utgave nr 2 2005
Testkavalkade: 4 hyttebåter
Sammenlikningstest: Hyttebåter
Jeanneau 625 Merry Fisher - Ocqueteau 615 - Crescent Virgo - Faeton 630 Top Moraga
Hytte til mange slags nytte
Styrhus, stort akterdekk og mye stueplass gjør hyttebåtene attraktive for både hobbyfiskeren og fritidsbåtbrukeren. Vi ble overrasket av store forskjeller båtene imellom.
TEKST: JAN HARRY SVENDSEN
Jeanneau 625 Merry Fisher, Ocqueteau 615, Crescent Virgo og Faeton 630 Top Moraga er båter som flørter med ivrige hobbyfiskere. Det gjør de blant annet med tørr førerplass, stort akterdekk, stangholdere og godt med stueplass. Stadig flere andre fritidsbåtbrukere ser fordelen av å stå tørt og slippe blafrende kalesjer. Enkelheten er enestående: Legg til og fortøy, lås døren, hils på naboen som febrilsk forsøker å finne hvilken del av kalesjen som skal hvor - og gå hjem. Forlenget båtsesong og mindre væravhengighet enn med en åpen båt er andre fordeler med hyttebåtene.
FAETON 630 TOP MORAGA er den eneste i testen med innenbordsmotor og styrhus uten bakvegg. Akterdekket er suverent størst, selv om motorkassen tar noe plass. Innredningen i styrhuset består originalt av to bøtteseter på pidestaller. Testbåten var utstyrt med en konsoll til babord med vask og integrerte sitteplasser. Førerplassen fungerer godt, men setet burde ha flere justeringsmuligheter. Lugaren under dekk er låsbar og innredningen enkel. Den består av en V-sofa og et bord. Det er godt med stuverom. Det elektriske er ryddig, og under motoren finnes et trau til å fange opp oljesøl. Motoren på 4,3-liter gir gode ytelser, men den er tørst. Sjøegenskapene er svært gode.
JEANNEAU 625 MERRY FISHER lever opp til navnet, med egen plass til dorgemotor, stangholdere og et stort akterdekk. Under akterdekket er det god stuveplass, selv om batteriet, hovedstrømbryteren og tanken er plassert her. Styrhuset er lyst og trivelig, med store vindusflater. Innredningen består av et gassbluss til babord, U-sofa med stuverom, bord og førerplass. Bak føreren finnes en liten vask. Mange små rom holder det ryddig om bord. Kontrollboksen er plassert for høyt, ellers fungerer førerplassen godt. Førersetet er høydejusterbart, men har for dårlig polstring i ryggen. Sitteplassen til passasjeren er dårlig. En pute, uten ryggstø, plasseres oppå blusset. Alternativet er sofaen, der man ikke ser ut av båten. Soveplassen er to enkle køyer, det er ikke mulig å senke bordet. Båten har moderat V-bunn og brede chine. Det gir en trygg men hard gange.
CRESCENT VIRGO er den eneste i testen som har plassert hytta til styrbord. Dermed får man en god passasje til babord. Akterdekket er lite, men har et fint drenert stuverom. Hytta er den minste blant testbåtene. Den har ikke ståhøyde. Fører og passasjer har enkeltseter, og det finnes to enkle puter bak disse. Under sitteplassene finnes det et bluss til babord og en kum til styrbord. Løsningen virker lite gjennomtenkt, og det er ukomfortabelt å sitte her. Forut, under dekk, er det to langsgående benker, med utfyllingspute. To luker i taket kan tas bort på varme dager. De festes ved å kile et tau fast i et spor. En svært dårlig løsning. Førerplassen fungerer godt. Batteriet er plassert i en egen kasse ved førerplassen. Tilkoblingspunkter, for eksempel til lading, finnes under en luke i akterspeilet. Polariteten er merket med sprittusj! Lensepumpen er vanskelig å nå. Crescent har svært gode sjøegenskaper og går mykt og fint. Styringen er nydelig.
OCQUETEAU 615 likner mye på Jeanneau 625, men i kvalitet er forskjellene store. Den har et stort akterdekk, med aktersofa og godt med stuveplass. Innredningen i styrhuset er svært enkel. En benk er plassert mot bakveggen. Foran denne et bord, også en U-sofa. Foruten førerpassen er alle sitteplasser montert så lavt at det er umulig å se ut. Førerplassen følger opp det elendige inntrykket. Førersetet består av en sittepute uten justeringsmuligheter eller ryggstø. Fordi setet ikke gir noe støtte må du holde deg fast i rattet i bølger. Stoffet som er brukt i innredningen er av simpleste sort. Men elendigheten stopper ikke her. Det elektriske er et salig rot. Når du åpner inspeksjonsluken bak instrumentene, som forøvrig består av en filtduk som festes med trykknapper, raser ledningene ut. Hyggelig var derimot plasseringen av sikringene ved siden av hver enkelt bryter på styrekonsollen. Sjøegenskapene er på det jevne, men skroget er vått.
KONKLUSJON: Sett bort fra prisen ville vårt førstevalg vært Faeton. Svært gode sjøegenskaper, kraftig motor og gjennomtenkte løsninger gjør den til en favoritt. Malurten i begeret er høy pris og høyt forbruk fra båtens 4,3-liters forgassermotor, som gjør at Featon må nøye seg med en andreplass. Jeannaeu 625 Merry Fisher er det beste kompromisset. Båten er velutstyrt og finishen er bra. Men den går litt hardt i sjøen og mangler skikkelig sitteplass for passasjeren. Testens taper er Ocqueteau 615. Den er enkel, og preges av dårlige løsninger. Heller ikke Crescent Virgo overbeviser. Riktignok har den supre sjøegenskaper, men er irriterende trangbodd. Når den i tillegg koster mer enn Jeanneau blir det tredjeplass på Virgo.
Tekniske data
Produsent | Crescent | Faeton | Jeanneau | Ocqueteau |
Modell | Virgo | 630 | MF 625 | 615 |
Lengde i meter | 6,16 | 6,37 | 6,40 | 6,15 |
Bredde i meter | 2,35 | 2,50 | 2,55 | 2,45 |
Vekt med motor i kg | 1030 | 1350 | 1150 | 950 |
Motortype | Utenbords | Innenbords | Utenbords | Utenbords |
Anbefalt motorstørrelse | 80 – 135 | 120-270 | 50-100 | -90 |
Antall personer | 6 | 6 | 7 | 6 |
Drivstofftank i liter | 150 | 150 | 136 | 90 |
Pris med motor | 340.000,- | 386.000,- | 320.280,- | 289.990,- |