utgave nr 7 2011

Test: Garmin HomePort Enkel planlegging

Planlegging av båtturen er nesten like morsom som turen i seg selv. Med planleggingsprogrammet Garmin Home Port kan sjøkartene bli værende i båten. Ta med deg den lille kartbrikken hjem.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

Nå er ikke planleggingsprogrammer noe nytt. Det finnes mange på markedet. Egentlig hadde vi ikke så store forventninger til Garmin Home Port. Det er rett og slett så billig at vi ikke hadde så mye tro på det; cirka 300 kroner i båtbutikken og knapt 30 dollar (170 kroner) om man laster det ned fra nett. Skepsisen ble umiddelbart gjort til skamme. Vi har ikke hatt det så morsom på lenge. Gjennom vinteren har vi vært på utallige båtturer, på datamaskinen. Og det skal Garmin ha, alle deres produkter er enkle og oversiktlige i bruk. Så også med deres planleggingsprogram.


Må ha mus

Garmin HomePort kan brukes både på hjemmemaskinen og på bærbar datamaskin. Men det må sies at det ikke er ideelt med de minste bærbare. Det er en del menyer som krever plass på skjermen, etter vår mening bør du ha minst en 15 tommer. Det er håpløst å bruke programmet om du ikke har mus. Vi greier i alle fall ikke å betjene programmet med styreflaten på den bærbare. Videre må du har kortleser for SD-kort - for program, kart og eventuelt minnebrikke for å lagre og overføre data. De fleste nye bærbare har innebygget kortleser, men man kan eventuelt bruke en løs som man kobler til via USB. Dessverre kommer, i alle fall foreløpig, bare programmet for Windows-maskiner. Dog er det som kjent på nyere Mac enkelt å installere Windows, men det koster jo litt. Fungerer med operativsystem XP SP2 og nyere. Data kan overføres til nyere Garmin kartplottere. Også til håndholdte GPSer med kart. HomePort er kompatibelt med Garmins BlueChart, BlueChart g2 og BlueChart g2 Vision. Det følger ikke med bruksanvisning for programmet, men det er innebygget en grei og oversiktlig hjelpefunksjon. Denne er imidlertid bare på engelsk.


Hjemme eller om bord

Vi vil egentlig si at HomePort har to bruksområder. Det ene er å sitte hjemme og planlegge turer og ruter. Hver rute kan lagres, så man kan for den saks skyld planlegge hele ferien på forhånd. Den andre funksjonen er å bruke programmet når man er på tur. Da kan man sitte på ettermiddagen å legge opp neste dags tur. Man kan søke opp informasjon om gjestehavner, hvor det er butikker, dieselfylling restauranter og så videre.
Man kan ”prøvekjøre” ruten man har lagt opp,søke informasjon om tidevann og når solen går opp og ned. Alle som bruker kartplotter vet at det er ganske håpløst å legge opp turen med å sette veipunkter. Det er tidkrevende og vanskelig å gjøre nøyaktig, spesielt om man skal gjøre det underveis. Vi bruker ofte ”Auto Guidance”-funksjonen, som Garmin plottere har, men det er langt i fra alltid den legger opp turen der du har tenkt å gå. Det er utrolig mye enklere å legge opp turen på datamaskinen, og så overføre ruten eller sporet til kartplotteren. Det er også mer sosialt å kunne planlegge turen på datamaskin. Da kan alle om bord lettere delta i planleggingen. Vi liker dessuten å omgi oss med papirkart, Norske Los, havneguider og annen lokal informasjon når vi legger opp ruten. Da er med mer praktisk å kunne sitte i salongen med datamaskinen, i stedet for ved kartmaskinen.


