utgave nr 1 2008

Båtjuss januar 2008

Publisert Sist oppdatert

Båtjuss januar 2008


Advokatutgifter og rettshjelpforsikring


Vi kjøpte en båt i sommer som viste seg å ha en rekke mangler. Blant annet er båten eldre enn det som var opplyst, har eldre motor og er dessuten delvis hjemmelaget. Etter at vi i lengre tid har brevvekslet med selgeren, ser det ikke ut som om vi blir enige. Vi er nå lei av hele saken og vil nå gå til advokat. Hvor mye koster det å bruke en advokat, og hvor mye må vi regne med at dette vil kunne koste oss totalt.

Svar:


Advokater tar seg betalt etter medgått tid. Timeprisene varierer nokså mye, etter blant annet hvor advokaten har kontor, hvor lang erfaring og kompetanse han eller hun har på saksområdet, og ikke minst hvor etterspurt advokaten er. Jeg vil antyde at dere må regne med en timepris på mellom 1.000 – 2.000 kr eks. mva. Timeprisen er likevel av noe underordnet betydning, da det naturligvis er resultatet som teller. En god (og kanskje dyrere) advokat som kjenner denne sakstypen vil bedre kjenne det aktuelle lovstoffet og generelt ha noe større forståelse for saken. På denne måten vil denne advokaten også sannsynligvis bruke atskillig mindre tid mye på saken som en rimeligere advokat. Om dere også finner en som gir dere dårlige råd, for eksempel bringer en dårlig sak inn for retten som da enten helt eller delvis tapes, eller godtar en altfor lav forliks-/erstatningssum, hjelper det lite om timeprisen er lav. Med dette er det imidlertid ikke sagt at det er advokatens skyld at saken tapes, men er saken usikker, må dere i hvert fall få beskjed om dette. Jeg vil derfor anbefale dere å gå til en god advokat som driver en del med kjøpsrett og som kan løse oppdraget på en kostnadseffektiv måte. Dette kan naturligvis være vanskelig å finne ut av, men spør og grav hos venner og hør med de advokatene dere vurderer. Hva den endelige prisen vil bli, er imidlertid svært vanskelig å si da dette altså vil variere med hvor mye tid som medgår, herunder ikke minst hvor komplisert saken er – både faktisk og rettslig. Dersom det er nok at advokaten sender et brev, og selgeren deretter aksepterer et prisavslag, vil dette naturligvis kunne bli relativt rimelig. Dessverre skjer ikke dette for ofte, og gjerne vil også selgeren – som synes kjøperens krav er utidig – også gå til advokat og det påløper da fort en del timer. Må saken også bringes inn for retten, vil en slik tvist fort kunne koste 50.000 kr eks. mva. Deres sak høres imidlertid nokså oversiktlig ut. Dere kan imidlertid be om en foreløpig vurdering av saken, og et prisoverslag på dette. Dersom dere har forsikret båten vil advokatutgiftene mest sannsynligvis være dekket under en såkalt rettshjelpforsikring. Dette innebærer gjerne at selskapet dekker 80 % av deres advokatomkostninger, maksimalt 80.000 kr, og at dere vil slipper unna med en egenandel. Egenandelen er typisk 4.000 kr og altså 20 % av det overskytende, men alle disse tallene er imidlertid avhengige av hva som er avtalt i deres forsikringsavtale.

Garantitid og reklamasjonsrett

Våren 2005 kjøpte jeg en bruktbåt 2002 modell til en kjøpesum av 1.550.000 kr. Båten var altså ny i 2002 og jeg har i ettertid overfor produsenten reklamert, fordi gelcoaten løsner. Jeg har fastholdt at jeg har krav på å få båten besiktiget på Vestlandet for det som må være en produksjonsfeil. Det har produsenten imidlertid avvist med den begrunnelsen at det bare foreligger en to års garantitid fra deres side. Produksjonsfeilen er dokumentert med bilder, hvor jeg la på piler som viser hvor hvordan gelcoaten har løsnet fra skroget. Sprekkene går utover og ikke innover. Det betyr at gelcoaten blir presset ut fra innsiden og mest sannsynlig er en følge av vanninntrenging i plasten og frostsprengning. Mitt spørsmål blir da følgende: Kan produsenten fastholde bare to års garantiansvar for en båt til en verdi på over 1.5 mill.?

Svar:


Tja, strengt tatt kan produsenten fastholde at garantien kun skal gjelde i to år. Men, og det er et viktig men, de kan ikke avtale seg bort fra sine forpliktelser etter forbrukerkjøpsloven. Dersom produsenten således har solgt båten til en forbruker – som igjen har solgt båten til deg – vil det gjelde en femårs reklamasjonsfrist overfor fabrikken. Du kan også gjøre direktekrav gjeldende mot produsenten etter forbrukerkjøpsloven § 35, og da blir ikke produsentens garanti(tid) avgjørende, men den absolutte reklamasjonsfristen etter forbrukerkjøpsloven. Denne reklamasjonsfristen er fem år fra leveringen, og kan ikke produsenten høres med sin henvisning til garantitiden.

Prisoverslag fra marina

I høst fikk jeg en marina til å gi prisoverslag på en motorreparasjon, og det var på 30 000 kr. Da jeg takket ja til dette tilbudet presiserte jeg at det var viktig at det ikke ble noe særlig dyrere, for det ville ikke økonomien min tåle. Regningen ble til slutt på 60 000 kr – hele 100 % dyrere marinaen først antok – og noe de forøvrig heller ikke varslet om underveis. Marinaen har til overmål også laget noen skader på båten. Hva skal jeg gjøre i en sånn sak?

Svar:


Marinaen er bundet av sitt et prisoverslag etter håndverkertjenesteloven § 32. Etter denne bestemmelsen skal ikke overslaget overstiges vesentlig, og i hvert fall ikke med mer enn 15 %. Etter den samme loven § 28 er marinaen sannsynligvis også erstatningsansvarlig for skadene. For å få hjelp videre, bør du ta kontakt med Forbrukerrådet. Dersom dere ikke kommer til enighet med marinaen, kan Forbrukerrådet oversende saken til behandling i Forbrukertvistutvalget. Alternativt kan du naturligvis oppsøke en advokat, og du da vil mest sannsynlig få dekket 80 % av advokatutgiftene dine i denne forbindelsen gjennom din båtforsikring. Dette bør du enten selv undersøke med selskapet, eller la advokaten gjøre det før det påløper kostnader.