86 | 0,84 |
- 2000 omdr | 0,77 | 0,71 |
Støy i dbA | ||
- ved toppturtall | 85 | 85 |
- 500 omdr | 83 | 83 |
- 1000 omdr | 82 | 82 |
- 1500 omdr | 79 | 80 |
- 2000 omdr | 78 | 79 |
De øvrige 115 og 130-hesterne
Fabrikat | Sylindervolum | Ant.syl. | Vekt | Ca.pris |
Johnson 115 SL | 1726 ccm | 4 | 152 kg. | 88.000,- |
Yamaha 115 CETOL | 1730 ccm | 4 | 167 kg | 87.528,- |
Suzuki 115 EFI | 1773 ccm | 4 | 171 kg. | 87.972,- |
Mercury 115 ELPTO | 1848 ccm | 4 | 168 kg. | 92.508,- |
Yamaha 130 BETOL | 1730 ccm | 4 | 167 kg. | 97.332,- |
Mercury 135 ELPTO | 1998 ccm | 6 | 185 kg. | 104.170,- |
Johnson 130 TX | 2000 ccm | 4 | 172 kg. | 102.000,- |
Mercury 135 OptiMax | 2507 ccm | 6 | 200 kg. | 116.898,- |
Data for Honda 115 og 130
Standardutstyr: Powertrim og tilt, fjernkontroll for gass/gir, turteller, trimindikator, oljetrykksalarm, overopphetingsalarm, turtallssperre, giver til logg. Propell er ekstrautstyr.
Fabrikat/modell | Honda 115/130 |
Motortype | 4 takt |
Effekt i hk. | 115/130 |
Antall sylindre | 4 |
Sylindervolum i ccm | 2253 |
Turtallsområde | 5000-6000 |
Utveksling | 2.0 : 1 |
Dynamo i A | 40 |
Vekt i kg. | 208 |
Ca.pris | 105.000,-/115.000,- |
Norsk importør: | Kellox A/S, tlf: 64 94 50 00 |