utgave nr 9 1992

Ally 16.5 DR

Publisert Sist oppdatert


    TEST: ALLY l6,5 DR

    KANO I RYGGSEKK

    Av Hans Due

    I utgangspunktet en stor pakksekk på en bæremeis. Ferdig pakket ut og oppslått, en 16 fots kano. Lett å bære, enkel å padle, men besværlig å sette sammen og pakke ned.

    Å gå på tur fra fjellvann til fjellvann, eller padletur på elver og innsjøer. Mange friluftsmennesker sverger til denne form for rekreasjon. Men å frakte med seg den lange og stive kanoen har ofte vært et ork.
    Oslomannen Ragnar Jensen overtok et konsept fra banemesteren på Idrettshøgskolen, Bjarne Lunde og videreutviklet det. I samarbeide med Bergans er kanoen satt i produksjon i flere forskjellige størrelser.

    Hele psakken 20 kilo

    Den sammenleggbare kanoen består av et spantverk av saltvannsbestandige aluminiumsrør som henger sammen med fjærbelastede wirer. Skroget er glassfiberarmert PVC-duk, og mellom spantverket og skroget ligger en flytematte i samme stoff som de moderne liggeunderlagene. Alt er pakket ned i en PVC-sekk som festes på en bæremeis. Totalt veier hele kanoen med bæremeis og årer ca. 20 kg.
    Vi lånte et prøveeksemplar og gikk løs på oppgaven med friskt mot. Kanoen ble båret til en åpen gresslette, og var slett ikke tung og uhåndterlig å ha på ryggen. Vi skulle nok kunne gå adskillige kilometer før vi måtte ha en pust i bakken.
    Sekken ned av ryggen, reimene løsnes og innholdet tømmes på bakken. Første tabbe var allerede gjort. Vi hadde ikke merket oss hvordan kanoen var pakket i sekken, hvilket vi skulle få svi for senere.

    Monteringen

    Et virvar av aluminiumsrør åpenbarte seg. Duken som skulle utgjøre skroget, var grei å håndtere. Likeledes flytematten som skulle legges inni. Monteringsanvisningen ble studert nøye, og etter en stunds snuing og vending på diverse aluminiumsrør, fant vi ut av de forskjellige delene. Vi la alt ut på bakken, og forsøkte å få det til å se ut som på monteringsanvisningen, men syntes fortsatt det bare så ut som en haug med aluminiumsrør.
    Så startet monteringen. Rørene som skulle utgjøre esingen, trædde vi inn øverst i skrogduken. Det gikk greit. Kjølen la vi i bunnen oppå flytematten. Det gikk greit. Men så begynte problemene. De langsgående rørene skulle legges inn etter et spesielt mønster som vi fulgte, men det var tungt og vi måtte bøye rørene for å få dem på plass. Til slutt gikk det, og vi begynte å montere spantene. Det var straks verre igjen, og medfølgende klubbe måtte brukes flittig med bøyde og skjeve rør som resultat.
    Det er avgjort en fordel å være to personer til denne jobben! Vel ferdig med spantejobben sto vi igjen med to baugrør som vi hadde glemt. Dermed måtte vi demontere hele stasen, hvilket var en langt mindre jobb enn å sette den sammen. Baugrørene kom på plass, og monteringen tok til igjen med banking og pressing av rør. Omsider var alt på plass, og vi kunne bære kanoen til vannet, hvilket var en fornøyelse, for den veide jo omtrent ingenting.

    Stødig

    En padletur avslørte en stødig og lettpadlet kano. På vannet virket kanoen stiv og fin, og med den oppgitte lasteevne på 325 kg. ville det ikke være noe problem for to personer å få med seg telt og utstyr for flere dagers tur.
    Duken er sterk, og aluminiumsrør-konstruksjonen gjør at skroget fjærer over steiner i elver og strandkanter. Skulle man være så uheldig å få hull i skroget, er det enkelt å reparere med lappesaker og lim. Noen fare for at kanoen skal synke er det ikke, siden matten mellom duken og spantverket har god oppdrift.
    Demonteringen gikk som en lek, men pakkingen tilbake i sekken var et mareritt. En pakkeplan burde fulgt med monteringsanvisningen. Vi fikk alle delene på plass så nær som setene.
    DATA:
    TYPE LENGDE BREDDEBÆREEVNEVEKTPRIS
    Ally 13,5405 cm77 cm160 kg 14,0 kg6630,-
    Ally 15DR450 cm 94 cm374 kg 16,5 kg7050,-
    Ally 16DR480 cm 82 cm325 kg 17,0 kg7480,-
    Ally 16,5DR500 cm 95 cm380 kg 17,5 kg7650,-
    Ally 18DR550 cm 96 cm415 kg 19,0 kg8070,-
    Pakksekk 510,-
    Produsent:Bergans Fritid A/S, Boks 4096 Gulskogen, 3002 Drammen. Tlf. 03-82 60 10.