utgave nr 12 2001

De eldste hurtigrutene: D/S ORION

Publisert Sist oppdatert

De eldste hurtigrutene

D/S ORION

Hurtigrutene har gjennom tidene vært livsnerven langs store deler av kysten. Dessverre har bilder og dokumentasjon, særlig på de eldste fartøyene, vært mangelvare. Skutemaleren Roald Solberg bøter nå på dette ved å male detaljerte bilder av de eldste hurtigrutene. Båtmagasinet presenterer en serie av båtene. Denne gangen er det D/S Orion vi presenterer.

AV ROALD SOLBERG

Etter avtalen med Nordenfjeldske var det Bergenskes tur til å sette inn skip fra 1. juli 1898. Erling Jarl ble annonsert i turistseilinger mellom Trondheim og Bergen, mens gamle Orion ble sendt opp til Trondheim for å overta Hurtigruten. 1. juli lå den klar med dampen oppe. Det var en velprøvd damper Bergenske nå satte inn. Orion var levert i september 1874 fra H. Murray & C0 i Port Galscow, beregnet for stamruten mellom Nord-Norge og Hamburg. Skipet var på 681 bruttotonn og 180 fots lengde, bygget som stormdekker med gode passasjerbekvemmeligheter og var ved levering blant Bergenskes største skip.
Det skulle vise seg å følge uhell med skipet. På en av sine første turer nordover grunnstøtte det ved Meløyvær 5. desember 1874 og sank. Vraket lå vinteren over, først neste vår ble det hevet og slept til Bergen for reparasjon. Det viste seg at skipet nærmest ble forfulgt av uhell, og det fikk ord på seg for å være et ulykkesskip.I 1888/89 lå Orion ved Bergens Mek. Verksted for en større ombygging. Innredningen ble fornyet, det ble bygget nye dekkshus av jernplater, og en ny compound-maskin på 529 ihk, kom på plass i maskinrommet. Under test eksploderte den ene kjelen, med stygge skader for maskinbesetningen. Med en ny generasjon store kombinerte skip som kom i fart i 80-årene ble Orion etter hvert overført til kystruten Oslo – Hammerfest.
Fra juli 1898 seilte Orion sammen med Vesteraalen, inntil Hurtigruten fra 1. oktober ble utvidet med en tredje ukentlig rundtur mellom Bergen og Tromsø. Nå fikk de selskap av Capella og Erling Jarl, mens Kong Halfdan fra samme dato seilte i en forlengelsesrute mellom Tromsø og Hammerfest. Sommeren 1899 gikk Orion, Sigurd Jarl og Vesteraalen noen turer like til Vadsø, men ut i juli kom Orion inn i en fast rute mellom Hammerfest og Vardø med to rundturer i uken. Vinterruten var lengst, en ukentlig rundtur fra Vardø til Tromsø. De neste år seilte Orion fast på Finnmark fra juli 1901 til juli 1902, og overtok ruten igjen i midten av juli 1903. Høsten 1902 hadde skipet ligget ved Laxevaag Maskin & Jernstøperi i Bergen, hvor en ny triple.eksapansjons-maskin på 750 ihk ble montert.
Men ulykkene slapp ikke helt taket. Mens Orion var for østgående utenfor Makkaur brøt det ut brann om bord i desember 1903. Den begynte på 2. klasse midtskips da en oljelampe veltet og brannen spredte seg så raskt at forskipet på et øyeblikk sto i brann. Syv av besetningen omkom mens de øvrige kom seg i båtene. Det utbrente vraket ble slept in til Vardø. En A. Meling kjøpte vraket på auksjon for 9 000 kroner og fikk det slept til Stavanger for oppbygging. Den nye triplemaskinen og kjelen ble kjøpt tilbake av Bergenske og senere montert i det nye Hurtigruteskipet Lyra. Bergenske fikk aldri noen ny Orion.

( Kilder: Bl. A. Hurtigruten , Dag Bakke jr.)