utgave nr 7 2006

Kysten rundt - juni/juli 2006

Publisert Sist oppdatert

Kysten Rundt

Tradisjonell kolleksjon


NORHEIMSUND: Hardanger fartøyvernsenter presenterte sin sommerkolleksjon av småbåter museumsverftet åpnet for sesongen 28. mai. Tradisjonelle robåter av typen strandebarmar og hardangerbåt ble vist frem, båter bygget i løpet av vinteren. – Her skal man kunne velge mellom forskjellige typer av robåter og kunne prøve å ro dem. Her skal en også kunne få informasjon om båtene, for eksempel hva de egner seg til, forteller Peter Helland-Hansen, leder for småbåtverkstedet. Produksjon av båter uten kjøpere er nytt av året, normalt skjer all produksjon på bestilling.Strandebarmaren, bygget med fire eller fem bord, er i senere tid blitt identifisert med indre Hardanger. Hardangerbåten bygges med tre bord. Den likner den mer kjente oselvaren, og var vanlig i fjorden tidligere. Strandebarmaren er siste ledd i en kjede av båter som går tilbake til vikingtiden, sier Helland-Hansen.Med disse båttypene holder Hardanger fartøyvernsenter i hevd et tradisjonelt småbåtbyggerfag, som ellers holder på å dø ut. 20-tallet var båttypenes storhetstid, med stor eksport av båter fra Hardanger. Hver sommer gikk det tre fartøyer lastet med småbåter til Oslo, med opptil 70 båter stablet i hverandre.

TEKST: OTTO VON MÜNCHOW

Straks klar til avgang


ARKHANGELSK/SON: Britannia skal være klar til avgang fra Arkhangelsk i juni. Det sier eier og ildsjel bak prosjektet, Sigurd Coates i Moss.14 år brukt på å få bygget en eksakt kopi av engelske Kong George Vs seilyacht. Originalen ble i henhold til kongens ønske senket etter hans død. Men nå er altså kopien klar. I midten av mai ble isen i elva utenfor verftet sprengt, og den 135 tonn tunge båten løftet på vannet med flytekran. Vinteren har blitt brukt til forberedelser, og båten blir rigget ferdig før avgang. Fra Arkhangelsk går Britannia til hjemmehavnen Son, der moring og bøye har vært på plass siden i fjor. Her skal det utføres ytterligere arbeider på båten, før den går til Cowes på Isle of Wight. - Det har tatt lang tid, men så har resultatet blitt bra. Det blir spennende å se den på vannet, sier Sigurd Coates. Et profesjonelt mannskap skal betjene båten, som skal gå i chartertrafikk og seile klassiske regattaer rundt om i verden. Raten for å leie hele båten vil ligge i overkant av 400.000 kroner uka, men Coates legger opp til et dagcharteropplegg der også vanlige båt- og seilglade mennesker skal få oppleve den stolte klassikeren. Britannia er 122 fot lang. Med 50 meter høy mast bærer hun inntil 1.800 kvadratmeter seil på slør. Originalen seilte med sitt mannskap på 30 inn til totalt 231 førsteplasser i regattaer gjennom 43 år.

TEKST: JØRN SØDERHOLM

Uhell på lavvann


HOLMESTRAND: Han var maksimalt uheldig, eieren av ennoe eldre 42 fots Princess som lå i vinteropplag. Kort tid etter påske ble det nemlig ekstremt lavvann i havna, og etter sigende var det ankerspillet i baugen som hang fast i brygga når vannet sank og som gjorde at båten tok inn vann akterut. Kranbil og brannvesen ble rekvirert for å lense båten og få den flytende igjen. Eieren fikk melding om uhellet da han var på sydenferie. Det spørs om resten av ferien var like trivelig etter en slik beskjed.

Storslått bobåt


KRISTIANSAND: Husker du Wiggo Olsen fra Randesund? For noen år siden bygde han Delta Queen, et flytende hus formet som en hjuldamper. Den har sønnen for lengst overtatt, og Olsen bygger en større båt: Lea Isadora Queen. Den nye båten er 26 meter lang og veier hele 87 tonn. Båten er bygget på to digre rør av typen som brukes i kraftverk. De er 110 cm, laget i glassfiber. I hvert rør er det plassert en 340 hk dieselmotor med hekkaggregat. Byggverket har en toppfart på imponerende 17 knop På dette fundamentet er overbygget konstruert. To fulle etasjer med trapp i hver ende, og heis med plass til to personer. I første etasje forut er det en avdeling for gjester, med eget kjøkken og bad. Her er også et rikholdig verksted. Akter er det en åpning der mindre båter kan kjøre inn. Her fortøyer Willy Olsen sin sjekte. Den heises opp under taket når han legger ut på tur, klar for småturer når den store båten kaster anker. Andre etasje er et gedigent miljø av stilmøbler, kostbare tepper og klassiske malerier i gullrammer. Sentralt i den romslige stua en frittstående peis med glassvegger. Spisestuen er på babord side, vis a vis en sittegruppe i rotting. Helt akter finner vi to salonggrupper, den ene med stilmøbler.Kjøkkenet midtskips har innredning i eik. Båten har tre en suite lugarer, alle med klassiske tapeter, flatskjerm-TV og stereo.Båtbygger og reder Olsen har brukt omkring 3.000 arbeidstimer og to millioner kroner i direkte utlegg på byggingen. - Hva får en mann til å kaste seg ut i slike prosjekter? - Det hele startet for noen år siden da jeg fikk avslag på å bygge båtnaust. Jeg hadde fått meg en veldig pen sjekte som var bygget i lerk. Jeg kunne jo ikke la den ligge og vansmekte under åpen himmel, sier han. Da kom ideen om å bygge et flytende naust. Det fungerte fint. Etter en stund fant han også ut at han kunne starte sjekta og kjøre en tur med hele naustet. Ideen utviklet seg, og dette foreløpig siste resultatet vil ganske sikkert vekke oppsikt langs kysten i sommer.

TEKST: REIDAR KNUDSEN

Ny gjestehavn


OSCARSBORG: Denne sommeren har Oscarsborg fått fornyet sin gjestehavn. Det lokkes med nye strøm- og vannposter, mange flere gjesteplasser, dusj, toaletter, wlan og en oppfinnsom løsning på akterfortøyning. – I 2004 og 2005 hadde vi prøvedrift av gjestehavnen.. I år starter vi for alvor. Båtfolket har gitt meget gode og konstruktive tilbakemeldinger underveis, og vi har tatt med oss erfaringene fra foregående år, sier Terje Kopperud i Oscarsborg Fjordservice AS.