utgave nr 3 2003
Utenbordstest: Volum gir styrke
Test: Skal du velge 90, 115 eller 140 hk?
Volum gir styrke
Selvsagt oppnår du en høyere toppfart med en 140 hk enn hva du gjør med en 90 hk, men oppnår du også andre fordeler? Vi har testet Suzukis 90, 115 og 140 hestere på en Crescent Dorado V23.
Tekst: Lars H. Lindén
Alle motorene i testen er firetakts Suzuki-motorer med fire sylindre og fire ventiler per sylinder. De har doble overliggende kamaksler og elektronisk styrt innsprøytning. Suzuki kaller systemet for "Multi point sequential injection". 90 og 115 hesteren har samme konstruksjon. Det vil si en motorblokk med et slagvolum på rett under to-liter, og en utveksling på 2,59:1.
Med denne utvekslingen har man også mulighet til å sette på en propell som gir en bedre akselerasjon enn hva standardpropellen gjør. Det kan være praktisk dersom du bruker båten mye til vannsport, som for eksempel vannski. Motoren med 140 hk har et slagvolum på rett over to-liter, og er den nyeste av motorene i testen. Den er dessuten alene på markedet med sine 140 hk, ingen andre motorprodusenter har en motor med tilsvarende antall hk i klassen mellom 130 og 200 hk.
Kompakt 140-hk
Suzukis 140 er en kompakt utenbordsmotor. Sammenliknet med de andre motorene er den bare ubetydelig større. Det har Suzuki oppnådd gjennom å flytte veivakselen frem, mens overføringen til propellen går via en to-stegs girboks. En annen finesse er avgassystemet, hvor de fire eksosrørene samles til to for til slutt å samles i ett rør. Systemet er slett ikke nytt, vi har sett det i bruk på motorsykler i en årrekke. Alle motorene tilfredsstiller de nyeste avgasskravene slik de er nedfelt i EPA-normen og i CARB Three Star.
Vektmessig skiller det tre kilo mellom motorene, med 140 hesteren som den letteste. Den veier 186 kilo, mens 90 og 115 hesteren veier 189 kilo. Prismessig er det imidlertid motsatt. 140 hesteren koster 129.990 kroner, mens 115 har en pris på 114.990 kroner. Med en prislapp på 95.990 kroner for 90 hesteren er differansen 34.000 kroner mellom største og minste alternativ i testen.
Planer uten problem
Samtlige motorer fikk båten opp i plan uten noe problem, selv med seks personer om bord. Men når vi gikk fra 90 til 115 hk, merket vi en viss forskjell i akselerasjon med tung belastning.
Sammenlikner man hastigheter, vil man se at det skiller mellom fire og fem knop i toppfart om man kjører med 90 eller 115 hk på akterspeilet. Mellom 115 hk og 140 hk er forskjellen mindre, bare to knop skiller på disse motorene. Ut av det kan man konkludere at fartsgevinsten er størst dersom man velger en 115 hk fremfor en 90 hk på akkurat denne båten. Interessant er også det faktum at man bare "mister" tre knop dersom man øker belastningen i båten fra to til fire personer, og det helt til du har trukket av 1.500 omdreininger i minuttet. Grunnen til dette er selvsagt motorenes store slagvolum på to-liter, som gir et høyt dreiemoment.
0,9 liter per nautiske mil
Ved alle sammenlikninger av ulike motorstørrelser på samme båt, er det alltid interessant å måle forbruk og støynivå ved samme hastighet. Velger vi en hastighet på 25 knop med to personers belastning, kan man dra av om lag 1.000 omdreininger med 90 hk, 1.600 omdreininger med 115 hk og 2.000 omdreininger med 140 hk akter. Det gir et forbruk per nautisk mil på henholdsvis 0,90, 0,89 og 0,90 liter. Målt i forbruk per nautisk mil ser vi med andre ord at det ikke er noen forskjeller mellom motorene hva gjelder forbruk i dette fartsområdet.
