utgave nr 1 2009
PRAKTISK: Tetter sprekken: Kaptein til unnsetning
Vann ovenfra er verre enn det som kommer nedenfra. Lekkesjer i dekk og vinduer kan by på store problemer. Brukt riktig, kan Capt. Tolley’s kanskje løse problemet.
TEKST OG FOTO: JON WINGE
Vann har en utrolig evne til å komme seg dit det vil. Over tid kan små lekkasjer fukte en stor del av innredningen. Får lekkasjer gå uoppdaget i lengre tid, er det ikke til å unngå at det mugner. Kanskje er ikke lekkasjen stor nok at vi ser det renner. Ofte merker vi bare små felter av falmet lakk eller lyst treverk. Gjør vi ikke noe med det, blir det råte, mugg og jordslag der vannet havner.
Du ser ofte hvor vannet kommer inn i båten, men det kan være vrient å finne for det starter sin vei utenfra.
Vinduene er de største synderne. De kan være slurvete montert, men det hender også at laminatet de sitter i er så tynt at skruene bunner før de klemmer sammen inner- og ytteramme så pakningen komprimeres slik den skal. Den vanligste årsaken er imidlertid at pakningene eldes. De er som regel i Nitril eller beslektet syntetisk gummi, men også dette materialet må gi etter for tidens tann – særlig for sollys og forurensninger. Mykheten svinner og pakningen krymper. Og så kommer vannet…
Midlertidig permanent
Om man ikke har anledning til å skifte hele vindusrammen, kan problemet ofte løses midlertidig – og da snakker vi om en horisont på flere år. Mange prøver med å kline på silikon eller Sikaflex. Dropp det – det blir bare stygt – og det stopper ingen lekkasje. Hvis forholdene ligger til rette, og du har funnet stedet hvor vannet trenger inn, kan du i stedet forsøke å mette sprekken spesialmiddelet Capt. Tolley’s Creeping Crack Cure. Det er en polymer som er svært tyntflytende og som har en ekstrem penetreringsevne – altså et talent for å søke seg inn over alt, selv i de minste hårfine sprekkene.
Tålmodighet må til
Vær tålmodig når du bruker Capt. Tolley’s. Drypp på middelet til du ser at sprekken mettes med den melkeaktige væsken og vent til det herder. Det kan ta noen timer, kanskje en dag. Så ser du at sprekken trekker mer Capt. Tolley’s – den fylles atter opp av ”melk”. Så skal det herde igjen, og slik fortsetter du til sprekken er helt full av herdet masse og ikke suger til seg mer. Du skal se at massen til slutt ligger litt gulaktig i hele sprekken. Da er i alle fall den sprekken tett – i flere år.
Sprekker i celcoaten
Med årene opplever vi at det oppstår hårfine sprekker enkelte steder i gelcoaten. Det skjer der spenningene i skroget eller dekket samler seg på en plastbåt. Man kan se dem særlig rundt beslagene for pulpit, sjørekke, rekkestøtter og fortøyningsbeslag. Ankerspill og daviter gir også belastninger som kan føre til gelcoatsprekker. Disse sprekkene gjør at det trenger vann inn i laminatet, og på sikt er det skadelig.
Også slike sprekker tetter du med Capt. Tolley’s. Gå over båten den dagen du tar av presenningen til våren, for da er disse sprekkene tørket ut, slik at midlet kommer ekstra godt inn.
FAKTA: CREEPING CRACK CURE
Type produkt: Tyntflytende polymer
Pris: 140 kroner for 60 ml
Informasjon: www.captaintolley.com
Forhandler: www.seasea.no