Oppstart

HomePort kommer på en SD-minnebrikke og er meget enkelt å installere. Sett så aktuelt kart inn i kortleseren (husk bare å ta det med til båten igjen om du sitter hjemme for å planlegge). Før du tar programmet i bruk går du inn i oppsettet, hvor du kan velge dybde i meter, avstand i nautiske mil, tankvolum i liter og så videre. Deretter kan du legge inn båtprofilen, med marsjfart, tankvolum og drivstoff-forbruk. Du kan eventuelt legge inn flere båter eller alternativer for ulik marsjfart. Poenget med dette er at programmet, ut i fra disse data, beregner hvor lang tid det tar å kjøre ruten og hvor mye drivstoff du må regne med å bruke. Noe som naturlig nok bare blir omtrentlig. Du kan velge om du vil se kartene som vanlige navigasjonskart eller som fiskekart (hvor det er dybdekurver), eventuelt som begge deler. Du kan i tillegg ha oppe oversiktskart. For de fleste vil det nok være aktuelt å bruke vanlig navigasjonskart.
Søkefunksjoner
Før du begynner å legge inn ruter kan det være morsomt å se hvilke muligheter programmet gir. Du kan hente ut informasjon om når det er lavvann og høyvann, om strømmer og om når solen går opp og ned, om månefaser og så videre. Videre er det gode søkefunksjoner. I tillegg til å søke på steder, kan du søke på alt fra dieselfylling, spisesteder, bank og mye mer. Søker du for eksempel på drivstoff får du opp en liste med alle aktuelle steder og hvor langt det er dit. Det er også en funksjon hvor du lett kan beregne avstander til forskjellige mål.


Legge ruter

Når du har blitt kjent med programmet kan du så begynne å legge ruter. Her er det tre alternativer; Waypoints, Route eller Track. Bruker du ”Route” setter du en rekke med veipunkt dit du skal. Dette gjøres med en blyant-funksjon og ved ”museklikk”. Programmet legger så ruten ut i fra satte veipunkt. Når løpet er lagt kan du hele tiden redigere den, ved å flytte på veipunkter, slette svinger og så videre. Ruten kan også ”klippes opp”, om det skulle være ønskelig. Du kan velge farge på ruten, dette kan blant annet være nyttig om du legger flere turer i samme farvann. Når du er fornøyd med ruten kommer det opp informasjon om hvor lang den er totalt, avstand til veipunkter, når du er fremme og hvor mye drivstoff beregnet brukt. Du får også opp en liste med posisjon for de ulike veipunkt, samt kompasskurser du skal gå. Endelig kan du så kjøre gjennom hele ruten, fart på hvor rask gjennomkjøringen skal være kan velges. Ved gjennomkjøring kan du få opp bunnprofilen som angir dybden på alle steder langs ruten.
Velger du ”Track” fungerer dette omtrent på samme måte som ”Route”, men i stedet for å sette veipunkter setter man en mengde punkter som kobles sammen. Sporet tegnes med en blyant-funksjon og ved hjelp av musen. Siden det ikke er satt veipunkt får du noe mindre informasjon enn om du velger ”Route”, blant annet ikke informasjon om drivstoff-forbruk. Også her kan du hele tiden gå inn og redigere ruten. Du kan også ”prøvekjøre” og få opp dybdeinformasjon. ”Track” legges med andre, valgfrie, farger enn ”Route”. Når du har lagt rute eller spor kan du så lagre disse, gjerne med valgfrie navn og eventuelt med egne notater. Du kan når som helst hente frem de forskjellige rutene du har lagt, og de kan redigeres i ettertid.


Rent praktisk

Vi prøvde oss frem med å legge ulike ruter, og synes det greieste er å zoome ut og så legge en rute ganske grovt. Deretter zoomer man inn og justerer ruten mer nøyaktig. Dess trangere farvann dess mer zoomer vi inn og finjusterer. Sett rikelig med punkter, da er det lettere å redigere rutene. Det fordrer litt trening for å få det til effektivt; man bruker både musen, scrollingen på musen og piltastene på tastaturet. Som nevnt innledningsvis er det håpløst å ikke bruke mus. Det finnes også forskjellige hurtigtaster som kan brukes, blant annet for å zoome inn, søke og vise kartet i fullskjerm.
Vi rotet litt med å få overført de ulike rutene til kartplotteren, men det har nok sammenheng med vår vegring mot å lese bruksanvisninger. Når vi fikk overført dataene gikk det veldig greit å finne frem de ulike rutene. Disse kan hentes frem når som helst. Det er greit å lage et arkiv over de mest brukte turene. Vi jobber med saken – og vi jobber med glede!

Mer informasjon og eventuell nedlasting: www.garmin.com