Med seks personer i båten blir resultatet annerledes. Med 90 hk kan man nå ikke dra av mer enn 500 omdreininger i minuttet for å holde 25 knop, mens man kan dra av 1.250 omdreininger med 115 hk og 1.600 omdreininger med 140 hk. Som en følge av dette blir også forbrukstallene forskjellige. Nå bruker 90 hesteren 1,12 liter per nautisk mil, mens 115 hesteren må ha en liter på mila. Forbruket til 140 hesteren blir 0,99 liter per nautisk mil. Med seks personers belastning i båten kommer kreftene tydeligere til sin rett, og gir seg utslag i lavest forbruk av de tre. Men det er ikke bare hva gjelder forbruk den største motoren er snillest. I og med at man kan dra av flere omdreininger blir den også mer stillegående enn de andre motorene i testen. I 25 knops fart målte vi drøye 82 desibel med 140 og 115 hesteren, mens 90 hesteren ligger noen desibel høyere.
Test på Crescent V23
Som plattform brukte vi Crescents nye jeep Dorado V23. Båten er anbefalt med motorer fra 80 og opp til 150 hestekrefter. Crescent Dorado V23 veier cirka 770 kilo uten motor og måler 6,16 meter i lengden og 2,35 meter i bredden.
Motorene ble utstyrt med standard propell fra Suzuki, men en propell hvis egenskaper ble tilpasset for å gi så gode ytelser som mulig med både to og seks personer i båten. Samtlige motorer ble heist opp 35 millimeter. Motorene ble monterte av den svenske Suzuki-importøren, KGK Suzuki AB.
Vi målte både fart og forbruk med to og seks personer ombord, og ved fem ulike turtall. Støymålingene ble utført med to personer i båten.
90 HK - HOLDER NÅR LASTEN ER LITEN
Suzukis 90 hester har samme grunnkonstruksjon som 115 hesteren. Det betyr fire sylindre, med et slagvolum på 1.950 ccm, doble overliggende kamaksler, fire ventiler per sylinder og elektronisk bensininnsprøytning. Sin maksimale ytelse oppnår motoren ved 5.500 omdreininger i minuttet. Med en lav utveksling på 2,59:1 greier 90 hesteren også store propeller, vi brukte en 23 tommer i testen. Med to personer ombord målte vil toppfarten til 32 knop, mens den falt til 30 knop med seks personers belastning. Med få personer i båten og liten belastning, vil de nitti hestekreftene være nok, men med større belastning er du avhengig av høye turtall for å holde en komfortabel planingshastighet. Dersom du drar av mer enn 1.000 omdreininger i minuttet med seks personer om bord, vil båten begynne å gå tungt i sjøen, samtidig som drivstofforbruket øker. Generelt er imidlertid drivstofforbruket hyggelig, med to personer om bord målte vi et forbruk på 0,9 liter per nautisk mil. Støynivået er dessuten lavt sammenliknet med 115 og 140 hesteren. Årsaken er at 90 hesteren har lavere maksimalt turtall enn de sterkere motorene.
115 HK - GIR STOR FARTSØKNING
Toppfarten øker mellom fire og fem knop når man bytter fra 90 til 115 hester, og på lavere turtall er forskjellene på de to motorene enda større. Med 25 hester ekstra i forhold til 90 hesteren går båten langt bedre, også med seks personer om bord. Selv akselerasjon er bedre med denne motoren, trass i at de har samme slagvolum og konstruksjon. Med en propell på 23 tommer (samme diameter som på 90 hesteren), fikk vi et maksimalt turtall på 5.700 omdreininger i minuttet. Med få personer i båten er propellvalget perfekt, men med større belastning vil antakelig en 21 tommers propell gi enda bedre akselerasjon. Det er imidlertid mer enn bare toppfarten som øker når du bytter fra 90 til 115 hester, nesten uten unntak drikker 115 hesteren ca. syv liter mer i timen enn hva 90 hesteren gjør. Tar man fartsgevinsten med i regnestykket er det imidlertid langt fra så alvorlig som det kan synes. Med et forbruk på 0,89 liter per nautisk mil i 25 knops fart er nemlig forbruket lavere enn for 90 hesteren når man regner på denne måten. Støynivået ble målt til 82 desibel ved førerplassen, noe som er svært lavt.
