utgave nr 5 2003

Kysten Rundt

Publisert Sist oppdatert

Båtfest i Ålesund

Sunnmøringen er et traust folkeferd og han får det som regel til. Det å dra i flokk er kanskje ikke den mest utpregede egenskapen, da kremmeren skjøtter sitt. 150 års byjubileet i 1998 viste likevel at det er mulig å dra i flokk. Da anledningen bød seg for å ta i mot Cutty-Sark regattaen i 2001, så man klart at byen er som skapt til arrangement for og med båtfolket, med Brosundet som et naturlig sentrum. Det har sjelden vært maken til yrende folkeliv som akkurat disse dagene.
Eventselskapet G.A.D Partner ble dannet med formål å skape ulike prosjekter som kunne skape aktivitet. De tok initiativet til en båtfestival i Ålesund, og satte i gang med knappe ressurser og tidsfrister våren 2002. De fikk med seg Ålesund Sentrumsforening, Ålesund Motorbåtforening, Sunnmørsposten og Ålesund Kommune. Ålesund Båtfestival ble i fjor en suksess, og over 800 båter og mange tusen mennesker kom for å få med seg livet og arrangementene. Båtfolket var svært godt fornøyd, og bidro til at publikum strømmet til. Dette ga grunnlaget for å fortsette. Målet for båtfestivalen 2003 er i hovedsak å skape sommeraktivitet i Ålesund i dagene 9. – 13. juli for og med båtfolket. Etter at Redningsselskapet også gikk inn som medarrangør, har man også fokus på trygg ferdsel på sjøen.

Nye sjøvettregler

Sjøfartsdirektoratet har i samarbeid med sjøvettutvalgene og Sakkyndig råd for fritidsfartøyer utarbeidet nye sjøvettregler. De er enkle og lettfattelige og setter fokus på viktige temaer for båtfolket.

Sjøvettregel 7

Vis hensyn
Sikkerhet, miljø og trivsel er et felles ansvar.

Jeepy!!!

Her skal det gå unna, gutt. Med en tilårskommen 25 hesters påhenger fra Johnson på en aldrende firehjulstrukket jeep kler de hverandre på brygga der jeepen står parkert. Eieren må ha drømt om ville vover, sjøsprut og spreke hester da han monterte påhengeren på rumpa av den gamle bilen…

Gamle Dampen ferdig i 2005

Arbeidet med restaureringen av den gamle fjordabåten "Oster" går videre. Meningen er at båten skal bli helt ferdig i 2005. Hittil er det brukt 6 millioner kroner og i tillegg er det nedlagt et enormt dugnadsarbeide. Nylig ga Riksantikvaren kr. 700 000 til det videre arbeidet, et viktig bidrag for å få prosjektet i havn.
"Oster" ble bygget i 1908 ved Kristiansand Mek. Verksted og den gikk i rute helt fram til 1963 da den ble solgt for ombygging til lastebåt. I 1996 ble båten kjøpt tilbake av Nordhordland Veteranbåtlag som har tilbakeført "Oster" til dampdrevet stand. "Oster" presenterte seg under Nordsteam-festivalen i Bergen for tre år siden, men først i 2005 vil altså dette symbolet på selveste "gamle dampen" være helt ferdig restaurert.

Fyrkonferanse på "Nordstjernen"

Norsk Fyrhistorisk Forening vil arrangere en fyrkonferanse i tiden 28. – 30. mai. Det er den gamle hurtigruten "Nordstjernen" som blir konferanseskip. Hovedtema er ny bruk av de gamle fyrstasjonene langs kysten vår og ellers blir det fokus på fyr og kystkultur. "Nordstjernen" vil gå fra Bergen til Ålesund med stopp i Florø. I tillegg til det faglige programmet vil man underveis besøke flere fyr langs norskekysten blant annet Stabben, Ytterøyene, Kvanhovden, Utvær, Geita og Runde fyr.
Arrangementet tegner til å bli omfattende og det blir gjort i samarbeid med Svenska Fyrsällskapet og Den Danske Fyrtårnforening.

Cruisepris til Bergen

Havna i Bergen er trivelig og mange fritidsbåteiere har hatt hyggelige og minneverdige besøk her. Også langt større båter finner seg til rette i Bergen. Nå har nemlig byen i vest fått en cruisepris. Det skjedde under årets største cruisemesse i Miami i mars da Bergen ble tildelt den prestisjetunge prisen "Most Efficient Port Services in North Europa".
Det er magasinet "Dream World Cruise Destinations" som har kåret Bergen som vinner etter en rundspørring hos verdens cruiserederier. Og at Bergen er populær blant cruiseturistene, er det ingen tvil om. I år er det anmeldt hele 225 cruiseskip til byen og det er ny rekord for "Byen mellom de syv fjell".

Nybygde færinger på Tysnes

I slutten av mai blir det sjøsett 12 splitter nye færingar i Flakkavåg på Tysnes. Skinande oljeblanke resultat av endå eit vellukka kurs i regi av det lokale kystlaget, der det er venteliste for å bli med og føra trebåttradisjonane vidare.

Den tradisjonelle robåten for to par årar har alltid hatt plass i fremste rekkje hjå båtinteresserte tysnesingar. I kommunen har det så lenge historiebøkene veit å fortelja budd ekstra flinke båtbyggjarar og sjømenn. Tysnes-skipparane vart kjende for nordlandsfarten etter saltfisk på 1800-talet og mange var ungdomane her frå som tidleg i forrige århundra utvandra til USA for å hyra seg som mannskap på store regattaseglbåtar. Soga vår har også med kapittel om eksport av færingar. Me har altså sterke tradisjonar å ta i vare, seier Rasmus Teigland i Tysnes Kystlag.
Båtmagasinet er ein vinterlaurdag på besøk i det tidlegare båtbyggeriet til Mikal og Einar Helldal. Dei to stilte med største velvilje kunnskap, utstyr og lokale til disposisjon då første færingkurset starta hausten 1996.
– På den tida hadde dei profesjonelle båtbyggarane i området lagt inn årane for oppnådd aldersgrense og det vart helst vanskeleg for entusiastane å skaffa seg skikkeleg robåt. Kystlaget fekk ein heil del oppfordringar om å arrangera kurs i den edle færingkunsten, og me så gjorde. Allierte oss med den kjende oselvarbyggjaren Harald Dalland på lærarsida og starta med åtte deltakarar som brukte kvar lang laurdag frå september til mai/juni på å laga sin eigen båt. To mann dannar lag og byggjer to skip i løpet av kurset. Tradisjonelle færingar med fire bordgangar og spant i furu, stamn og kjøl i eik – alt trevirke henta i tysnesskogen og skore på saga rett utfor verkstadveggen her , fortel Teigland.
For færingen, material, koparsaum, lån av verktøy, gode råd og fagleg lærdom og godt miljø inkludert , betalar deltakarane 9000 kroner. Sidan kursa kom i gang er d et blitt i overkant av 50 færingar med tilhøyrande stolte båtbyggarar og eigarar. Sist haust vart det berre plass til halvparten av dei som ynskte bli med på kurset.
– Det er rart med ein trebåt, han blir så ekte på eit vis. Trebåtane har sjel og dei blir stelt ekstra godt med. Det ser me heilt klart andre helga i juli når det samlast opp mot 75 færingar og nokre seksæringar med mannskap for å ro Tysnes Rundt. Ein tre dagars regatta rundt øya med åretak som einaste lovlege framdrift. Ei oppleving som er kvar ei trebløre verdig, reklamerer Rasmus Teigland i aktive Tysnes Kystlag.