utgave nr 10 2002
Kysten rundt
Helt på bærtur…
Det var ved Sagvåg på Stord vi fant denne trebåten oppe i lyngen under trærne. Sjelden at båter er så til de grader på bærtur…
Nostalgi i Haugesund
Fra 1915 og helt fram til 1979 var det en liten motorferje som drev flytt-trafikk over Smedasundet i Haugesund. Før den tid rodde fløttmenn over sundet. En av dem var Ole J. Dagsland – populært kalt Ola Flytt. Han rodde som kommunalfløttmann fra 1876 til 1906. I dag har broene for lengst overtatt og gjort flytten overflødig i byen.
For å minnes den gamle byhistorien og Ola Flytt har man i sommer igjen fått i stand flytt-trafikken over byens "hovedgate" Smedasundet. På dugnad har haugesunderne fått dette til, og det har vært svært populært i byen i sommer. Både innfødte og turister har i hopetall benyttet seg av dette nostalgiske tilbudet. Dermed kan man få et lite innblikk i hvordan livet var på de trakter i gamle dager før broene knyttet sildebyen Haugesund sammen.
Kontroll med ratt og spaker
Det skal tidlig krøkes osv. Denne lille matrosen var kjapt i førerstolen da far skulle bunkre. Hadde ikke fadern hatt en tamp i land, spørs det nok om han ikke var blitt akterutseilt…
Kunst i Kalvåg
Kalvåg, som ligger mellom Florø og Måløy i ytre Sunnfjord, er blitt en populær havn for båtfolket i det siste. Her er hyggelig gjestehavn, kafe på brygga Knutholmen, butikk, rorbuer og utleie av tradisjonelle og velholdte tresjekter. Nylig fikk stedet en attraksjon til. Det er ikke ofte vi ser kunstverk i sjøen, men den vakre skulpturen "Fiskestim" ble avduket her i sommer. Det er plassert midt i innløpet og passer fint inn i miljøet. Karin Flatøy Svarstad er skaperen av "Fiskstim".
Femkjeiping for seil og motor
Kystkulturlaget i Vågsøy kommune har restaurert en skikkelig gammel femkeiping som de bruker aktivt. Lederen for laget, Dagfinn Hessevik i Måløy forteller ivrig at de nå holder på å lære seg å seile den gamle. De har også installert en liten påhengsmotor om bord som en reservere hvis både vinden og rokreftene forsvinner. Femkjeipingene var fiskebåter fram til 1900 før dampen gjorde sitt inntog. Båten deres heter Hopland som er navnet på den forrige eieren.
- Vi vet ikke eksakt hvor gammel den er, men de firkanta roene i skroget antyder at den kan være bortimot 130 år, sier han.
Mathus langt til havs
Tekst: ROAR BERG-HANSENLangt til havs, i Hysværet utenfor Vega på Helgelandskysten har fiskerbonden Øystein Ludvigsen bygget Gåkkå mathus. Dette er et tilbud til sultne båtfolk og skjærgårdsturister. Hysværet er absolutt ikke stedet hvor man forventer å finne et mathus med alle rettigheter, men ukuelige Ludvigsen har fått det til. Mathuset er bygget opp delvis av drivved og er et trivelig lite restaurantbygg med stor veranda. Her kan folk i tillegg til å få servert god mat også oppleve nordnorsk skjærgårdsnatur på sitt beste, gjerne nippende til en forfriskning. Grillet villsau fra egen besetning er fiskerbondens spesialitet, men man kan også få koldtbord med havets delikatesser.
Hysværet, som består av 350 mindre øyer i Vegas skjærgård, er uten strøm og har ikke lenger fastboende. Å drive mathus under slike forhold er ikke det enkleste. Det er foreløpig ikke frysekapasitet her ute, og all mat må fraktes i båt fra hovedøya Vega, forteller Ludvigsen, som er avhengig av relativt bra vær og forhåndsbestillinger på minimum 15 personer før han kaster loss og setter baugen mot Hysværet. Besøkstallene i den flotte nordnorske sommervarmen i år har vært høye, og dette er blitt en grei attåtnæring for den blide fiskerbonden, som heretter bare skal drive yrkesfiske vinterstid.
Skysskar i skjærgården
Tekst: ROAR BERG-HANSENLennsmannsbetjent Runar J. Omnø i Brønnøysund får aldri nok av skjærgården på Helgeland. For å realisere sin lidenskap, kjøpte han en brukt Nord West 1100, og startet firmaet Omnå Båtskyss for to år siden. I løpet av denne tiden har Omnø tatt med seg flere hundre mennesker ut i skjærgården fra Rørvik i sør til Steigen i nord. Mest private lag på skjærgårdscruise som har fått oppleve både solnedganger og soloppganger i et av Norges mest spektakulære kystdistrikter. En del jobbkjøring for politi og kraftlag er det også blitt. Omnøs skyssbåt er en norskbygd 1988-modell Nord West 1100. Den har forlenget overbygg og er sertifisert for 21 personer. Båten er utstyrt med alt nødvendig navigasjonsutstyr. To Cummins-diesler på tilsammen 900 hk gir en toppfart på 33 knop og en økonomisk marsjfart på 23 knop.
- Som attåtnæring blir det ikke så mye fortjeneste på dette, men det finansierer min store lidenskap - nemlig lysten til å være på havet til enhver tid, sier Omnø, som etterhvert er blitt lommekjent i det urene farvannet på Helgelandskysten.