140 HK - "GJERRIGST" VED HØY BELASTNING
Suzukis nye 140 hester er svært kompakt og lett. Sammenliknet med andre motorer havner den i samme vektklasse som de nyeste to-takterne på 135 hester. Således er motoren et utmerket bevis på at også fire-taktere kan bygges lette. I vår test økte toppfarten mellom 1,5 og to knop sammenliknet med hastighetene vi målte med 115 hester på akterspeilet. Fartsgevinsten sammenliket med det vi målte når vi gikk fra 90 til 115 hester er med andre ord betydelig mindre. Med to personer om bord målte vi toppfarten til 38,1 knop, mens den falt til 35,6 knop med seks personer om bord. Drar du av 2.000 omdreininger i minuttet med 140 hesteren, planer fortsatt båten komfortabelt med seks personer om bord. Det mest interessante med motoren er imidlertid forbruket. Regner man i liter per time, er forbruket bare marginalt høyere enn hva som er tilfellet for 115 hesteren. Imponerende er imidlertid forbruket som ligger rett under literen per nautisk mil med seks personers belastning.
FAKTA OM TESTBÅTEN CRESCENT DORADO V23
Lengde:6,16 cm
Bredde:2,35 cm
Vekt uten motor:770 kg
Anbefalt motorstyrke:80 - 150 hk
Tankvolum:150 liter
CE-klasse:C
Fabrikant:Cremo Produktions AB, Varberg
TESTRESULTATER MED CRESCENT DORADO V23
BelastningTo personerSeks personer
Motor90 hk115 hk140 hk90 hk115 hk140 hk
Propell (i tommer)232321232321
Heisning (i mm)353535353535
Maksimalt turtall5.2005.7006.1005.0005.6005.900
Hastighet i knop
Ved maksimalt turtall32,036,238,129,034,035,6
- 500 o/min28,834,436,325,131,533,6
- 1.000 o/min25,430,332,821,327,229,7
- 1.500 o/min20,626,429,217,023,026,3
- 2.000 o/min15,221,025,110,417,221,3
Forbruk l/time
Ved maksimalt turtall34,441,343,533,539,642,0
- 500 o/min30,237,640283539,2
- 1.000 o/min23,23034,22128,432,5
- 1.500 o/min17,62428,617,522,426,2
- 2.000 o/min13,617,222,51417,420,6
Forbruk l/nautisk mil
Ved maksimalt turtall1,081,141,141,161,161,18
- 500 o/min1,051,091,101,121,121,17
- 1.000 o/min0,910,991,040,991,041,09
- 1.500 o/min0,850,910,981,030,971
- 2.000 o/min0,890,820,901,341,010,97
Støy i desibel
Ved maksimalt turtall858686---
- 500 o/min848585---
- 1.000 o/min818384---
- 1.500 o/min808283---
- 2.000 o/min788081---
Anmerkninger:
Samtlige motorer er testet på fem ulike turtall. Fra maksimalt turtall har vi trukket av 500 o/min, til vi totalt dro av 2.000 omdreininger. Støymålinger er målt ved båtens førerplass, med to personer om bord. Samtlige motorer er montert av den svenske importøren. Målingene ble utført av MarinReportage i Varberg i mai 2002. Vanntemperatur + 12 grader, lufttemperatur + 15 grader.
Tekniske data
MotorDF 90 TLDF 115 TLDF 140 TL
Effekt i hk90115140
Antall sylindre444
Slagvolum (i ccm)1.9501.9502.044
Antall ventiler161616
Maksimalt turtall5.5006.0006.200
Utveksling2,59:12,59:12,38:1
Generator i A404040
Vekt (lang stamme)189 kg189 kg186 kg
Pris95.990 kr114.990 kr129.990 kr