utgave nr 7 2003

Ekstreme båter: Nortech 3600 SuperCat

Publisert Sist oppdatert

Ekstreme båter: Nor-Tech 3600 SuperCat

Fytte Katta!

Vi raser forbi Ytre Torungen fyr utenfor Arendal. Bak oss står propellvannet til værs som en gigantisk fontene, og foran oss bygger en bølge seg opp. Smilet stivner et lite sekund, og tankene raser gjennom hodet. Bølger og 80 knop er ingen hyggelig kombinasjon, men dønningene utenfor Arendal denne dagen blir bare krydder.

Tekst: Jan Harry Svendsen

Brygga rister lett når Per Carsten Michelsen fra Nor-Tech fyrer opp de to Yanmar-dieselene. Til sammen 814 propellhester har vi til rådighet. Nok til å bringe katamaran og mannskap opp i 80 knop, eller 150 kilometer i timen.
Derfor er det med en viss beundring jeg iakttar Per Carsten, som så lekende lett trakterer dette fartsmonsteret i dønningene utenfor Arendal. På bølgetoppene trekker han av, for å gi full gass i samme øyeblikk som katamaranen igjen lander. Jeg smiler. Farten er enorm. Kunne vi holdt denne farten, ville vi vært i Skagen i løpet av en times tid. Da virker det håpløst å tenke på at samme turen med danskebåten tar om lag seks.

Kjølig eleganse

Vi trer oss ned i det dype bøttesetet bak rattet. Det er vår tur, og adrenalinet bygger seg opp. Foran oss har vi et instrumentpanel i blå metallik, med smakfulle innlegg av karbonfiber og lekre Gaffrig-instrumenter. Alt er rolig nå. Turtellerne ligger stabilt rundt tusen omdreininger, turbotrykksmålerne indikerer at turboladerne slett ikke lader.
De to gasshåndtakene er kjølige når vi griper om dem, men glir mykt og oljedempet fremover gjennom sporet. Sakte setter den 37,5 fot lange katamaranen seg i bevegelse. Turbotrykket bygger seg opp, lyden fra motoren forandrer karakter og overflatepropellene får gradvis grep. Når de griper tak, er det akkurat som om en kjempehånd skyver oss fremover. Ved 30 knop avtar akselerasjonen. Propellene har tak. Vi er klare.

Snu på en femøring?

Uttaskjærs er dønningene lange. Farten nærmer seg femti knop og båten har tendenser til å begynne å galoppere.
– Gi gass, kommanderer Per Carsten. Jeg lystrer, og skyver spakene til endepunktet. Resultatet lar slett ikke vente på seg, det er nesten så jeg frykter at vi påvirker jordrotasjonen. Både femti, seksti og sytti knop er lett å oppnå. Per Carsten trimmer og presser ut noen knop ekstra. Den store fartsmåleren viser ny fartsrekord til sjøs, men hastighet er ikke hva jeg er mest opptatt av nå. Her gjelder det å følge med på sjøen. Lese den. Speide etter ting som ikke bør være der. Se etter bølger.
Noen hundre meter fremme begynner en bølge å bygge seg opp. Instinktivt trekker jeg av. Jeg kjenner et lite stikk av frykt. Bilder av katter som tar av og flipper flimrer på netthinnen. Jeg ser ikke for meg det å komme tilbake på kontoret med en regning på drøye tre millioner kroner i lomma, men jeg følger ordre og klasker gassen i bunn igjen. Så er vi på bølgetoppen, og i luften. Men det er ingen tendenser til rotasjon, ingen grunn til panikk og det lille stikket av frykt er erstattet av en stor klump med glede. Smilet krøller seg. En svær tanngard står parat til å knuse fluer. Også landingen går som på skinner. Mykt setter den seg, og gjør seg klar for neste bølge.
I svingene er heller ikke Nor-Tech 3600 SuperCat skremmende, men det er klart at det tar litt plass å snu en doning på 37,5 fot som veier 4,8 tonn, og som raser av gårde i de hastighetene vi gjør. Begrepet å snu på en femøring, blir på mange måter litt fåfengt, man får være fornøyd dersom man greier det med en diameter på noen hundre meter.
Vi faller igjennom, og glir inn forbi gjestehavna i Arendal. Håret står rett opp, og det som eventuelt var av flass er definitivt historie. Antakelig ville undertegnede i øyeblikket vært en perfekt kandidat for å delta i en reklame for hvite tenner. Aldri har smilet vært bredere om bord i noen båt enn hva det er nå.

Standardmotorer

Nor-Tech 3600 SuperCat er så definitivt en ekstrem båt, men den beviser samtidig at ekstremt ikke nødvendigvis trenger å være synonymt med det ukomfortable og trange. I hver av pongtongene er det tross alt en dobbeltseng, og på styrbord side finner du en vask med benkeplate i karbonfiber og et lite toalett. Tenk det, bokomfort i 80 knop.
Katta fra Nor-Tech beviser også at dieselmotorer fint kan brukes til båter med et høyt fartspotensiale. 814 hester er mye, men motorene er helt ordinære Yanmar dieseler på 407 hester hver seg. Men det som kanskje imponerte aller mest var hvor lettkjørt båten er. Man føler seg trygg i snaue åtti knop, og selv lengre svev er trivelig.
Vi får avslutte som vi begynte; fytte katta for en båt!